Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice...

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice I. tříd. V Jihočeském kraji by to zasáhlo přibližně 175 kilometrů. | foto: František Vlček, MAFRA

Zakázka desetiletí. Ministr Ťok vypsal soutěž na mýto za 29 miliard

  • 177
Ministerstvo dopravy vypsalo dlouho očekávaný tendr na nového správce mýtného systému pro kamiony. Za deset let plánuje za jeho provoz utratit 29 miliard korun. Stát očekává, že provoz mýtného systému vynese v příštích letech až dvakrát tolik než dosud díky rozšíření mýta. Podle stávajícího provozovatele však nastavení tendru směřuje k novému satelitního systému a vyhození stávající mýta do koše.

Jednu z největších státních zakázek v historii vypsalo ve čtvrtek ministerstvo dopravy. Zájemci mají zatím dva měsíce na to se přihlásit, pokud se kvalifikují, tak s nimi budou dál jednat. Nakonec má ve hře zůstat pět účastníků.

„Podepsal jsem zadávací dokumentaci k soutěži na nový mýtný systém, dnes ji odešleme do úředního věstníku Evropské unie,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Podle firmy Kapsch, které mýto provozuje v současnosti, ministerstvo dopravy zadáním tendru rezignovalo na roli řádného hospodáře. „Místo, aby stanovilo využití stávajícího systému jako podmínku, dalo ji uchazečům jen jako možnost,“ tvrdí generální ředitel Kapsche Karel Feix.

Nastavení tendru podle něj směřuje k postavení nového satelitního mýtného systému a vyhození stávající mýta do koše. „Ministr dopravy si ale zřejmě neuvědomil, že mýto je státu a nikoliv Kapsche,“ dodal.

Cena 29 miliard korun za deset let znamená navýšení téměř na dvojnásobek oproti současnému stavu. Ťok to vysvětluje tím, že ho vládní usnesení zavázalo k tomu rozšířit zpoplatnění sítě o 900 kilometrů. Cena také odráží požadavek vlády na technologicky neutrální řešení. Soutěž cenu podle něj pravděpodobně sníží. Vítěz by měl začít provozovat mýto po roce 2020.

Rozšíření zpoplatnění sítě kritizovali v minulosti kamionoví dopravci, Asociace krajů nebo samotní uchazeči o zakázku. Podle Ťoka ale skutečnost, že plán kritizují jak provozovatelé mikrovlnné, tak i satelitní technologie, znamená, že vypsaná soutěž nebude zvýhodňovat žádnou z technologií. Ministr se rovněž nebojí, že síť mýtných bran zůstane do budoucna nevyužita.

Plýtvání penězi?

Uchazeči tento systém podle něj zapojí do svého technologického řešení. Pokud by se tak ale nestalo, z neoficiálních jednáních s Nejvyšším kontrolním úřadem (NKÚ) vyplývá, že to nebude považováno za nehospodárné nakládání s majetkem státu, uvedl.

S tím ovšem Kapsch nesouhlasí. „Ministerstvo investuje do stávajícího systému další peníze, aktuálně se upravuje za 300 milionů korun na evropskou mýtnou službu. Proto nevěřím, že by například NKÚ nepovažovalo vypnutí systému v hodnotě 8 miliard korun za plýtvání penězi daňových poplatníků,“ domnívá se Feix.

První kolo výběru bude kvalifikační, zájemci v něm budou muset prokázat, že mají zkušenost s provozem mýtné technologie. S vybranými uchazeči pak bude ministerstvo dále jednat a vybere pět uchazečů. Z nich ministerstvo vybere vítěze ideálně do poloviny příštího roku.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Dlouhodobým správce systému je rakouská společnost Kapsch, které úřad po vypršení původní desetileté smlouvy prodloužil zakázku o další tři roky do roku 2019.

Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie, přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívají Německo, Slovensko, Maďarsko a částečně Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnou variantou.