Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mýtné se může prodražit o stovky milionů

  1:00aktualizováno  1:00
Dvaadvacet miliard korun má rakouská firma Kapsch dostat za vybudování a desetiletý provoz systému mýtného. Teď se ukazuje, že daňoví poplatníci možná zaplatí o několik desítek až stovek milionů korun víc. Za vše může utajovaný dodatek k smlouvě mezi Kapschem a státem.
Stát podle dodatku spolufinancuje komplikace při stavbě mýtnic. Ilustrační foto.

Stát podle dodatku spolufinancuje komplikace při stavbě mýtnic. Ilustrační foto. | foto: Alexandr Satinský

Mnohastránkový dodatek ke smlouvě uzavřené letos v březnu nenápadně přibyl o měsíc později. Nikdo ze zúčastněných netuší, co všechno přesně obsahuje. Firma Kapsch ho totiž - stejně jako znění podstatných částí kontraktu - odmítá zveřejnit. K mlčenlivosti zavázala i ministerstvo dopravy.  

"Rádi bychom dokumentaci zveřejnili. Teď jednáme s Kapschem o dalších možnostech a radíme se i s právníky," řekl v pátek odstupující ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). 

Ten podle informací MF DNES problémy s utajeným dodatkem, který současné vedení ministerstva objevilo až nedávno, řešil i na středeční schůzce s ministrem financí Vlastimilem Tlustým. Příští středu oněm chce informovat vládu. 

Sporný dodatek měl původně pouze změnit termíny, ve kterých firma Kapsch systém postaví. Ministerstvo se s rakouskou firmou totiž dohodlo, že na dálnicích začne 171 mýtných bran fungovat už 1. ledna 2007 (tedy o tři měsíce dřív, než bylo plánováno) a výměnou za to Kapsch dostane tři měsíce navíc na dobudování 501 mýtnic na silnicích I. třídy.

Stát platí náhradní řešení a komplikace
Podle zdrojů MF DNES jsou v dodatku schována další rozporuplná ustanovení, která mohou znamenat neplánované náklady pro stát. "Jakmile ve výstavbě nastanou jakékoliv komplikace, stát na tom jenom prodělá," řekl úředník obeznámený s textem. 

Ministerstvo totiž údajně odsouhlasilo, že Kapsch může k tomu, aby stihl lednový termín, použít provizorní řešení, jako například náhradní zdroje elektřiny pro mýtné brány. Resort dopravy se měl navíc zavázat, že se na vybudování těchto dočasných zařízení bude finančně podílet.

Pokud by skutečně takové ustanovení v dodatku bylo, znamenalo by to, že stát bude přispívat například na  pronájem a obsluhu desítek dieselagregátů. Ty bude muset Kapsch namontovat k řadě dálničních mýtnic, protože nepožádal včas o stavební povolení a nemůže tak dobudovat standardní elektrické napájení. Generátory budou muset denně zavážet naftou desítky cisteren.

"Ke zveřejňování těch částí smluvních vztahů, které obsahují naše technické a obchodní know-how, máme stejný poměr jako všechny firmy - nezveřejňujeme je," odpověděl v pátek šéf Kapsche Karel Feix na otázku, zda má podle dodatku náklady za provizorní řešení hradit také ministerstvo.

Šimonovský: Četl jsem to pouze zběžně
Dodatek za ministerstvo podepsal bývalý ministr Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Ten přiznává, že neví, co přesně podepsal. "Četl jsem to pouze zběžně, bylo to hodně stran. Ale moji lidé mi řekli, že je to výhodné pro stát. Tak tam snad nic špatného není," řekl v pátek Šimonovský.

Projekt mýtného se už od začátku potýká se značnými problémy. Je čím dál zřejmější, že plánovaný lednový ostrý start se nestihne a projekt bude mít nejméně tři měsíce zpoždění.

"Už kvůli tomu, že systém musí projít alespoň dvouměsíčním zkušebním provozem," řekl člen sněmovního hospodářského výboru Karel Sehoř (ODS).

Kapsch dosud vztyčil pouze 110 ze 171 dálničních mýtnic, drtivá většina však zatím nemá potřebné elektronické zařízení. Šéf Kapsche Feix v pátek nedokázal říct, kolik bran už je plně funkčních. Podle posledního, pět dní starého zápisu z  kontrolního dne není plně funkční zatím ani jedna.

Autoři:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

ČNB: Trh práce je v Česku přehřátý a růst mezd vytváří inflační tlaky

Ilustrační snímek

Trh práce je v Česku přehřátý a vytváří inflační tlaky kvůli vysokému růstu mezd. Domácí ekonomika na rozdíl od...

PŘÍBĚHY ZNAČEK: Meruňkový Míša nepřežil, povidlový to zkouší

Nyní linky třebíčského Tipafrostu jedou na plné obrátky, producenti zmrzliny

Nanuk Míša dříve připomínal ruskou zmrzlinu. Byl zabalený jen v pergamenu a bez polevy. V padesátých letech stál...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Najdete na iDNES.cz