Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zóny jen pro plavce, snížení rychlosti. Motorové čluny čekají další omezení

  7:10aktualizováno  7:10
Státní plavební správa chce letos rozšířit počet míst, kde budou mít motorové čluny omezený pohyb, jinde budou muset výrazně snížit rychlost. Vznikne také více bezpečných zón pro plavce. Úřad pokračuje v omezeních, která začal zavádět v roce 2016 po smrti dívky, kterou z pramice srazil řidič vodního skútru.

Vodní skútr, jímž dva mladíci narazili do pramice na Orlíku v roce 2016. Dívka na loďce nepřežila. | foto: Policie ČR

Dvoučlenná hlídka, policista a člen rybářské stráže, před třemi roky ve vlnách Jesenické přehrady přehlédla a smrtelně zranila plavce. O rok později řidič rychle jedoucího vodního skútru pozdě zahlédl pramici, která se před ním vynořila zpoza parníku. Při této nehodě, která patří k nejznámějším na českých vodních plochách, zahynula osmnáctiletá dívka, zatímco její přítel přežil.

Podobným nehodám se snaží zabránit Státní plavební správa vymezováním bezpečných zón pro plavce, do kterých nesmějí vplouvat motorové lodi a na nepřehledných úsecích alespoň omezuje rychlost lodí. Letos chce správa počet těchto míst rozšířit o zóny na přehradách Žermanice a Těrlicko na Frýdecko-Místecku.

Na druhé ze zmiňovaných nádrží vnikne kromě vymezené plochy pro plavce rovněž zóna se zákazem rychlé jízdy motorových lodí. Ty touto částí nádrže budou moci projíždět jen v takzvaném výtlačném režimu, při kterém se příď lodě nezvedá z vody.

Regulaci odstartovala smrtelná nehoda

Na těrlické nádrži vzniknou plochy pro plavce u pláží Pacalůvka, u bufetu Oskar a u pláže u Loděnice. V Žermanicích pak lodě nebudou moci vplouvat do zóny u autokempu Lučina a na opačném břehu k plážím u Horních a Dolních Soběšovic, uvedla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová. Zóna s rychlostním omezením lodí na Těrlicku pak bude ohraničená na levém břehu Lorischovým zámkem a na opačném břehu pláží a kempem Rypien.

S vymezováním bezpečných zón pro plavce začala plavební správa v létě 2016 po úmrtí dívky při zmiňované smrtelné nehodě. Nejprve správa vymezila prostory pro plavce na Slapech a na Orlíku, později se objevily zóny se zákazem vplutí i na vodním díle Dalešice a na Brněnské přehradě. Všechna tato koupací místa budou zachována i v letošní letní sezoně.

Podobné to podle Němcové bude i s místy, která jsou vymezena pro vyžití milovníků rychlé jízdy na vlnách. V loňském roce byly nově vymezeny dva prostory pro akrobatickou jízdu vodních skútrů na vodní nádrži Orlík. Toto povolení zde platí i v tomto roce. Nově budou pro rychlou a akrobatickou jízdu vyčleněny další dvě plochy. První se bude nacházet na vodní nádrži Dalešice a druhá na řece Moravě nad jezem Bělov u Otrokovic.

Oddělení plavců a motorové jízdy na rekreačních vodních plochách se už začalo promítat i do statistik bezpečnosti, které plavební správa eviduje.

Největší nárůst nehod včetně nejzávažnějších se po řadě klidnějších let objevil v sezoně 2015, kdy se jejich počet oproti předchozímu roku zdvojnásobil. Současně s tím rozvolnilo ministerstvo dopravy pravidla pro provoz motorových lodí a skútrů. Vyhláškou, která platí od dubna 2015, umožnilo na vodních plochách, jako jsou přehradní nádrže, velké rybníky nebo na dolním toku Vltavy a Labe jízdu motorových lodí bez rychlostního limitu, pokud se nepřiblíží na 25 metrů od břehu. V některých případech je pak limit stanovený na 50 metrů.

Problém je také hluk

Opatření si kromě obavy o bezpečnost plavců a dalších uživatelů vody vysloužilo kritiku kvůli hluku a obavám, že milovníci rychlých člunů pobyt u vody znechutí ostatním lidem.

V Praze například požadovaly omezení rychlé jízdy veslařské svazy v čele s Českým olympijským výborem a poukazovaly na situaci, kdy se mezi trénujícími sportovci proháněli řidiči vodních skútrů. Plavební správa proto v létě 2016 rychlou jízdu v Praze na Vltavě zakázala na dvou místech. První úsek platí od plavební komory Praha-Štvanice a končí u železničního mostu na Výtoni. Od Výtoně pokračuje asi kilometrový úsek bez rychlostního omezení a od Stadionu vodních sportů na Císařské louce až po Barrandovský most platí druhý úsek s omezenou plavbou.

Zatímco přelom let 2014 a 2015 znamenal nárůst nehodovosti na řekách, vloni se počet nehod významně snížil a na českých řekách a přehradách se nestala jediná vážnější nehoda, která by měla na svědomí lidský život nebo někoho připravila o zdraví.

Celkem plavební správa za loňskou sezonu zaznamenala jedenáct nehod lodí, které se podle Němcové navíc obešly bez významnějších škod na majetku.




Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Do Mladé Boleslavi zamíří investice za 8,6 miliardy, půjdou na silnice i byty

Mladá Boleslav

V Mladé Boleslavi se ve spolupráci vlády, kraje, města a automobilky Škoda Auto připravuje jedenáct projektů v oblasti...

České dráhy si za víc než miliardu pronajmou patnáct nových lokomotiv

Lokomotiva 1216 Taurus v barvách Českých drah se jmenuje Spirit of Brno.

České dráhy si chtějí do roku 2024 pronajmout patnáct lokomotiv schopných jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu....

Stát nechce skomírající lokálky rušit úplně, mohla by je využít elektroauta

Most přes Mladotický potok na zaniklé železniční trati Kralovice - Mladotice v...

Úředníci hledají způsob, jak zakonzervovat nevyužívané tratě. Do budoucna na nich mohou jezdit samořiditelná...

Najdete na iDNES.cz