Jen necelý měsíc trvala v české centrále Kapsche na pražské Florenci radost z toho, že výběr mýta nejspíš opět spadne do jeho náruče. Tendr na správu systému po roce 2019 byl Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušen a pro odbornou veřejnost to nebylo překvapením.
Nicméně nepravomocné zrušení soutěže způsobilo otřes v nejvyšších patrech ministerstva dopravy. Ministr Dan Ťok se postavil za vítěze zakázky, sdružení společností CzechToll a SkyToll, a dožaduje se, aby antimonopolní úřad dovolil dokončit soutěž. A co víc, postoj ministra podpořil designovaný premiér Andrej Babiš.
Společně uvádějí, že argumenty pro zrušení soutěže nepředstavují závažná pochybení a že její dokončení bude pro daňové poplatníky znamenat během deseti let třináctimiliardovou úsporu na provozu mýta.
Rozplývá se tak naděje odpůrců současného tendru, kteří požadovali soutěž na mýto nahradit novým, mírně pozměněným výběrovým řízením, ze kterého by vypadl požadavek na zpoplatnění dalších 900 kilometrů silnic.
Jeden dopis denně
Kapsch se nyní brání všemi dostupnými způsoby. Od začátku měsíce se v podatelně ministerstva hromadí stížnosti, kterými chce rakouská firma zabránit úřadu, aby prozatímně uzavřel smlouvu s konkurenčním sdružením. Jde prakticky o stejný postup, který před dvěma lety zvolil slovenský SkyToll, když chtěl zablokovat prodloužení smlouvy s Kapschem do konce roku 2019.
Kapsch posílá na ministerstvo každý den jednu stížnost a fakticky se na nich mění pouze datum. Ministerstvo tak nemůže uzavřít smlouvu s vítězným konsorciem, protože musí všechny stížnosti nejdříve vypořádat. Kapsch navíc k zahlcování úřadu přistupuje důkladněji než jeho slovenský konkurent a stížnosti posílá i o víkendu. Má totiž zkušenost, že v roce 2016 ministerstvo využilo dvoudenní mezery a prodloužení kontraktu se stávajícím dodavatelem za zhruba pět miliard korun uzavřelo během víkendu.
Co se dělo okolo mýta
|
Tehdy ministerstvo dopravy uvádělo, že jedná v časovém presu a nemá jinou možnost než prodloužit firmě Kapsch smlouvu bez soutěže. Podle Kapsche tento argument nyní obstát nemůže. „Podle právníků by takové řešení bylo protizákonné a každý soudný občan republiky by pak na ministerstvo dopravy musel podat trestní oznámení,“ uvedl mluvčí David Šimoník.
Ministerstvo i konkurenční sdružení popírají, že by mezi nimi kvůli uzavření smlouvy na dobu nezbytně nutnou došlo k jednání. Úřad připravuje návrhy alternativních řešení, ale touto cestou nyní jít nechce.
Vyhlídky Kapsche na prodloužení tendru přesto momentálně nejsou nejrůžovější. A to právě kvůli tomu, že se změnilo politické pozadí celé soutěže, které dosud dokončení tendru příliš nepřálo.
Když ministr Ťok na jednání vlády v dubnu nečekaně oznámil zbytku kabinetu, že vybral vítěze, učinil tak bez předchozí konzultace a premiér Andrej Babiš to přijal jako Ťokovo rozhodnutí. Nyní naopak Ťoka v mýtném tendru přímo podržel a na společné tiskové konferenci uvedl, že předsedovi ÚOHS Petru Rafajovi poslali dopis, ve kterém jej vyzývají, aby rozhodnutí úřadu přehodnotil.
Správa mýtného systému po roce 2019 může výrazně zlevnit:
8. března 2018 |