Zhruba dvoukilometrová kolona se v pondělí ráno vytvořila před bývalou celnicí u Lanžhota na Břeclavsku. Vznikla kvůli opozdilcům mezi řidiči kamionů, kteří si včas nevyřídili registraci nebo aktivaci.
Kamiony ze Slovenska sjížděly z D2 na parkoviště, aby řidiči mohli vyřídit vše potřebné pro nový mýtný systém, který funguje od půlnoci ze soboty na neděli. Kolonu zachytil Jednotný systém dopravních informací i dálniční kamery.
Na dalším česko-slovenském hraničním přechodu u Mostů u Jablunkova na Frýdecko-Místecku byl pondělní provoz plynulý. „Je tady jen o trochu více kamionů, než kolik jich tady bývá v běžné pondělí,“ řekl portálu iDNES.cz jeden z policistů, hlídajících situaci u první čerpací stanice za hranicí se Slovenskem. „Navíc se celkem rychle střídají, takže zatím problémy neočekáváme. Možná kamionů v průběhu dne přibude, ale kritocké to snad nebude,“ dodal.
Během neděle se na mýtném vybralo více než sedm milionů korun a systém už zaregistroval více než milion průjezdů, řekl ČTK Miroslav Beneš ze společnosti CzechToll. Pondělí je prvním pracovním dnem od spuštění systému a provozovatel jej vnímá jako zatěžkávací zkoušku.
Z pondělního provozu měli kromě něj obavu i policisté, zatím však k vážnějším problémům nedošlo. „Odbavujeme plynule,“ řekl po páté hodině ranní ČTK Beneš. Také po deváté hodině označil provoz za plynulý.
Oproti neděli provoz zhoustl a s tím podle Beneše stoupla i kapacita vytížení prodejních míst. Od nedělního večera byla nejvyšší vytíženost prodejního místa severně od Bohumína na polské straně, kde kapacita dosáhla 85 procent. „Byly vydány desítky palubních jednotek za hodinu,“ upřesnil Beneš. Bylo to dané tím, že v Polsku neplatí v neděli zákaz jízdy kamionů, jako tomu je v Česku mezi 13:00 a 22:00. Řidiči po 22:00 vjíždějí z Polska do ČR a před tím se ve zvýšené míře registrovali.
Náchod a Rozvadov bez problémů
Velké obavy z dopravních komplikací v souvislosti s novým mýtem měli v Náchodě, kterým vede frekventovaná mezinárodní silnice od hranic do vnitrozemí republiky. Město nemá silniční obchvat. „Tak, jak to zatím vypadá, nedochází k žádné rizikové kolapsové dopravní situaci. Je to úleva. Běžné zatížení je zhruba 6000 kamionů za 24 hodin. V momentě, kdy by se to někde zadrhlo, došlo by k totálnímu dopravnímu kolapsu. Ráno by se lidé nedostali do zaměstnání, do škol,“ řekl ráno novinářům starosta Náchoda Jan Birke (ČSSD).
Provoz je plynulý i na dálničním hraničním přechodu Rozvadov, největším v Plzeňském kraji. Kolony se netvoří, řekla ČTK krajská policejní mluvčí Martina Korandová. Policie místo na dálnici D5 trvale monitoruje.
Nové mýto funguje prostřednictvím satelitní technologie. Provozuje jej konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch. Neúspěšný Kapsch proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.