Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dunaj na bulharsko-rumunské hranici překlenul teprve druhý obří most

  11:57aktualizováno  11:57
V pátek se otevře teprve druhý most přes Dunaj mezi Rumunskem a Bulharskem. Jednání o jeho stavbě se táhla přes 40 let. Most spojující bulharský Vidin a rumunský Calafat je dlouhý téměř dva kilometry.

Nový most spojující bulharský Vidin a rumunský Calafat je dlouhý téměř dva kilometry. | foto: FCC Construcción

Po dlouhá staletí nevedl přes řeku Dunaj na rumunsko-bulharské hranici žádný most. Konstantinův most pocházející z dob Římské říše přestal sloužit asi ve čtvrtém století a první most přes Dunaj mezi Rumunskem a Bulharskem, který spojuje ve východní části společného úseku Dunaje bulharské město Ruse s rumunským Giurgiu, byl postaven v roce 1954.

Od 70. let 20. století se začalo hovořit o nutnosti výstavby dalšího mostu, ale jeho realizace narážela na rozdílná stanoviska obou zemí. Rumunsko a Bulharsko nakonec shodu našly a 14. června bude otevřen mezi bulharským Vidinem a rumunským Calafatem druhý most přes Dunaj na hranici obou zemí.

Nejdelší most světa je v Číně

Vůbec nejdelším mostem na světě je železniční Velký most mezi Tan-jangem a Kchun-šanem s téměř 165 kilometry (zhruba jako vzdálenost z Prahy do Aše), který byl otevřen v roce 2011. Nejdelším mostem mimo Asii je americký most přes jezero Pontchartrain s 38 kilometry, evropský primát drží s délkou 17,2 kilometru portugalský most Vaska de Gamy a český od září 2010 Radotínský most na pražském okruhu R1 s délkou 2 291 metrů. Vůbec nejdelším mostem přes vodu je silniční čínský Most Čching-tao (též Most Ťiao-čou) s délkou 42,5 kilometru.

Bulhaři celá léta trvali na tom, aby se společný most postavil v západní části přes 600 kilometrů dlouhé společné hranice. Tím by totiž navazoval na mezinárodní silnice a dálnice vedoucí do Řecka a Turecka. Jedná se především o takzvaný "koridor 4", který spojuje německé Drážďany s Istanbulem.

Bulharskou ekonomiku zasáhly také balkánské války, protože po uzavření hranic se Srbskem kvůli sankcím v 90. letech zůstalo západní a střední Bulharsko odříznuté od Evropy.

Bukurešť zase chtěla postavit most východněji, protože spekulovala s tím, že rozšířením mezinárodních tras přes své území získá více příjmů z provozu dálnice. Dohoda byla nakonec podepsána v červnu 2000.

Fotogalerie

Částečně zavěšený most je dlouhý necelé dva kilometry (1951 metrů) a je koncipován pro automobilovou i železniční dopravu, je na něm i cyklostezka a část pro chodce. Most vybudovala španělská stavební společnost Fomento de Construcciones y Contratas a náklady na jeho vybudování dosáhly 226 milionů eur (5,8 miliardy korun). Z toho 70 milionů eur pochází z fondu Evropské unie ISPA, stejnou částku poskytla jako půjčku Evropská investiční banka a 60 milionů zaplatila bulharská vláda. Zbytek zaplatily francouzské a německé rozvojové instituce, Bukurešť financovala silniční a železniční infrastrukturu na svém území.

Řidiči ušetří čas i peníze

Poplatek za přejezd mostu je stanoven na šest eur (asi 150 korun), za trajekt se platilo 26 eur (665 korun), což mnohé řidiče odrazovalo. Asi 80 procent vybraných peněz poputuje do bulharské kasy.

Most se skládá z 12 pilířů, které jsou v nesplavné části řeky od sebe vzdálené 80 metrů a rozpětí lanové části mostu ve splavném úseku Dunaje je 180 metrů. Nejdelší zavěšený most na světě, Ruský most na ruském Dálném východě, má pro srovnání rozpětí 1 104 metrů.

Autoři: ,


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Ojetin v českých autobazarech přibývá. Nejoblíbenější jsou škodovky

Ilustrační snímek

Nabídka ojetých aut v tuzemských autobazarech a inzerci za první pololetí vzrostla na 490 068 vozů, což je téměř o 50...

Plnou parou na červenou. Strojvedoucích porušujících předpisy přibývá

Ilustrační snímek

Strojvedoucích, kteří nezastaví před návěstidlem, neustále přibývá. Drážní inspekce chce proto dopravce připojit k...

Ťok prosadil změny v dozorčí radě Českých drah, pobouřil vedení KSČM

Ministr dopravy Dan Ťok při slavnostním otevření nové výpravní budovy...

Ministr dopravy Dan Ťok prosadil výměnu většiny dozorčí rady Českých drah. V nové radě zasednou zástupci akademické...

Najdete na iDNES.cz