Konsorcium CzechToll a slovenského výběrčího SkyToll sice na ministerstvo přineslo návrh, že bude schopné mýtné brány nahradit kontrolou vozidel přes satelit už od začátku října, před možným snížením nákladů na výběr ale nakonec dal úřad přednost opatrnosti a zvolil prosincovou variantu. Zahájení výběru měsíc před vypršením smlouvy se současným provozovatelem, společností Kapsch, nechává novému výběrčímu na vytvoření systému přesně 14 měsíců.
Takto dlouhé období uchazečům garantovaly i podmínky soutěže, kterou česko-slovenské sdružení vyhrálo s cenou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Bylo to téměř o tři miliardy korun méně, než kolik nabídl stávající provozovatel. Ten si nyní za provoz mýta účtuje zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
Spuštění nového systému o měsíc dříve pro stát bude znamenat slevu v řádu desítek milionů korun. V okamžiku přepnutí na nový systém bude ostrý provoz mýta stoprocentně závislý na nové technologii.
Jak se v Česku vybírá mýto87,9 miliard korun vybral stát za 10 let fungování mýta. 18,2 miliard korun stát zaplatil za provoz mýtného systému. 5,5 miliardy korun měl získat stát z výběru mýta na 900 kilometrech první třídy v následujících pěti letech. Zdroj: MYTO CZ, Kapsch Telematic Services |
Přestože vypnutí mýtných bran plánuje ministerstvo na prosinec, ještě několik měsíců bude Kapsch dokončovat administrativu z předchozího provozu. Během této doby budou zaměstnanci Kapsche například vyúčtovávat mýtné poplatky a reklamace nebo dopravcům vracet kauce za mikrovlnné palubní jednotky, které v novém systému nebudou použitelné.
Omezený servis může podle smlouvy trvat až osm měsíců, řekl MF DNES mluvčí Kapsch David Šimoník. Záležet ale bude na Ředitelství silnic a dálnic, jaké služby si od odcházejícího správce systému objedná.
Teoreticky mohou pracovní termín pro spuštění mýta oddálit ještě dopravci. Právě ochota dopravců registrovat se do nového mýtného systému bude důležitým faktorem, který rozhodne o přesném termínu spuštění, uvedl mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš. Přechod na nový systém bude provázet výměna téměř půl milionu palubních jednotek, které musí mít každý kamion pro komunikaci s mýtným systémem.