Soutěž na mýto vyhrál CzechToll, ministerstvo smlouvu podepsat nesmí

  10:15aktualizováno  10:46
Ministerstvo dopravy vybralo v obřím tendru na další provoz mýtného systému firmu CzechToll spoluvlastněnou společností PPF. Ta zvítězila s nejnižší nabídkou 10,7 miliardy korun. Výběrová komise nakonec ostatní nabídky nehodnotila, prověřila pouze, že nabídka CzechTollu splňuje požadavky soutěže. Smlouvu s vítězem ale úřad podepsat nesmí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Výběrové řízení, jehož hodnotu původně ministerstvo dopravy odhadovalo na téměř 30 miliard korun, stále prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v předběžném opatření zakázal ministerstvu dopravy smlouvu s vítězem do ukončení řízení podepsat. CzechToll pro výběr mýta nabídla satelitní technologii, kterou na sousedním Slovensku využívá jeho partnerská společnost SkyToll. Ta bude mít na starosti provozní stránku mýtného systému i v Česku.

Uvedených necelých 11 miliard korun je cena za vybudování nového systému a jeho desetileté provozování, uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Ve srovnání s prvním desetiletým obdobím, kdy stát za provoz systému zaplatil 24 miliard korun, je pokračování správy kamionového mýta výrazně levnější.

Od včerejšího dne podle Ťoka běží dvoutýdenní lhůta, během které se mohou neúspěšní uchazeči odvolat. Ministr uvedl, že takovýto postup konkurentů vítězného konsorcia očekává. „ Budeme čelit protestům a napadání. Jsem si ale jistý, že jsme to vypsali čistě a dobře,“ dodal Ťok.

Podle zákulisních informací prověřuje antimonopolní úřad z řady stížností na regulérnost soutěže nejvíce stížnost dosavadního provozovatele, společnosti Kapsch, která poukázala na to, že všichni uchazeči o zakázku nedostali od ministerstva stejné informace. Změny v průběhu vydávání dokumentace k soutěži úřad připustil. Podle ministerstva šlo ale o to, že úředníci během vydávání dokumentace jednotlivým uchazečům začernili osobní údaje zpracovatelů dokumentace, které se v prvních exemplářích vydaným uchazečům objevily.

Rozhodnutí ministerstva neposuzovat ostatní nabídky zpochybnili dva ze tří poražených uchazečů. Kapsch například úřadu nabídl další jednání a úpravu své nabídky, aby byla ekonomicky výhodnější něž nabídka konkurence. Podobně sdružení maďarského výběrčího National Toll Payment Services a české společnosti Eltodo nechápe, proč se ministerstvo vzdalo dalších možných slev, kterých by mohlo dosáhnout pokračováním v jednání.

„Jak si může být ministr jistý, že by v rámci jednání neobdržel výhodnější nabídku nebo že by třeba SkyToll svou nabídkovou cenu ještě nesnížil?“ uvedl obchodní ředitel Eltoda Marat Saber.

Jedním z důvodů, proč ministerstvo chce výběr vítěze tendru uspíšit, může být právě obava z antimonopolního úřadu, kterou MF DNES potvrdilo několik zdrojů z oblasti ministerstva dopravy. Pokud by ÚOHS výběrové řízení zrušil, je podle ministerstva ohroženo pokračování ve výběru mýta po roce 2019. Zopakovat výběrové řízení ve zbytku času se podle resortu dopravy stihnout nepodaří, což by mohlo přinést opětovné prodloužení stávajícího kontraktu se společností Kapsch bez řádného výběrového řízení. Na zavedení nového systému zbývá 14 měsíců, v říjnu by měla být s vítězem uzavřena smlouva, aby nový správce mohl začít od začátku roku 2020 mýto vybírat.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Dražší německé mýto nás zničí, bojí se české firmy. Platí až trojnásobek

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Až trojnásobné výdaje za mýto na německých dálnicích zatěžují po letošním zdražení české kamionové firmy. Pro část...

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Najdete na iDNES.cz