Král marketingu. Ivan Drbohlav vystudoval vysokou školu zemědělskou. Začínal v...

Král marketingu. Ivan Drbohlav vystudoval vysokou školu zemědělskou. Začínal v podniku zahraničního obchodu Motokov. Jako obchodní zástupce v Anglii objevil na sklonku 80. let kouzlo trhu se zahradní technikou. | foto: Michal Šula, MAFRA

Otec Bédy Trávníčka začínal v garáži, zákazníky uhranul kolem štěstí

  • 60
Ivan Drbohlav firmu Mountfield rozjížděl dva roky po revoluci v garáži a zakrátko ovládl byznys se zahradní technikou. Podařilo se mu to především díky promyšlenému marketingu. Nyní většinový podíl ve firmě prodal hongkongské společnosti.

Slavný Béda Trávníček se začne učit čínsky. Jeden z největších českých hobbymarketů, Mountfield, míří do rukou hongkongské společnosti Eurasia Development Group Limited, která jí má pomoci chytit druhý dech. A zakladatel Mountfieldu, marketingový kouzelník Ivan Drbohlav, míří ve svých jedenašedesáti letech na odpočinek.

Tak alespoň Drbohlav Hospodářským novinám zdůvodnil, proč prodává čínské firmě svých 71 procent akcií v Mountfieldu. Po šestadvaceti letech podnikání lze únavu z byznysu pochopit.

Drbohlav začínal v roce 1991 s prodejem dovážených zahradních sekaček v malé garážové firmě ve středočeských Mnichovicích, kde bydlí a kde dodnes jeho firma sídlí. V následujících letech vybudoval největší evropský obchod se zahradní technikou, bazény a nábytkem.

Na českém trhu má Mountfield mezi takzvanými hobbymarkety až třetí pozici, protože výší loňských tržeb ho předčí německé řetězce Hornbach a OBI. Ty však mají mnohem širší sortiment, prodávají i stavební materiály a potřeby. A Mountfield je zase válcuje v počtu prodejen. Těch má v Česku i na Slovensku celkem 74. Hustota sítě, s níž jde ruku v ruce kontakt se zákazníkem, patří k základní strategii firmy.

Mistr reklamy

Drbohlav se z aktivního byznysu snažil stáhnout už několik let. Tedy alespoň o tom mluvil. Před pěti lety oznámil plán dovést Mountfield na burzu. Zůstalo ale jen u slov. A je otázka, jestli šlo o vážně míněný plán. Prodej minoritního podílu v Mountfieldu, tak jak o něm tehdy šéfové mluvili, nevypadal reálně. Zato mohlo jít o jeden z marketingových triků, které k Mountfieldu neodmyslitelně patří. Jen kvůli plánům s burzou se o Mountfieldu tehdy skoro rok psalo. A hlavně o to možná šlo.

Drbohlav a jeho nejbližší spolupracovníci, s nimiž Mountfield budoval, jsou totiž mistry marketingu a reklamy. A právě tato schopnost jim pomohla vybudovat nejúspěšnější čistě českou retailovou značku.

Klíčovou osobou v Drbohlavově týmu, místopředsedou představenstva a minoritním akcionářem Mountfieldu je od počátku Miroslav Schön, majitel reklamní agentury Euro Agency. Právě ta stojí za výraznými kampaněmi.

Reklama Mountfieldu je agresivní a účinná. Příklady? Už vytvoření firemního maskota Bédy Trávníčka s jeho slevovým kolem štěstí byl nápad za miliony. Béda naučil Čechy nakupovat mimo hlavní prodejní sezonu hobbymarketů.

Chytré bylo už v 90. letech spojit značku Mountfield s populárním televizním receptářem Přemka Podlahy. A dále: ke koupenému zboží dávala firma atraktivní odměny, třeba notebooky. Pořádala soutěže s takřka neuvěřitelnými cenami. Třeba v roce 2006 rozdal Mountfield během reklamní kampaně na 53 luxusních cadillaků nakoupených od Antonína Charouze.

Nepovedená expanze

Drbohlav se nebál ani negativní publicity – v roce 2005 musel Mountfield po protestech izraelského velvyslanectví stáhnout reklamní šot, v němž Zdeněk Izer vystupoval v roli ortodoxního žida (více zde). Hlavní bylo, že se o firmě opět mluvilo. Charakteristické jsou pro Mountfield taky velkorysé slevové akce.

Ne všechno se Drbohlavovi podařilo. Třeba plány na expanzi do Polska, Chorvatska či Maďarska musel nakonec odpískat. Sám později označil třeba polské tažení za velkou podnikatelskou chybu. A o růst se Mountfiled pokoušel raději už doma – před třemi lety vstoupil třeba do nového segmentu krmení pro domácí mazlíčky, v němž rychle prorazil na pozici jedničky.

Nový čínský vlastník, s nímž je Drbohlav podle vlastních slov v kontaktu už delší dobu, může teď Mountfieldu vlít do žil novou energii. Zdá se, že to firma potřebuje, loni jí i při rekordních tržbách 4,5 miliardy korun pětkrát klesl zisk na 15 milionů.