Jedna karta vládne všem. Polská karta MultiSport opanovala česká fitka

  1:00aktualizováno  1:00
Polská benefit karta MultiSport je dobrý byznys. Její majitel si může za paušál několika stovek zacvičit v jakémkoliv sportovišti po celém Česku. Počet takových zařízení bobtná. Jenže pro řadu z nich se „multina“ proměnila v past. Sportovní centra si nemohou dovolit kartu nepřijímat, aby nepřišla o klienty. Za jejího držitele však inkasují výrazně méně než za „normálně“ platící.

Karta MultiSport Benefit | foto: koláž iDNES.cz

„Od května jsme se rozhodli ukončit spolupráci se společností MultiSport. Částka, kterou za vstup klienta dostáváme, je tak nízká, že by ohrozila naši provozuschopnost. Přijímat nadále MultiSport by znamenalo, že budeme muset v dohledné době zavřít,“ uvedla nedávno na svém facebookovém profilu E. R. S. Workout, tělocvična na pražském nákladovém nádraží Žižkov, která otevřela před rokem.

Více benefitů. Firmy vám kromě rekreace nově uhradí i čočky a knihy

Pavel Oliva, spolumajitel E. R. S. Workout, teď doufá, že klienti budou ochotni za jeho služby zaplatit adekvátní cenu, tedy 160 korun za lekci. Jako vstřícné gesto zlevní vícenásobné vstupy. „Možnost jít každý den na nějaký sport je pro klienta pecka. Méně už pro sportoviště,“ konstatuje Oliva.

Chtěl se s MultiSportem domluvit na zvýšení platby za klienta, případně získat povolení vybírat ke kartě doplatky, ale nepořídil.

Pro několik tisíc tělocvičen na českém trhu je masa 90 tisíc potenciálních klientů s kartičkou lákavá.

Kdo nemá, jako by nebyl

I Oliva si na začátku sliboval, že díky spolupráci s MultiSportem natáhne novou klientelu. Polská firma má dnes takovou sílu, že si jen málokdo může dovolit její kartu nepřijímat. Jedním z těch, kteří trendu vzdorují, je Jan Kareš, provozovatel dvou stejnojmenných fitness center v centru Prahy. Podařilo se mu přitáhnout stálé klienty z řad podnikatelů a sportovních nadšenců, které oslovil přístup samotného majitele. 

„MultiSport karty jsou ideální pro masovou klientelu. Já dělám fitness pro lidi, kteří chápou, že péče, kterou dostávají, něco stojí. Lidé se u nás potkávají, popovídají si, dělají spolu i byznys,“ vysvětluje Kareš.

O firemní večírky nikdo nestojí, vzkazují lidé ve výrobě firmám

Naopak jiná fitka si spolupráci s MultiSportem nemohou vynachválit. Ve Fitness Centrech Olgy Šípkové kartu přijímají pět let. 

„MultiSport dělá velkou osvětu – rozpohybovali lidi, kteří by nechodili cvičit, mohou díky tomu využívat spoustu sportovišť,“ říká spolumajitel této pražské fitness sítě Pavel Přeček. Podle něj tito klienti představují asi třicet procent tržeb a Fitness Centrum Olgy Šípkové díky nim plně využívá kapacitu svých tělocvičen. 

Platby od MultiSportu jsou  podle  Přečka nastaveny výhodně. Chválí také platební morálku polské firmy. Připouští však, že fitkům, kde převažuje podíl klientů s kartou nad těmi platícími, může závislost na MultiSportu způsobit potíže.

„Když jsme v roce 2010 vstoupili na český trh, měli jsme i kvůli ekonomické krizi pomalejší rozjezd. Aktuální ekonomická situace a zájem firem podpořit zdraví zaměstnanců však našemu rozvoji pomáhají,“ říká šéf MultiSport Benefit pro Česko a Slovenskou republiku Marian Škripecký.

Ekonomika MultiSport karty funguje na předpokladu, že ji větší část držitelů využívá výrazně pod své možnosti, takže jejich paušál pokryje náklady i na ty, kteří využívají kartu na maximum a provozovatel karty na nich vlastně tratí. Navíc musí MultiSport pokrýt své vlastní náklady s budováním a kontrolou sítě partnerů a navrch něco vydělat. 

V zemích, kde majitel MultiSportu, polská firma Benefit Systems, působí, pak skupuje sítě fitcenter a za klienty s kartou platí sám sobě. Kartu lze získat jen přes zaměstnavatele, ten na ni může svým pracovníkům v rámci benefitů přispívat.

Výhodné jen pro někoho

Konkurenční firmy , které nabízejí zaměstnanecké benefity, se vůči úspěšnému tažení MultiSportu snaží vymezit.

„Karty jsou výhodné jen zdánlivě. Na začátku si lidé myslí, že často sportují, nebo budou sportovat a univerzální permanentka se jim vyplatí. Většina by však ve skutečnosti za jednotlivé vstupy utratila méně, než kolik zaplatí na měsíčních paušálech,“ říká Václav Kurel, ředitel Benefit Plus, konkurenčního systému zaměstnaneckých benefitů. 

Ty fungují na jiném principu – firma nabije svému zaměstnanci virtuální benefitový účet a ten z něj pak na smluvních sportovištích platí, Benefit Plus si strhává úhradu za zprostředkování v řádu procent.

Fotogalerie

Úspěch MultiSport karty se nyní snaží v pozměněné podobě napodobit francouzská firma Sodexo, známá hlavně stravenkami. „Multisport cílí na zaměstnance kolem třiceti let, často single. Jenže je tu velká skupina lidí, kteří by přivítali jiný typ benefitů,“ upozorňuje Lukáš Pokorný, manažer projektu ActivePass. Firma proto loni v prosinci začala nabízet vlastní kartu.

„Chceme, aby lidé vstali z kanape, ale nemusí kvůli tomu chodit do fitka. Ukazujeme jim, co vše mohou ve volném čase podnikat. Třeba jít do botanické zahrady, do muzea nebo absolvovat kurz 3D tisku,“ říká Pokorný. 

ActivePass neuzavírá smlouvy jen s fitness centry, ale také se zoologickými zahradami, kulturními památkami či organizátory únikových her. Aktuálně jich má přes tisícovku. A podle informací od sportovišť jim platí za klienty víc než polský konkurent.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Úklid, renovované záchody. Pivovary našly prostý recept na zvýšení tržeb

Ilustrační snímek

Vymalovat, dát nové stolečky na zahrádku, navonět toalety nebo udělat společenskou akci s kýtou šunky v hlavní roli se...

Med z biofarmy měl být z EU, rozbor ukázal na zámoří

Falešný med Včelařství Thomayer.

Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce nařídili stáhnout z regálů med od rodinné farmy Včelařství...

Část exekucí lze zastavit, jen to lidé nevědí, prozradil v Rozstřelu expert

Expert na dluhovou problematiku Daniel Hůle v diskusním pořadu Rozstřel. (14....

Vánoce jsou obdobím klidu, ale zároveň i časem, kdy se Češi rádi zadlužují kvůli tomu, aby sobě nebo ostatním udělali...

Najdete na iDNES.cz