Ministr dopravy Dan Ťok podepsal smlouvu na desetiletou správu dálničního poplatku s konsorciem Czechtoll a SkyToll 20. září. Stalo se necelé tři hodiny poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl předchozí námitky Kapsche proti regulérnosti výběrového řízení. Antimonopolní úřad tenkrát nicméně uvedl, že stále trvá předběžné opatření, které zakazuje ministerstvu dopravy podepsat smlouvu s vítězným uchazečem.
Nyní ovšem úřad potvrdil právní výklad ministerstva, podle kterého platnost předběžného opatření zanikla tím, že se možnosti opravného prostředku vzdala jedna ze stran sporu, tedy ministerstvo dopravy.
„Pokud zadavatel uzavřel dne 20. 9. 2018 se společnostmi CzechToll a SkyToll Smlouvu, neučinil tak přes zákaz stanovený předběžným opatřením,“ uvedl v pondělí ve zdůvodnění mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Podle úřadu totiž bylo ministerstvo dopravy jediným účastníkem řízení, tím že se vzdalo možnosti podat rozklad, nabylo rozhodnutí právní moci.
„ÚOHS se ve svém rozhodnutí vůbec nevypořádal se zásadní otázkou, proč neochránil naše právo, aby byly řádně vypořádány všechny naše námitky vůči mýtnému tendru. Trváme na tom, že mýtná smlouva byla podepsána nezákonně, proto ve lhůtě podáme rozklad k předsedovi ÚOHS,“ uvedl v tiskovém prohlášení mluvčí Kapsche David Šimoník. Firma se podle něj plánuje obrátit na české soudy, nebo zvažuje podnět k Evropské komisi a v neposlední řadě i arbitráž vůči České republice, pokud se svými připomínkami neuspěje.
V soutěži o správu mýtného systému jde o desetimiliardový kontrakt. Nejnižší cenu ze čtveřice účastníků nabídlo ministerstvu dopravy sdružení vedené CzechTollem, které za desetiletou správu kamionového poplatku požadovalo 10,75 miliardy korun a bylo tak o 2,7 miliardy korun lacinější než nabídka dosavadního správce, společnosti Kapsch.
Ta následně protestovala proti tomu, že ministerstvo proti původnímu plánu neuskutečnilo druhé kolo výběrového řízení a nesnažilo se s uchazeči dojednat ještě nižší cenu. V říjnu pak resortu dopravy Kapsch nabídl pokračování v provozu stávajícího systému mýtných bran za 6,9 miliardy za deset let.