ZMRZLINOVÉ BESTSELLERY
Podle marketingových odborníků se zákazníci při výběru zmrzliny už tolik jako dříve neřídí jen nízkou cenou, ale více hledají kvalitu. S jednou výjimkou: to jsou polárkové dorty. Spolu s míšou zatím neotřesitelně kralují v oblibě u konzumentů české zmrzliny.
Není divu, že polárkové dorty mají ve svém programu všichni výrobci. Dokonce je i balí do stejných nevzhledných průhledných krabiček z toho nejlevnějšího plastu, snad aby nostalgický zákazník měl dokonalou iluzi, že mlsá totéž co v době svého dětství. I cena zůstala stejná.
Za socialismu, v časech dotovaného mléka i energií, stával polárkový dort 10,50 Kčs. Dnes, kdy o stovky procent stouply náklady na suroviny a energie, se prodává za 10,80 Kč!
Výrobci sice lamentují, že je k takové ceně nutí obchodní řetězce a že jejich výrobu tudíž musí dotovat, ale přesto je dělají stále. Zákazníci si je prostě žádají.
A vymýšlejí jim nové příchutě. Kromě někdejší vanilkové a čokoládové si dnes můžete polárkový dort koupit třeba s chutí pralinek nebo vaječného likéru (Prima) či příchutí známých výrobků Margot, Kofila, Granko (Nestlé).
MLSÁ CELÁ RODINA
Rodinná balení zmrzlin jsou sice u zákazníků oblíbená, ale ne tolik, jak by si výrobci přáli. Ve světě totiž patří velké litrové vaničky k nejoblíbenějším.
"Ve srování se světem v jejich konzumaci dost pokulháváme," říká manažerka společnosti Ahold Andrea Petráková.
Možná by je zákazníci kupovali víc, kdyby měli lepší zkušenost s mraženým zbožím v českých obchodech.
Zmrzliny, které jednou rozmrznou nebo i jen trochu "povolí", změní konzistenci i chuť. Před dvěma lety to ukázal test MF DNES a hlavně reakce výrobců. Stěžovali si, že obchody se zmrzlinami špatně zacházejí.
Nejoblíbenější příchutí jsou vanilka, čokoláda a jahoda. Výrobci se snaží zákazníkům nabídnout nové varianty a příchutě. Koupit si můžete zmrzliny s chutí lentilek, studentské pečeti či kakaa Nesquick (Nestlé), tiramisu nebo panna cota s karamelem (Prima)...
Rodinné balení dostal i oblíbený tvarohový míša (nanuk). Mrazírny Dašice nabízejí pod značkou Bacio smetanovo-jogurtovou zmrzlinu s polevou z černého rybízu.
Stále populární je řada Carte d’Or (Algida) - s kousky ovoce, čokolády nebo karamelu, s jogurtovou chutí, s mascarpone...
KOUPIT A SNÍST
Obchodníci je řadí mezi takzvané impulzní zboží, které nefiguruje na seznamech potravin, jež má rodina nakoupit, ale kupuje se podle okamžité nálady. Tomu odpovídá i jejich umístění v prodejnách - v blízkosti pokladen.
Patří k nim tradiční nanuky na dřívku i novější kornouty.
Magnum od Algidy se už na trhu zabydlelo, když se však objevilo poprvé v českých obchodech, způsobilo trochu poprask - cenou i chutí. Něco tak hříšně slastného Češi do té doby (pokud necestovali do zahraničí) neochutnali. Dnes už má Magnum další konkurenty.
Novinky se objevují i v podobě kornoutů. Zmrzlinový krém zalitý polevou z čokolády nebo krémem z ovoce, posypaný kousky oříšků, dostává stále nové varianty. Poslední novinkou je Extreme Gold (Nestlé), kdy kornout tvoří čokoláda.
SORBET JEN Z OVOCE
V českých obchodech se sorbety objevily teprve nedávno, ani v cukrárnách se s nimi často nesetkáme. Na rozdíl od zmrzlin jsou bez mléka, musí si vystačit s ovocnou šťávou, cukrem a vodou.
Právě proto, že neobsahují žádné tuky, jež usnadňují vázání vody v hmotě, jsou náročnější na přípravu i na kvalitu použitých surovin. Ovoce je vlastně jedinou složkou, která ovlivňuje chuť. Dobře připravený sorbet je vynikajícím letním osvěžením a celoročně může být i příjemnou tečkou za dobrou večeří. V dobrých restauracích si dělají kuchaři sorbet sami. A dají si na něm záležet.
Sorbet nemusí být jen ovocný. Co si takhle dát sorbet paprikový, rajčatový, mrkvový nebo řapíkatocelerový? Můžete si ho ostatně udělat i sami. Recepty najdete v kulinářských časopisech. Potřebujete k tomu strojek na výrobu zmrzliny.
VŠE PRO DĚTI
Děti jsou pro firmy vyrábějící zmrzliny velmi důležitými zákazníky. Jim se přizpůsobuje nabídka. Klasické nanuky na dřívku už nestačí, děti je třeba přilákat něčím novým -nejlépe tím, co znají i z jiného "mlsání".
Proto se na trhu objevují nové výrobky, jako je Medvídková zmrzlina (Prima) s želé medvídky, zmrzlina v pístové tubě (Nestlé), kde jsou v průsvitném plastovém držátku lentilky, k nimž se musí dítě prolízat, nebo zmrzlina s příchutí bonpari, která barví jazyk.
Výrobky se dětem podřizují i svými názvy - Kyselej Xicht, Kolorki... (Algida) - i slogany - Co je mroží, to je boží (Nowaco).
ZMRZLINOVÁ LEGENDA
Když se vloni objevila na českém trhu světová legenda mezi zmrzlinami, Häagen-Dazs, považovali to ekonomové za důkaz stoupající životní úrovně. Půllitrové balení této smetanové pochoutky stojí totiž 150 korun.
Ve srovnání s vaničkou polárkového dortu za deset korun to působí hodně snobsky. Postavit je vedle sebe je však stejné jako srovnávat trabanta s rolls-roycem, říkají znalci.
"Nechte cestovat své smysly pěti kontinenty," říká reklamní slogan značky. Při výrobě se totiž používají ty nejlepší ingredience světových trhů, například holandské kakao, vanilka z Madagaskaru či nejdražší ořechy Macadamia z Austrálie.
Zmrzlinu nekupujte, když...
* je rozměklá* má zdeformovaný, potrhaný nebo otevřený obal
* je na obalu velká námraza
* je vmrazáku plno sněhu, zboží je přeházené nebo navršené nad červenou rysku (nad ní už není teplota minus 18 °C) nebo teploměr neukazuje správnou teplotu či úplně chybí
* nejsou u stánku s točenou zmrzlinou kornouty v zásobnících, ale třeba se povalují v krabicích na zemi
* kleště na kopečkovou zmrzlinu máchají ve špinavé zpěněné vodě