Mýtné na silnicích první třídy bude zadarmo, plánuje ministerstvo dopravy

  7:00
Ministerstvo dopravy vymyslelo plán, kterým chce vyhovět kritikům rozšiřování počtu silnic, na nichž se platí mýto. Na úřadu se kvůli plánovanému rozšíření poplatku o zhruba 900 kilometrů silnic první třídy sešly stížnosti zástupců dopravců a vedení krajů a měst. Síť zpoplatněných silnic sice rozšíří, ale za průjezd kamionů žádné poplatky vybírat nebude.

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice I. tříd. V Jihočeském kraji by to zasáhlo přibližně 175 kilometrů. | foto:  František Vlček, MAFRA

Dopravci si stěžují na další náklady, zástupci samospráv se obávají, že řidiči kamionů budou chtít ušetřit a nově zpoplatněné silnice první třídy začnou objíždět. Tím se může nákladní doprava vrátit zpět do center měst, okolo nichž byly nedávno kvůli odklonu tranzitní dopravy otevřené nové obchvaty.

Aby se předešlo odlivu nákladní dopravy ze zpoplatněných „jedniček“ na silnice druhé a třetí třídy, které nejsou na zátěž kamionů postaveny, zvažuje ministerstvo dopravy nové řešení. Síť zpoplatněných silnic sice rozšíří, ale za průjezd kamionů žádné poplatky vybírat nebude.

Rekordní rok. Kamiony v Česku zaplatily na mýtném 10,4 miliardy

Mýtné za nula korun

Zdánlivě nelogický krok je pro úřad jednodušší než obyčejné vyškrtnutí zvažovaných 900 kilometrů ze seznamu zpoplatněných silnic. Šlo by totiž o významný zásah do pravidel probíhajícího výběrového řízení, na který by si podle právníků ministerstva mohli uchazeči stěžovat, a tím zrušit celou soutěž. V té ministerstvo dopravy vybírá ze čtyř nabídek, tři uchazeči přitom nabídli výrazně nižší ceny za další provoz mýta, než kolik stát platí nyní. A možnost ušetřit na provozu systému otevírá šanci obětovat část předpokládaných zisků, aby se situace uklidnila.

„Kdybychom na těch zmíněných devíti stech kilometrech dali nulové mýtné, což můžeme, pořád ten nový systém bez výběru bude asi o dvacet procent levnější než dnešní provoz,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

„Nulová sazba na zmiňovaných devíti stech kilometrech je věc k diskusi, zatím jsme s tímto záměrem oficiálně seznámeni nebyli,“ reagovala hejtmanka a šéfka Asociace krajů Jana Vildumetzová

Nulovou sazbu využívá pro regulaci kamionové dopravy mimo jiné Slovensko. „Na většině úseků silnic nižších tříd je zavedena proto, aby mohla policie na základě monitoringu prostřednictvím mýtného systému zjistit například to, zda těžká nákladní vozidla nejezdí na silnicích třetích tříd, kam nesmějí,“ dodala Vildumetzová.  

Delší dálnice, vyšší sazby

Ministerstvo od dalších deseti let provozu mýta očekává výběr zhruba 140 miliard korun. V současnosti mýtný systém ročně na poplatcích od kamionů a autobusů přináší zhruba deset miliard korun. Čtyři miliardy ročně by měl zajistit očekávaný výnos ze zmiňovaných 900 kilometrů silnic první třídy a některé další faktory.

Nárůst úřad předpokládá rovněž v důsledku prodlužování zpoplatněné sítě dálnic, na nichž se vybírá kvůli větší hustotě kamionového provozu a vyšším sazbám výrazně více než na silnicích první třídy. Během deseti let od roku 2020 předpokládá resort dopravy prodloužení dálniční sítě o 600 kilometrů. Posledním faktorem je očekávané zvyšování sazeb, které se neměnily od roku 2015.

Požadavek na rozšíření mýta se ve vládních materiálech objevil v prosinci roku 2016 v souvislosti s analýzou společnosti Deloitte. Materiál tento rozsah silnic první třídy uváděl jako nejvyšší možný, aby bylo dosaženo ekonomické efektivity opatření. Pokud by se totiž počet zpoplatněných kilometrů zvýšil ještě výrazněji, hrozilo by, že bude provoz mýtného systému na těchto úsecích dražší, než kolik peněz se na nich může ve skutečnosti vybrat. 

Firma, která ministerstvu pomáhá s přípravou tendru, nicméně doporučovala zpoplatnit pouze 474 kilometrů. Na těch totiž dosahuje kamionový provoz tří čtvrtin hodnoty běžné na dálnicích. U zvolených 900 kilometrů intenzita provozu těžkých vozidel dosahuje poloviny intenzity z dálnic. Ročně by přesto stát na těchto komunikacích mohl vybrat 1,1 miliardy korun.

V současnosti se mýtné vybírá na 1 468 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Na silnice však připadá výrazně méně kilometrů, zatím pouhých 234.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37

Japonská centrální banka v úterý dle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných úroků....

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...