Nulové mýtné nebude zadarmo. Stát i dopravce čeká spousta administrativy

  1:00aktualizováno  15:45
Na konci příštího roku začne na 900 kilometrech silnic prvních tříd platit kamionové mýtné. Stane se tak bez ohledu na to, zda kraje konkrétní silnice zpoplatní běžným způsobem, nebo na nich budou vybírat takzvané nulové mýtné.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Nákladním dopravcům a ­linkovým autobusům, které po nich jezdí, začne platit povinnost vybavit svoje vozidla mýtnými jednotkami komunikujícími se satelity pro výběr mýta a zaznamenávat nulové mýtné do účetnictví.

Pokud kraje využijí nabídky ministerstva dopravy a na svých silnicích zavedou bezplatné jízdy, bude jim z ústředí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) každý měsíc chodit faktura s ­nulovou částkou.

Obce se obávají mýtného na hlavních tazích, kamiony mohou jezdit přes ně

Dopravci i stát tak zřejmě budou muset provádět spoustu administrativní práce bez jakéhokoliv užitku, což má kořeny v náročných vyjednáváních o podmínkách výběrového řízení na nového provozovatele mýta po skončení dobíhající smlouvy se společností Kapsch

Rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů prezentoval ministr dopravy Dan Ťok jako kompromis, na kterém se ANO dohodlo se svými koaličními partnery a který zajistí, že mikrovlnná technologie provozovaná Kapschem nebude mít v nadcházející soutěži automaticky navrch nad jinými systémy konkurenčních společností.

Mezitím se ale na komunální úrovni změnila politická reprezentace. Kraje, které zprvu prosazovaly zpoplatnění co největšího množství kilometrů silnic, se naopak zařadily mezi nejhlasitější odpůrce rozšiřování poplatků.

Smlouva podepsaná s konsorciem CzechToll a SkyToll přitom se zavedením mýta na celkem 18 vybraných úsecích silnic první třídy počítá. A stát na nich mýtný systém spustit musí, pokud nechce ohrozit celou soutěž.

Nouzové řešení v podobě zpoplatnění mýta nulovou sazbou s sebou přináší i další komické úkoly, které vyplývají ze smlouvy. V první řadě jde o udržování stanoveného počtu výdejních míst pro palubní jednotky nebo měření efektivity výběru mýta, které se ve skutečnosti neplatí. A to všechno stojí peníze.

Firmy to zatím neřeší

Většina oslovených autobusových dopravců, kteří provozují veřejnou linkovou dopravu na zmíněných silnicích, se dosud dopady nařízení nezabývají. „Zatím nemáme přesně spočítáno, kolik našich autobusů bude nově potřebovat vybavit palubními jednotkami,“ uvedl Martin Farář, mluvčí jednoho z největších dopravců v zemi, společnosti Arriva Transport.

Rekordní rok. Kamiony v Česku zaplatily na mýtném 10,4 miliardy

Pro poličskou přepravní společnost Zlatovánek, která patří k drobným dopravním firmám, představuje nařízení povinnost vybavit palubními přijímači satelitního signálu deset až dvanáct autobusů. Ty denně zajišťují pravidelnou linkovou dopravu mezi Poličkou, Vysokým Mýtem a Hradcem Králové. Od Litomyšle totiž jezdí po silnici I/35, která bude od konce příštího roku zahrnuta do zpoplatněné sítě.

Nulové mýto ale přinese daleko vyšší náklady státu než dopravcům. Dopravci za pořízení jedné palubní jednotky zaplatí stejnou kauci jako doposud, tedy 1500 korun. Skutečná cena těchto satelitních jednotek je zahrnuta do nákladů na provoz mýta.

„CzechToll dodá objednateli celkem 450 tisíc palubních jednotek a ­jejich cena je zahrnuta v nabídkové ceně 10,75 miliardy korun pro roky 2020 až 2030,“ uvedl mluvčí společnosti Miroslav Beneš. V ceně jsou zahrnuty i náklady na provoz kontaktních center, kde si dopravci budou moci vyzvedávat a nabíjet mýtné jednotky a jež budou dle smlouvy umístěna i u silnic s nulovým mýtem.

Řádný hospodář

„Ministr dopravy Dan Ťok se dostal do nepříjemné situace. Když se bude chovat jako řádný hospodář a ­omezí zpoplatněné kilometry, nedodrží tím podmínky soutěže,“ uvedl ředitel českého Kapsche Karel Feix, jehož firma se ještě nevzdala šance na pokračování ve výběru mýta.

Nyní Kapsch očekává verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který rozhoduje o regulérnosti podpisu smlouvy s konkurenčním konsorciem. Skutečnost, že úřadu před pár dny vypršela dvouměsíční lhůta na rozhodnutí, interpretuje tak, že nešlo námitky Kapsche jen tak shodit ze stolu. Spor o regulérnost mýtné soutěže řeší antimonopolní úřad od loňského října.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...