Nově chce také postavit mýtné brány na hlavních silnicích spojující dálnice s hranicemi.
O zpoplatnění dodávek má rozhodnout analýza, kterou si ministerstvo nechává zpracovat. "Pokud nevyjde model se zpoplatňováním automobilů nad 3,5 tuny, mýto mimo dálnice nebude vůbec," řekl v pondělí ministr dopravy Aleš Řebíček.
V původním návrhu měly platit mýtné kamiony a autobusy nad dvanáct tun pouze na 1100 kilometrech hlavních silnic. Podle Řebíčkova náměstka Jiřího Hodače by se však tento model nevyplatil.
Když bude výnosné, nevadí nám
Proto plánuje ministerstvo zpoplatnit celkem deset tisíc kilometrů silnic včetně vybraných komunikací druhé a třetí třídy. Protože však kamionů po "okreskách" moc nejezdí, měly by mýtné začít platit i dodávky.
To může zdražit například potraviny, které většinou vozí právě lehké náklaďáky. Dražší by mohlo být i cestování autobusy. Pokud by v analýze ukázalo, že výsledné zdražení bude příliš velké, ministerstvo od tohoto nápadu upustí.
Na propočty čekají i dopravci. "Když se mýtné pro dodávky ukáže jako výnosné, nevadí nám," řekl Martin Felix ze sdružení Česmad Bohemia.
Odškodné? Tisíc kilometrů
Jasno by mělo být do začátku prázdnin, případné výběrové řízení chce ministerstvo vypsat v září. Do konce roku má zatím vyrůst asi padesátka mýtných bran na 200 kilometrech hlavních silnic, které vedou od stávajících dálnic ke státním hranicím.
Brány postaví firma Kapsch, stávající provozovatel mýtného na dálnicích. Ta měla brány původně postavit i na silnicích první třídy, ale ministerstvo se rozhodlo pro satelitní systém, na který však musí vypsat nové výběrové řízení.
Jako "odškodné" bude Kapsch provozovat mýtné zhruba na tisíci nových kilometrech dálnic – všech, které se mají postavit do roku 2015. Firma o tom podepíše s ministerstvem dodatek ke smlouvě.
"Dodatek zveřejníme, podle původní smlouvy měl Kapsch provozovat mýtné na stejném počtu kilometrů hlavních silnic. Cena zakázky zůstává stejná," uvedl Hodač.
Návrh dodatku musí prověřit ještě antimonopolní úřad, zda neodporuje původním podmínkám tendru. "Nepředpokládám, že by nesouhlasil," řekl Řebíček.