Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko odhalilo 126 rizikových mostů. Podobají se tomu zřícenému v Janově

  1:00
Kontrola mostů postavených podle janovského vzoru odhalila v Česku problémové stavby. Silničáři na dálnicích a silnicích první třídy odhalili 126 rizikových mostů, jejichž technický stav si vyžádá důkladnější průzkum. Mimořádnou kontrolu nařídil v létě ministr dopravy Dan Ťok, a to kvůli pádu Morandiho mostu v Janově.
Pohled na zřícený Morandiho most v Janově (16. srpna 2018)

Pohled na zřícený Morandiho most v Janově (16. srpna 2018) | foto: Reuters

Kromě neštěstí, které si vyžádalo na čtyři desítky obětí, přesvědčilo šéfa dopravního resortu k plošné kontrole mostních konstrukcí z takzvaného předpjatého betonu nečekané zhoršení stavu mostu v Doubí v Karlových Varech. 

Ten se na první pohled zdál téměř v pořádku, při opravě vozovky se však ukázalo, že jeho zkorodovaná ocelová část je už neopravitelná. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupy zatím žádný z těchto mostů na spadnutí není, tedy řečeno silničářskou hantýrkou zatím nemusel být přeřazen do nejhoršího, sedmého stupně. 

Dosavadní kontroly se však omezovaly zejména na vizuální prohlídky, tedy na pouhým okem viditelné náznaky, že vnitřní konstrukce mostu nemusí být v pořádku. Nyní se kontroly přesunou pod povrch těchto vytipovaných mostů. Prostřednictvím vrtaných sond budou silničáři zkoumat, zda a případně do jaké míry jsou v­ mostech zkorodovaná ocelová nosná lana, která se po letech provozu ukázala jako nejproblematičtější část mostů stavěných z předpjatého betonu.

Tato technologie, která se používá od šedesátých let dvacátého století, kompenzuje nedostatečnou pevnost betonu při tahu tím, že do nitra konstrukce ukládá napnutou ocelovou výztuž. Kombinace betonu a ­oceli však funguje pouze v případě bezchybného provedení a kvalitní údržby. Rizikem je především nedostatečné utěsnění ocelových lan, ke kterým může postupem času začít prosakovat směs vody a posypové soli, upřesnil Kroupa.

Kromě silničářů se ke kontrole betonových mostů s ocelovým jádrem připojili i železničáři, kteří však mají mostů postavených touto metodou podstatně méně.

Přesto kontroly podle mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radky Pistoriusové odhalily problémy u desítek železničních mostů. Nejsou však ve stavu, aby ohrožovaly provoz vlaků, ubezpečila cestující.

Mezi problematické mosty zařadili technici ředitelství silnic například most na D46 mezi Prostějovem a Olšany u Prostějova nebo most na plzeňské dálnici D5 na 25. kilometru u­ Zdic, případně most překlenující silnici I/4 u Milína, uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Ve velmi špatném stavu je i most přes Práčskou ulici na silnici I/8 v Bystřanech na Teplicku.

Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy je i po letech na technickém stavu mostů znát, s jakou péčí se stavěly. Výrazně kvalitnější a trvanlivější jsou předpjaté mosty na dálnici D1, zatímco konstrukce stavěné za minulého režimu nacházející se na méně významných tazích mají o poznání nižší kvalitu.

Další etapa kontroly problémových mostů bude pokračovat výběrem diagnostických firem, které se pomocí sond podívají pod jejich povrch. To podle Kroupy nebude vůbec jednoduché, protože kapacity těchto společností jsou kvůli obavám z padajících mostů téměř vyčerpány.

Panika po pádu lávky

Zřícení silničního Morandiho mostu v­ Janově nebo lávky pro pěší v pražské Troji upozornilo na problematiku podceňování údržby mostů. Na nedostatečnou údržbu mostů si nicméně odborníci stěžují dlouhodobě. První peticí za zvýšení zájmu o údržbu mostních konstrukcí upozornili v roce 2005 stavební inženýři účastnící se pravidelné konference zaměřené na výstavbu mostů, kteří prostřednictvím petičního výboru Poslanecké sněmovny požadovali přijmout mimořádná rozpočtová opatření pro opravy mostů. Jejich apel, který se pak pravidelně opakoval, nicméně žádné významné zlepšení nepřinesl.

Na rozdíl od novostaveb totiž není možné na opravy mostních konstrukcí použít evropské dotace. V neposlední řadě pak tempo oprav brzdí uzavírky a dopravní komplikace, které si stavební práce na silniční síti vyžádají a které je nutné časově sladit.

Vizuální prohlídky mostů si už na síti dálnic a silnic první třídy, které spravuje ŘSD, vyžádaly náklady v ­řádu milionů korun. Podstatně dražší však budou zmiňované vrtané sondy. Jejich cena se bude pohybovat podle velikosti mostu a způsobu jeho provedení od zhruba sta tisíc korun do dvou milionů.

Špatné jsou tisíce mostů

Tyto peníze přitom neznamenají celkový součet nákladů, který zřejmě budou mít silničáři i železničáři se zabezpečením mostů z předpjatého betonu. Neobsahují totiž náklady na opravy nebo stavbu nových mostů, pokud se nakonec ukáže, že stávající mosty není možné nadále používat.

Problémové mosty z předpjatého betonu jsou přitom jen zlomkem mostů, které jsou v Česku ve špatném technickém stavu. Podle poslední pravidelné analýzy ŘSD z letošního léta se na českých dálnicích a silnicích nachází na 500 mostů hodnocených v kategoriích od špatného do havarijního stavu. K tomu je nutné přičíst necelé tři tisíce mostů na silnicích druhých a­ třetích tříd, které spravují jednotlivé kraje.

11. července 2017

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...