Český provozovatel má nakročeno i do dalšího období na sousedním Slovensku. Tam se ale podobně jako před několika roky v Česku soutěž na výběrčího dálničních poplatků zadrhla v tahanicích u antimonopolního úřadu.
„Byli jsme vyhlášeni za nejlepší nabídku na Slovensku. Nyní ale probíhají odvolací řízení,“ řekl MF DNES Robert Ševela, investiční ředitel skupiny PPF, kam zmiňované firmy zabývající se výběrem mýta spadají. Ani na Slovensku přitom příliš mnoho času na bezproblémový přechod není. Už na začátku příštího roku by měl fungovat zcela nový systém, byť nejspíš alespoň u jedné části se stejným provozovatelem jako doposud.
SkyToll vybírá mýtné na Slovensku od roku 2010. Na rozdíl od nynější podoby systému, kdy je pro slovenského správce dálnic Národní dálniční společnost generálním dodavatelem, má být nový výběr mýta rozdělen mezi více poskytovatelů různých služeb a firma má zájem o dodávku softwaru i hardwaru a jejich pětiletou podporu.
Právě cestou oddělení dodavatelů technologií od poskytovatelů služeb a případně ještě od státem provozovaného dohledu a propojení všech částí se vydává stále více států.
Pomoci má mýtný poradce
Česko si podobný systém vyzkoušelo u automobilových elektronických vinět, kdy systém složený ze subdodávek kamerových systémů, softwaru a služeb pro řidiče spravuje státní podnik Cendis. Nyní se proto rozhlíží po možnosti, že by se i poplatky od kamionů rozdrobily mezi více poskytovatelů a případně se tím i ušetřilo na jeho provozu.
Odpověď na otázku, zda se riziko spojené s vyhlašováním většího počtu výběrových řízení místo soutěže jediné vyplatí, by měl státu zodpovědět mýtný poradce, kterého už stát začal vybírat.
„Do výběrového řízení se přihlásili čtyři uchazeči. Hodnocení probíhá metodou Best value approach a z tohoto důvodu nejsou jména účastníků zadávacího řízení v tuto chvíli známa ani členům výběrové komise zadavatele,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Na rozdíl od soutěží na výstavbu silnic a další dopravní infrastruktury, kde je nízká cena hlavním kritériem, se totiž úřad poměrně netradičně rozhodl v případě služeb mýtného poradce význam ceny poněkud upozadit a vybírat podle kvalitativních kritérií. Hodnota smlouvy tak bude mít jen 30 procent. Většinu bodů bude rozdělovat panel expertů z ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury na základě anonymního posouzení odborné úrovně nabídek nebo pohovorů s klíčovými experty jednotlivých uchazečů.
Přestože má Česko zajištěného mýtného výběrčího ještě na sedm let, už nyní je vzhledem k závazným termínům a rychlosti státní správy nejvyšší čas začít řešit, jakým způsobem se bude mýto vybírat poté, co smlouva s CzechTollem skončí.
Zejména pokud by se Česko rozhodlo pro cestu omezení účasti soukromých dodavatelů a větší participaci státních firem podle rakouského vzoru, bylo by nutné měnit legislativu a připravovat řadu oddělených soutěží. Poslední tendr, ve kterém stát vybíral jediného partnera, sice trval jen něco přes rok, výrazně déle ale trvalo jednání u antimonopolního úřadu a následně u soudu, zda byla soutěž vypsána nediskriminačně a zda ji stát s vítězem uzavřel legálně.
Celkem se v Česku mýtné od kamionů a autobusů vybírá na více než 2 800 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Poslední rozšíření zpoplatněné sítě se uskutečnilo letos v červenci, kdy stát zpoplatnil 374 kilometrů silnic první třídy. Ty ale zatím minimálně podle dat z prázdninového července příliš velký přínos pro státní kasu neměly. Na celkovém výběru mýta ve výši 1,65 miliardy se podílely 17 miliony. Stále totiž platí, že na devíti z deseti vybraných korun na mýtném se podílí s mnohem hustějším kamionovým provozem dálnice.