Každý den dopis. Kapsch blokuje uzavření smlouvy na mýto s konkurencí

  6:00aktualizováno  6:00
Klima na vládě ohledně mýtného tendru znepokojuje správce mýta Kapsch. V obavách, že i přes zásah antimonopolního úřadu miliardová zakázka spadne do náruče konkurenci, zavalil Kapsch ministerstvo dopisy. Přicházejí každý den, i o víkendu. A bez jejich vypořádání smlouvu nelze uzavřít.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Jen necelý měsíc trvala v české centrále Kapsche na pražské Florenci radost z toho, že výběr mýta nejspíš opět spadne do jeho náruče. Tendr na správu systému po roce 2019 byl Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušen a pro odbornou veřejnost to nebylo překvapením. 

Nicméně nepravomocné zrušení soutěže způsobilo otřes v nejvyšších patrech ministerstva dopravy. Ministr Dan Ťok se postavil za vítěze zakázky, sdružení společností CzechToll a SkyToll, a dožaduje se, aby antimonopolní úřad dovolil dokončit soutěž. A co víc, postoj ministra podpořil designovaný premiér Andrej Babiš.

Společně uvádějí, že argumenty pro zrušení soutěže nepředstavují závažná pochybení a že její dokončení bude pro daňové poplatníky znamenat během deseti let třináctimiliardovou úsporu na provozu mýta.

Rozplývá se tak naděje odpůrců současného tendru, kteří požadovali soutěž na mýto nahradit novým, mírně pozměněným výběrovým řízením, ze kterého by vypadl požadavek na zpoplatnění dalších 900 kilometrů silnic.

Jeden dopis denně

Kapsch se nyní brání všemi dostupnými způsoby. Od začátku měsíce se v podatelně ministerstva hromadí stížnosti, kterými chce rakouská firma zabránit úřadu, aby prozatímně uzavřel smlouvu s konkurenčním sdružením. Jde prakticky o stejný postup, který před dvěma lety zvolil slovenský SkyToll, když chtěl zablokovat prodloužení smlouvy s Kapschem do konce roku 2019.

Kapsch posílá na ministerstvo každý den jednu stížnost a fakticky se na nich mění pouze datum. Ministerstvo tak nemůže uzavřít smlouvu s vítězným konsorciem, protože musí všechny stížnosti nejdříve vypořádat. Kapsch navíc k zahlcování úřadu přistupuje důkladněji než jeho slovenský konkurent a stížnosti posílá i o víkendu. Má totiž zkušenost, že v roce 2016 ministerstvo využilo dvoudenní mezery a prodloužení kontraktu se stávajícím dodavatelem za zhruba pět miliard korun uzavřelo během víkendu.

Co se dělo okolo mýta

  • srpen 2016: Ministerstvo prodloužilo Kapschi bez soutěže smlouvu o tři roky. 
  • červen 2017: Vyhlášeno výběrové řízení na nového provozovatele. Přihlásili se Kapsch, CzechTol a Skytoll, T-Systems a National Toll Payment Services. 
  • 11. duben 2018: Vyhrálo sdružení CzechTollu a Skytollu. 
  • 9. květen: ÚOHS soutěž zrušil. 
  • 23. květen: Ministerstvo dopravy proti zrušení podalo rozklad.

Tehdy ministerstvo dopravy uvádělo, že jedná v časovém presu a nemá jinou možnost než prodloužit firmě Kapsch smlouvu bez soutěže. Podle Kapsche tento argument nyní obstát nemůže. „Podle právníků by takové řešení bylo protizákonné a každý soudný občan republiky by pak na ministerstvo dopravy musel podat trestní oznámení,“ uvedl mluvčí David Šimoník. 

Ministerstvo i konkurenční sdružení popírají, že by mezi nimi kvůli uzavření smlouvy na dobu nezbytně nutnou došlo k jednání. Úřad připravuje návrhy alternativních řešení, ale touto cestou nyní jít nechce.

Vyhlídky Kapsche na prodloužení tendru přesto momentálně nejsou nejrůžovější. A to právě kvůli tomu, že se změnilo politické pozadí celé soutěže, které dosud dokončení tendru příliš nepřálo. 

Když ministr Ťok na jednání vlády v dubnu nečekaně oznámil zbytku kabinetu, že vybral vítěze, učinil tak bez předchozí konzultace a premiér Andrej Babiš to přijal jako Ťokovo rozhodnutí. Nyní naopak Ťoka v mýtném tendru přímo podržel a na společné tiskové konferenci uvedl, že předsedovi ÚOHS Petru Rafajovi poslali dopis, ve kterém jej vyzývají, aby rozhodnutí úřadu přehodnotil.

Správa mýtného systému po roce 2019 může výrazně zlevnit:



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...



Najdete na iDNES.cz