Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Mýto bude dál bez soutěže vybírat Kapsch. Opozice chce postup napadnout

  • 300
Výběr mýta na dálnicích bude mít i od ledna 2017 na tři roky na starost rakouská firma Kapsch, shodla se na tom vláda na návrh ministra dopravy Dana Ťoka, který je ve vládě za ANO. Dosavadní kontrakt s Kapschem končí letos na konci roku. „Je to důležitý krok k pokračování výběru mýta v České republice,“ řekl Ťok. Opozice se chce obrátit na policii.

Rozhodnutí vlády označil za důležité, protože ministerstvo dopravy může včas zahájit jednání s Kapschem o pokračování kontraktu. Nová smlouva může být podle něj hotová na konci prázdnin nebo na začátku září.

„Důležité bylo vyjádření ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové, která tam měla i své právníky,“ řekl vicepremiér a předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek.

„Naše stanovisko bylo, že to odůvodnění veřejné zakázky, které doprava předložila, bylo v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Více se ministerstvo pro místní rozvoj nevyjadřovalo,“ řekla Šlechtová. „Stále platí, že ministerstvo dopravy pro jednací řízení bez uveřejnění musí prokázat, že učinilo veškeré kroky, aby se zbavili, nebo odstranili závislost na stávajícím dodavateli,“ uvedla.

Teprve v pondělí v 6.30, tedy dvě a půl hodiny před jednáním vlády, obdržela od Ťoka Šlechtová dodatečné materiály. Ani z nich to zcela nevyplývá.

Vláda se ale přiklonila k tomu, že ministerstvo dopravy předložilo odůvodnění veřejné zakázky, s nímž se většina vlády mohla ztotožnit. Ne ale jednomyslně.

Stát vytváří nerovné podmínky, napadneme to, řekl Gazdík

Je ale zřejmé, že kolem mýta bude ještě hodně velké dusno. Předseda opozičního hnutí STAN, místopředseda Sněmovny Petr Gazdík iDNES.cz řekl, že jeho hnutí postup, který zvolilo ministerstvo dopravy, napadne.

„Vytváříme stát, kde jsou nerovné podmínky. Jsme připraveni to napadnout, obrátíme se na policii, státní zástupce, o přesném postupu ještě rozhodneme. Starostové se dostávají do problémů kvůli kdekteré maličkosti a tady se přitom vyhazují miliardy,“ řekl iDNES.cz Gazdík. Obdobně formuloval i tweet na svém osobním twitterovém účtu.

11.července 2016 v 15:09, příspěvek archivován: 11.července 2016 v 15:15

Tisíce korun jsou stíhány, miliadrdy se vyhazují oknem. Případné uzavření smlouvy s Kapschem právně napadneme.

I podle Šlechtové je možné, že pokud ministerstvo dopravy nedokáže, že se snažilo zbavit závislosti a exkluzivity s Kapschem, odpovědné orgány postup Ťokova ministerstva napadnou. „Jedná se o antimonopolní úřad, ale samozřejmě následně i o soudy,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj. Zdůraznila, že vláda neschválila, jaký typ řízení ministerstvo dopravy k zadání zakázky použije. Ministři proto neschvalovali, že bude využito takzvané „jednací řízení bez uveřejnění“ (JŘBU).

SkyToll se chce bránit

Proti prodloužení správy mýtného systému se společností Kapsch bez výběrového řízení se ohradil i slovenský výběrčí mýta, společnost SkyToll.

Podle firmy, která dlouhodobě usiluje i o správu českého mýta, je postup vlády nedzákonný a bude se proti němu bránit zákonnými prostředky.

S kritikou vlády kvůli rozhodnutí o mýtu přišly i opoziční ODS a TOP 09. „Rozhodnutí zadat provozování mýtného systému v jednacím řízení bez uveřejnění přímo společnosti Kapsch jenom potvrzuje bezradnost současné vlády. JŘBU je možné využít jenom v případech, kdy nelze vyhlásit otevřené výběrové řízení a vybrat tak nejlepší nabídku. Dan Ťok ani jeho předchůdce Antonín Prachař se o žádné výběrové řízení nepokusili a spokojili se s tvrzením, že bez Kapsche to nepůjde. Nyní reálně hrozí, že zakázku zastaví Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvedl předseda ODS Petr Fiala. Ťok by měl podle něj z vlády odejít.

„Velké manažerské selhání ministra dopravy Ťoka přinutilo vládu přistoupit na právně velmi riskantní řešení výběru elektronického mýtného. Pokud konkurenční firmy podají protest na antimonopolní úřad nebo podnět na policii a soudy, je vybírání mýta v České republice od příštího ledna stále v ohrožení. Přijde mi zvláštní a chtěl bych vědět, jaké argumenty přinutily ministryni Šlechtovou k tomu, že její resort změnil negativní stanovisko z minulého týdne,“ uvedl šéf poslanců TOP 09 František Laudát.

Obava ministrů z problémů se zákonem

Proč spor o mýto vůbec vznikl? Problémem je totiž smlouva uzavřená před deseti lety, podle níž nemusí Kapsch státu předat všechny potřebné podklady pro provozování mýta dříve než na konci roku. A bez toho ani není možné vypsat soutěž.

Ministři se před rozhodnutím vlády obávali, aby se rozhodnutím kývnout na to, že Kapsch bude bez veřejné soutěže další tři roky mýto vybírat, nedostali sami do problému se zákonem a nemohli být stíháni. Osud Ťokova návrhu závisel proto právě na postoji ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové, která k němu do poslední chvíle byla velmi zdrženlivá.

A jeden ze členů vlády za ČSSD iDNES.cz dokonce natvrdo řekl, že existuje obava, aby si na vládu pro ministry kvůli schválení miliardové zakázky bez veřejné soutěže nepřišli policisté.

Sociální demokraté v minulých dnech ostře vystoupili proti Ťokovi. „Nejsme schopni podle českého práva mýto od 1. ledna vybírat,“ řekl ministr vnitra a první místopředseda ČSSD Milan Chovanec. Rezignací ministra Ťoka by se ale podle něj nic nevyřešilo. Jako krajní variantu viděl tisk kuponů, jimiž by se nahradil současný výběr mýta (více zde).

„Pozice KDU-ČSL bude odvislá od diskuse na vládě. Během víkendu nám bylo posláno několik stovek materiálů. Pro mě osobně bude klíčové stanovisko ministryně pro místní rozvoj jako gestora zákona o veřejných zakázkách, aby ona osobně řekla - ano, toto odůvodnění a jednací řízení bez uveřejnění je v pořádku,“ řekl v pondělí ráno iDNES.cz ministr zemědělství Marian Jurečka, který také neskrýval obavy z toho, aby se vláda nedopustila kiksu, a řekl, že vláda není pod tlakem rozhodnout už v pondělí.

O to, aby vláda rozhodla, ale stál premiér a šéf ČSSD Bohuslav Sobotka, který o tom již minulý týden mluvil na koaličním jednání. „Primárním zájmem vlády je zajistit výběr mýta. Je důležité, abychom postupovali zákonnou cestou, v rámci smluv, které stát v minulosti uzavřel,“ hájí zvolený postup Sobotka. Důležité podle něj je, že nejpozději v polovině příštího roku by mělo být zahájeno nové výběrové řízení na technologicky neutrální výběr mýtného, až skončí smlouva s firmou Kapsch.