Každý den dopis. Kapsch blokuje uzavření smlouvy na mýto s konkurencí

  6:00aktualizováno  6:00
Klima na vládě ohledně mýtného tendru znepokojuje správce mýta Kapsch. V obavách, že i přes zásah antimonopolního úřadu miliardová zakázka spadne do náruče konkurenci, zavalil Kapsch ministerstvo dopisy. Přicházejí každý den, i o víkendu. A bez jejich vypořádání smlouvu nelze uzavřít.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Jen necelý měsíc trvala v české centrále Kapsche na pražské Florenci radost z toho, že výběr mýta nejspíš opět spadne do jeho náruče. Tendr na správu systému po roce 2019 byl Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušen a pro odbornou veřejnost to nebylo překvapením. 

Nicméně nepravomocné zrušení soutěže způsobilo otřes v nejvyšších patrech ministerstva dopravy. Ministr Dan Ťok se postavil za vítěze zakázky, sdružení společností CzechToll a SkyToll, a dožaduje se, aby antimonopolní úřad dovolil dokončit soutěž. A co víc, postoj ministra podpořil designovaný premiér Andrej Babiš.

Společně uvádějí, že argumenty pro zrušení soutěže nepředstavují závažná pochybení a že její dokončení bude pro daňové poplatníky znamenat během deseti let třináctimiliardovou úsporu na provozu mýta.

Rozplývá se tak naděje odpůrců současného tendru, kteří požadovali soutěž na mýto nahradit novým, mírně pozměněným výběrovým řízením, ze kterého by vypadl požadavek na zpoplatnění dalších 900 kilometrů silnic.

Jeden dopis denně

Kapsch se nyní brání všemi dostupnými způsoby. Od začátku měsíce se v podatelně ministerstva hromadí stížnosti, kterými chce rakouská firma zabránit úřadu, aby prozatímně uzavřel smlouvu s konkurenčním sdružením. Jde prakticky o stejný postup, který před dvěma lety zvolil slovenský SkyToll, když chtěl zablokovat prodloužení smlouvy s Kapschem do konce roku 2019.

Kapsch posílá na ministerstvo každý den jednu stížnost a fakticky se na nich mění pouze datum. Ministerstvo tak nemůže uzavřít smlouvu s vítězným konsorciem, protože musí všechny stížnosti nejdříve vypořádat. Kapsch navíc k zahlcování úřadu přistupuje důkladněji než jeho slovenský konkurent a stížnosti posílá i o víkendu. Má totiž zkušenost, že v roce 2016 ministerstvo využilo dvoudenní mezery a prodloužení kontraktu se stávajícím dodavatelem za zhruba pět miliard korun uzavřelo během víkendu.

Co se dělo okolo mýta

  • srpen 2016: Ministerstvo prodloužilo Kapschi bez soutěže smlouvu o tři roky. 
  • červen 2017: Vyhlášeno výběrové řízení na nového provozovatele. Přihlásili se Kapsch, CzechTol a Skytoll, T-Systems a National Toll Payment Services. 
  • 11. duben 2018: Vyhrálo sdružení CzechTollu a Skytollu. 
  • 9. květen: ÚOHS soutěž zrušil. 
  • 23. květen: Ministerstvo dopravy proti zrušení podalo rozklad.

Tehdy ministerstvo dopravy uvádělo, že jedná v časovém presu a nemá jinou možnost než prodloužit firmě Kapsch smlouvu bez soutěže. Podle Kapsche tento argument nyní obstát nemůže. „Podle právníků by takové řešení bylo protizákonné a každý soudný občan republiky by pak na ministerstvo dopravy musel podat trestní oznámení,“ uvedl mluvčí David Šimoník. 

Ministerstvo i konkurenční sdružení popírají, že by mezi nimi kvůli uzavření smlouvy na dobu nezbytně nutnou došlo k jednání. Úřad připravuje návrhy alternativních řešení, ale touto cestou nyní jít nechce.

Vyhlídky Kapsche na prodloužení tendru přesto momentálně nejsou nejrůžovější. A to právě kvůli tomu, že se změnilo politické pozadí celé soutěže, které dosud dokončení tendru příliš nepřálo. 

Když ministr Ťok na jednání vlády v dubnu nečekaně oznámil zbytku kabinetu, že vybral vítěze, učinil tak bez předchozí konzultace a premiér Andrej Babiš to přijal jako Ťokovo rozhodnutí. Nyní naopak Ťoka v mýtném tendru přímo podržel a na společné tiskové konferenci uvedl, že předsedovi ÚOHS Petru Rafajovi poslali dopis, ve kterém jej vyzývají, aby rozhodnutí úřadu přehodnotil.

Správa mýtného systému po roce 2019 může výrazně zlevnit:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

DPH na jízdenky se sníží. Desetiprocentní sazbu schválila Sněmovna

Jízdenka (ilustrační foto)

Jízdné ve vlacích, autobusech nebo přívozech a lanovkách by mělo nově spadat do desetiprocentní sazby daně z přidané...

Tendry za miliardy. Železničáři modernizují trať u Černošic

Modernizace železniční trati u nádraží Praha-Hostivař

Správce železnic schválil parametry výběrových řízení pro šestici velkých železničních dopravních staveb. Mezi...

Dostavbu dálnice D3 u Ševětína brzdí chyba úředníka, už přišel o práci

Stavba úseku dálnice D3 Ševětín - Borek.

Dokončení téměř jedenáct kilometrů dlouhého úseku dálnice u Českých Budějovic mezi Borkem a Ševětínem brání chyba...

Najdete na iDNES.cz