Moskevská doprava? To chce intuici

  • 2
Jste cizinec a ještě k tomu nekomunikativní? Pak se rozlučte s představou, že budete hladce cestovat Moskvou veřejnými dopravními prostředky. Jízdu tramvají, trolejbusem nebo autobusem lze totiž doporučit jen otrlým povahám s dobrou vyřídilkou a pevnými nervy. Nebo osobnímu nepříteli. "Ušlápnuté" povahy nechť raději jedou taxíkem nebo metrem.

Nezbytným předpokladem pro jízdu správným směrem a správnou linkou je v Moskvě schopnost domluvit se s místními pasažéry. Pravděpodobě pouze oni mohou jako jediní vědět, kam ten který autobus jede.

Docela spolehnout se mohou návštěvníci na metro. Jezdí pravidelně a jeho stanice se dá dobře najít. Zato stanice ostatní dopravních prostředků hledá cizinec spíše intuitivně a orientuje se zejména na skupinky srocujících se lidí. Čísla vysoko na stožárech jsou srozumitelná jen zasvěceným účastníkům dopravního ruchu.

Na některých místech byly postaveny zastřešené buňky ověnčené reklamními plakáty, avšak málokdy je jasné, čemu by měly sloužit. Navíc u nich často žádný dopravní prostředek nestaví.

Intervaly? Nemáme, ale zeptejte se v Česku
Hledat intervaly mezi odjezdy jednotlivých linek je v ruské metropoli ztrátou času. Naposledy prý existovaly za cara a s příchodem bolševiků k moci byly navždy zrušeny.

V příručce pro Rusy Jak získat povolení k pobytu pro zájemce o přesídlení do ČR se ale například uvádí: "Pražské autobusy a tramvaje jezdí přesně podle rozvrhu, který je na každé zastávce. Není třeba pochybovat o tom, že přijedou včas.

Nad otázkou, kdy lze čekat další trolejbus nebo autobus se Moskvané zpravidla jen pousmějí. Ostatně - nikdy takové drobnosti nevěděli, nepotřebovali je a ani nevěří tomu, že by se daly zjistit.

Nákup jízdenek pro milovníky záhad
"Konduktory", kteří zastávají funkci průvodčího a revizora, se dnes znovu vracejí do dopravních prostředků. Cestující totiž raději jezdí načerno a případně zaplatí pokutu ve výši deseti rublů (asi 13 korun), než aby zjišťovali, kde sehnat jízdenku v hodnotě tři až pět rublů.

Jen anonymní hlas z doby sovětského období nabádá při nástupu do trolejbusu cestující, aby se při vstupu do dopravního prostředku prokázali vlastnictvím síťové jízdenky ostatním cestujícím.

Metro k pozlacení
Moskevské metro v dopravních špičkách jezdí v časových intervalech kolem třiceti vteřin. Maximální intervaly jsou kolem tří minut. I přesto jsou ale vozy přetížené a ke katastrofám podle očitých svědků nedochází jen zázrakem.

Trolejbus zase mnohdy pro pohyb městem nemá žádný prostor. Obvykle řidič musí čekat, než mu vozidla parkující u okraje silnic uvolní cestu tak, aby se alespoň mohl dotknout trolejí.

Každý Moskvan stráví obvykle na cestě městem daleko více času, než vyžaduje překonávaná vzdálenost. Všeobecně se ví, že nezodpovědná činnost městské dopravy je jedním z největších problémů obyvatel velkých ruských měst.

Když se k tomu přidá malý plat, mizerný důchod a nervové vypětí při cestě do zaměstnání, nemůže být podle psychologů pracovní výkonnost Moskvanů nikdy stoupnout. 

,