Od konce dubna příštího roku bude stačit, aby auto uvezlo těžší náklad, než bude maximální povolená hmotnost posádky. Pak už bude považováno za takzvané nákladní vozidlo typu N1, při jehož pořízení si podnikatelé mohou odečíst DPH. To jim zlevní vůz téměř o pětinu.
Začne totiž platit evropská směrnice, která sjednotí schvalování aut pro celou Evropu. Doposud platila jen pro běžná osobní auta, ale vyhýbala se vozidlům N1.
"Pak by mělo být možné označit jako N1 i vůz bez speciální přepážky," uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Po změnách budou muset české úřady považovat za vůz této kategorie kterékoli auto splňující jen podmínku nosnosti zavazadlového prostoru. Pokud však bude jeho majitel chtít. Od osobního se nebude na první pohled lišit.
"Někdy může rozdíl činit jen několik kilogramů," podotkl Tunkl.
Mnoho stávajících modelů aut už přitom tento požadavek splňuje. "Všechna auta, do kterých montujeme nyní mřížku, bez problémů splňují požadovanou podmínku na nosnost," říká mluvčí Import Volkswagen Group Jan Klíma.
. Osobní, či nákladní?Od osobních aut se většina vozidel kategorie N1 liší v Česku hlavně povinnou přepážkou mezi zavazadlovým prostorem a místem pro cestující. Tato povinnost od dubna 2009 skončí, bude jen stačit, aby váha nákladu byla vyšší než u cestujících. Na rozdíl od osobních aut mohou podnikatelé od aut N1 odečíst DPH. Loni se u nás prodalo 62 038 takových aut z celkového počtu 194 558 nových prodaných. |
Nová směrnice by tak mohla ještě více rozvířit prodeje vozů kategorie N1, které už nyní rostou dvakrát rychleji než prodeje osobních aut.
"Povede to k tomu, že vozidel v této kategorii bude podstatně přibývat," míní ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Spoustu modelů totiž dosud nelze na kategorii N1 přestavět, především pak limuzíny. Už loni přitom rostly prodeje aut s mřížkou dvakrát rychleji než prodeje osobních aut.
Změna jen pro nová auta
Ministerstvo financí však už přemýšlí, že by upravilo možnost odpočtu daně z přidané hodnoty. Právě kvůli obavám, že se začnou vozy používat mnohem více k osobním účelům.
"Zvažujeme různé možnosti řešení kvůli obavám z možného zneužívání nového systému," řekl náměstek ministra financí Peter Chrenko. V řadě zemí je možný jen částečný odpočet DPH, například v Německu čtyři sedminy, v Itálii jen čtyřicet procent.
Nová směrnice se bude od dubna 2009 týkat jen nových typů aut. Tedy těch, která v současnosti nejsou většinou na trhu. Od roku 2011 by měla platit pro všechny automobily. Mřížky v autech mohou i dál zůstat, u řady vozů používaných skutečně pro přepravu nákladu a ne jen kvůli odpočtu daně plní i bezpečnostní funkci.
"Zatím nikdo neví, co se stane v této souvislosti s prodeji. Pokud mřížky skončí, budeme dělat něco jiného, máme šikovné lidi," říká například majitel firmy MTX Petr Bold, která dodává mřížky hlavně do škodovek.
"Mřížkaři" asi z velké části o svůj byznys přijdou. Zrušení povinnosti mřížek by auta mohlo zlevnit, osazení přepážky do auta stojí zhruba dvacet až třicet tisíc.
Vozy kategorie N1, do kterých může patřit jak Porsche Cayenne, tak i například Ford Transit, dělají velký nepořádek ve statistikách o prodejích aut. Čísla Svazu dovozců automobilů ukazují letos strmý růst v kategorii N1. Loni už bylo každé třetí u nás prodané auto s mřížkou. Zejména u kombíků přitom tvoří u některých modelů i více než polovinu všech prodejů vozy s mřížkou.