Úprk z vesnic. Loni skončilo přes tisíc malých prodejen

  14:48aktualizováno  14:48
Podnikání na venkově je čím dál složitější. Počet prodejen, které loni v malých obcích skončily, byl oproti roku 2016 dvojnásobný. Zavřelo 1 082 obchodů. Situaci by podle ministerstva průmyslu a obchodu zlepšilo například zvýhodnění podnikatelů v obcích do 400 lidí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) loni ukončilo v Česku činnost 1 082 prodejen s rozlohou do 400 m². Zavíraly zejména ty nejmenší, s rozlohou do 50 m², kterých bylo 759.

Největší problémy mají podle svazu i ministerstva prodejny v obcích do 250 obyvatel. „Velká část je neprofitabilních a pro obchodníky neefektivních. Obyvatelé zpravidla pracují a nakupují ve spádových oblastech, větších městech,“ uvedla na středeční tiskové konferenci prezidentka SOCR Marta Nováková.

Už nejen pro seniory a matky. Regionální potraviny CBA omlazují vzhled

Ministerstvo připravuje sadu opatření, která by měla podnikání na venkově pomoci. „V rámci zachování služeb na vesnicích a povzbuzení podnikání ve venkovských oblastech navrhujeme přiznat podnikatelům, kteří podnikají v obcích do 400 obyvatel, status malého a středního podniku,“ uvedl resort. Nestačilo by však mít na venkově jen sídlo, subjekt by musel doložit prokazatelnou podnikatelskou činnost v obci. 

Dosáhnout na dotace pro malé podniky by tak mohla například i družstva, jako je COOP. Právě ta silně pociťují tíhu podnikání na venkově, které mnohdy nemůže být ziskové, a k dotacím nemají tak snadný přístup.

Dalším zvažovaným opatřením je pomoci malým obcím formou rozpočtového určení daní nebo investice do vysokorychlostního internetu.

Svaz volá po systémovém řešení

Podle Novákové podpora podnikání na venkově dosud nebyla systémová. „Chceme systémové meziresortní řešení. Směřovat by mělo ke starostům, kteří by měli vytvářet takové podmínky, aby obchody ve svých obcích udržely,“ uvedla. 

Výkonný ředitel Svazu měst a obcí Dan Jiránek je přesvědčen, že stát by měl zejména pomoci tím, že bude dobuduje dopravní infrastrukturu. 

Upozornit na venkovské podnikání má i letošní ročník soutěže Diamantová liga kvality, kterou pořádá SOCR ve spolupráci s ministerstvem. Letos se poprvé do soutěže mohou přihlásit maloformátové prodejny s potravinovým i nepotravinářským zbožím. Dosud cílila spíš na velké řetězce.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...

Zmrzlina, nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama na zmrzlinu v soutěži Sexistické prasátečko 2018.

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...

Matky, které si nemohou přivydělávat, tratí 180 miliard, tvrdí ekonom

práce, děti, žena, matka

Kdyby matky v Česku po roce narození dítěte pracovaly 13 hodin týdně, získaly by celkem 60 miliard a ekonomika by se...



Najdete na iDNES.cz