Stále modernější strniště snižuje tržby společnosti Gillete, která vyrábí...

Stále modernější strniště snižuje tržby společnosti Gillete, která vyrábí žiletky (ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

Gillette klesají tržby. Muži se méně holí, vousy si nechávají delší

  • 211
Žiletky se pro mnohé muže stávají zbytným zbožím. Vousy si holí méně a drahé značkové nástroje nahrazují méně nákladnými konkurenčními výrobky nebo jednorázovými holítky. Tržby výrobcům žiletek zkracují také módní trendy v úpravě vousů či hnutí Movember.

Pokles zájmu o prémiová holítka ukázaly celosvětové výsledky společnosti Procter & Gamble, která vyrábí žiletky Gillette. Jak pro agenturu Bloomberg uvedl John Faucher, analytik JPMorgan Chase, prodej žiletek na více použití v posledním loňském čtvrtletí klesl o 7,8 procenta.

Finanční ředitel Procter & Gamble tvrdí, že za kvartálním poklesem stojí i listopadové hnutí Movember, kdy se muži solidárně připojují k boji proti rakovině prostaty tím, že si nechají narůst knírek. Výrobcům žiletek by však mohlo pomoct to, že muži si ve větší míře holí i jiné části těla než tvář. Například hrudník nebo záda.

Celebrity udávají trend. Zatímco kolem roku 2000 se po vzoru Davida Beckhama mnoho mužů stalo tzv. metrosexuály a stejně jako fotbalisté si holili nejen tvář, ale i nohy a hruď, dnes je "in" několikadenní vous.

Továrna Gillette

Místo, kde se každé ráno pod dohledem oholí 80 chlapů.

"Beckham a Brad Pitt se přestali holit. Nosí nejen strniště, ale i knírky. Beckham si s krátce zastřiženým strništěm dovolí jít i před královnu," popisuje Filip Sam Dolce, vizážista a stylista českých celebrit.

I díky tomu dnes společnost neoholeného muže přijímá jinak. Svůj přístup přehodnocují i zaměstnavatelé, a to dokonce i u vyšších "šarží". "Moderní je nejen strniště, ale různé úpravy kontur vousů. Jsou součástí image mužů," popisuje Tomáš Kožíšek z pánského holičství Thomas Barber Shop. Mezi kandidáty na manažerské pozice jsou muži se strništěm či vousy k vidění stále častěji.

Vizáž profesionálů se také méně formalizuje. "To je stejné jako s kravatou. Tu jsem dříve nosil každý den, dnes ji vytáhnu jednou do týdne," všímá si Jan Brázda, lovec manažerů ze společnosti Constellation, který prošel ve vysokých manažerských funkcích několik nadnárodních společností, jako je kartová American Express či personální společnosti Hays a Spencer Stuart. Jeho tvář už déle než dvacet let pokrývají vousy.

Klienti nechtějí formální bankéře

Přísnější kritéria, co se týče vzhledu a "dress code", jsou tradičně v bankovnictví. "Tam by i v současné době mohlo být u určitých profesí strniště nežádoucí. Naopak tolerantnější jsou například IT společnosti," upozorňuje Kristýna Králová z poradenské firmy Hays.

Ale ani v bankovnictví a obecně ve finančním sektoru, kde byla hladce oholená tvář téměř propustkou na pracoviště, už nejsou zaměstnavatelé tak nesmlouvaví. "Z průzkumů víme, že klienti si nepřejí přílišnou uniformitu a formálnost v oblečení a vzhledu zaměstnanců banky," uvedla za Českou spořitelnu Klára Pačesová.

Pokud má muž vousy upravené, nejsou pro zaměstnavatele překážkou. I strniště se dá pěstovat. "Je velmi znát, jestli se jedná o cílenou image, nebo je strniště výsledkem nedostatečné péče. V tomto případě je to pak problém téměř u všech firem," podotkla Králová.

"Určitě u nás neplatí, že čím větší strniště, tím kvalitnější poradce, ale na druhé straně ani tahle image nikomu nebrání v tom, aby byl neodolatelným pojišťovákem," doplnil za pojišťovnu Allianz Václav Bálek.

,