Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každý den dopis. Kapsch blokuje uzavření smlouvy na mýto s konkurencí

  6:00aktualizováno  6:00
Klima na vládě ohledně mýtného tendru znepokojuje správce mýta Kapsch. V obavách, že i přes zásah antimonopolního úřadu miliardová zakázka spadne do náruče konkurenci, zavalil Kapsch ministerstvo dopisy. Přicházejí každý den, i o víkendu. A bez jejich vypořádání smlouvu nelze uzavřít.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Jen necelý měsíc trvala v české centrále Kapsche na pražské Florenci radost z toho, že výběr mýta nejspíš opět spadne do jeho náruče. Tendr na správu systému po roce 2019 byl Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušen a pro odbornou veřejnost to nebylo překvapením. 

Nicméně nepravomocné zrušení soutěže způsobilo otřes v nejvyšších patrech ministerstva dopravy. Ministr Dan Ťok se postavil za vítěze zakázky, sdružení společností CzechToll a SkyToll, a dožaduje se, aby antimonopolní úřad dovolil dokončit soutěž. A co víc, postoj ministra podpořil designovaný premiér Andrej Babiš.

Společně uvádějí, že argumenty pro zrušení soutěže nepředstavují závažná pochybení a že její dokončení bude pro daňové poplatníky znamenat během deseti let třináctimiliardovou úsporu na provozu mýta.

Rozplývá se tak naděje odpůrců současného tendru, kteří požadovali soutěž na mýto nahradit novým, mírně pozměněným výběrovým řízením, ze kterého by vypadl požadavek na zpoplatnění dalších 900 kilometrů silnic.

Jeden dopis denně

Kapsch se nyní brání všemi dostupnými způsoby. Od začátku měsíce se v podatelně ministerstva hromadí stížnosti, kterými chce rakouská firma zabránit úřadu, aby prozatímně uzavřel smlouvu s konkurenčním sdružením. Jde prakticky o stejný postup, který před dvěma lety zvolil slovenský SkyToll, když chtěl zablokovat prodloužení smlouvy s Kapschem do konce roku 2019.

Kapsch posílá na ministerstvo každý den jednu stížnost a fakticky se na nich mění pouze datum. Ministerstvo tak nemůže uzavřít smlouvu s vítězným konsorciem, protože musí všechny stížnosti nejdříve vypořádat. Kapsch navíc k zahlcování úřadu přistupuje důkladněji než jeho slovenský konkurent a stížnosti posílá i o víkendu. Má totiž zkušenost, že v roce 2016 ministerstvo využilo dvoudenní mezery a prodloužení kontraktu se stávajícím dodavatelem za zhruba pět miliard korun uzavřelo během víkendu.

Co se dělo okolo mýta

  • srpen 2016: Ministerstvo prodloužilo Kapschi bez soutěže smlouvu o tři roky. 
  • červen 2017: Vyhlášeno výběrové řízení na nového provozovatele. Přihlásili se Kapsch, CzechTol a Skytoll, T-Systems a National Toll Payment Services. 
  • 11. duben 2018: Vyhrálo sdružení CzechTollu a Skytollu. 
  • 9. květen: ÚOHS soutěž zrušil. 
  • 23. květen: Ministerstvo dopravy proti zrušení podalo rozklad.

Tehdy ministerstvo dopravy uvádělo, že jedná v časovém presu a nemá jinou možnost než prodloužit firmě Kapsch smlouvu bez soutěže. Podle Kapsche tento argument nyní obstát nemůže. „Podle právníků by takové řešení bylo protizákonné a každý soudný občan republiky by pak na ministerstvo dopravy musel podat trestní oznámení,“ uvedl mluvčí David Šimoník. 

Ministerstvo i konkurenční sdružení popírají, že by mezi nimi kvůli uzavření smlouvy na dobu nezbytně nutnou došlo k jednání. Úřad připravuje návrhy alternativních řešení, ale touto cestou nyní jít nechce.

Vyhlídky Kapsche na prodloužení tendru přesto momentálně nejsou nejrůžovější. A to právě kvůli tomu, že se změnilo politické pozadí celé soutěže, které dosud dokončení tendru příliš nepřálo. 

Když ministr Ťok na jednání vlády v dubnu nečekaně oznámil zbytku kabinetu, že vybral vítěze, učinil tak bez předchozí konzultace a premiér Andrej Babiš to přijal jako Ťokovo rozhodnutí. Nyní naopak Ťoka v mýtném tendru přímo podržel a na společné tiskové konferenci uvedl, že předsedovi ÚOHS Petru Rafajovi poslali dopis, ve kterém jej vyzývají, aby rozhodnutí úřadu přehodnotil.

Správa mýtného systému po roce 2019 může výrazně zlevnit:



Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Řidiči v Česku poprvé od března natankují benzin i naftu levněji

Ilustrační snímek

V cenách benzinu a nafty nastal podle očekávání poprvé od března zlom. Pumpaři v minulém týdnu nepatrně zlevnili....

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

Rimac vyrobil zatím dva modely. Na snímku nový Concept Two.

Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako...

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Najdete na iDNES.cz