S tím ostatně počítal i původní plán vlády: nejprve měly na řadu přijít dálnice, o rok později silnice první třídy. Vítězný Kapsch nicméně tvrdil, že je schopen zpoplatnit od ledna i tyto komunikace.
Situaci ale záhy po vyhlášení vítěze tendru na zavedení mýtného zkomplikovali uchazeči, kteří v soutěži neuspěli. Výsledek zatím bez úspěchu napadli u českého antimonopolního úřadu a správního soudu. Tím způsobili odklad podpisu smlouvy. Někteří se obrátili také na evropské instituce.
Ministr dopravy Milan Šimonovský tedy podepsal s Kapschem podepsal dodatek smlouvy, podle kterého bude vyžadovat v prvním kroku zpoplatnění jen na dálnicích. Na silnice první třídy se má mýtné rozšířit nejpozději do 30. června 2007.
Podle mluvčí Marcely Žižkové totiž fakt, že smlouva byla podepsána až 29. března letošního roku, způsobila, že Kapsch nemohl využít celou lhůtu 12 měsíců stanovenou v zadávací dokumentaci na zavedení systému.
Zařízení na výběr mýtného chtěli v Česku postavit a provozovat čtyři zájemci. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Společnost Autostrade určila cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliard korun.
Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Ministerstvo dopravy tři uchazeče vyřadilo pro formální nedostatky a jako vítěze určilo firmu Kapsch.
Mýtné by měly platit kamiony nad 12 tun. Výnos má dosáhnout asi deseti miliard korun, což je desetinásobek současného výběru z dálničních známek pro kamiony. Šimonovský předpokládá, že budoucí vláda brzy rozšíří zpoplatnění na všechna vozidla nad 3,5 tuny. Pak by výnos dosahoval 24 až 25 miliard korun.