Dodavatel systému prý zároveň zvažuje žalobu na konkurenční firmu Autostrade.
Podle Kapsche se zahájení výstavby zbrzdilo o tři měsíce kvůli řízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. K němu se odvolali dva neúspěšní účastníci tendru, firma Autostrade a sdružení Mytia.
Proto se v dodatku ke smlouvě Kapsch dohodl s ministerstvem dopravy na zprovoznění mýtného k 1. lednu 2007 pouze na 900 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Začátkem října pak krajský soud v Brně vydal předběžné opatření o zastavení stavby na návrh firmy Autostrade, podle které bylo výběrové řízení v rozporu se zákonem.
"Naši právníci zkoumali situaci kolem rozhodnutí krajského soudu, kde firma Autostrade zažádala o předběžné opatření. My jsme názoru, že jakékoliv škody a uplatňování náhrady škod, ale nejenom možná z našeho pohledu, ale možná i z pohledu státu, by mohlo jít na vrub firmě Autrostrade," řekl Feix.
Dodal, že podle českého práva pokud někdo podá žádost na vydání opatření a zjistí se, že nebylo odůvodněné, měl by nést náhrady škod.
U brány bude hučet motor
Kapsch má problémy i se zaváděním elektronické instalace k mýtným branám. K některým proto firma bude pořizovat naftové agregáty. Kolik jich bude a o kolik se budování mýtného prodraží, Feix nechtěl spekulovat.
Generální ředitel nesouhlasí s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem, že dodatek ke smlouvě je pro stát nevýhodný. Zveřejnění dodatku, který s firmou Kapsch podepsal bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský, ale Feix odmítl.
Zároveň však řekl, že firma bude jednat s ministrem Řebíčkem o druhém dodatku. Zatím od ministerstva návrh neobdrželi, Feix předpokládá, že ministerstvo vyzve firmu k jednání v pondělí, či v úterý.
Podle České televize umožňuje první dodatek proti původní smlouvě získat Kapschi jako odměnu za provoz systému další stovky milionů korun navíc. Ministerstvo údajně v dodatku přiznalo firmě Kapsch vyšší odměnu.
Po dobu prvních tří měsíců od spuštění mýta bude díky dodatku prý dostávat až 15
procent z celkových výnosů. Podle původní smlouvy byla její maximální odměna šestkrát nižší.
"Dodatek číslo jedna zachránil situaci, zkrátil termíny dodávky a myslím si, že je v pořádku," uvedl dříve exministr dopravy Milan Šimonovský.