Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vybereme mýto levněji než Kapsch. Čisté řešení ale není, říká SkyToll

  15:16aktualizováno  16:16
Slovenská společnost SkyToll nabídla státu výběr mýta zhruha o pětinu levněji, než kolik platí dosud společnost Kapsch. Firma poprvé zveřejnila i cenu, za kterou chce své služby nabízet. Nyní provoz mýta stojí zhruba dvě miliardy ročně, aktuální smlouva na výběr mýtného vyprší na konci tohoto roku a ministerstvo dopravy ji navrhuje prodloužit bez výběrového řízení firmě Kapsch.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

„Ministerstvo už teď nemá dobré řešení, proto jsme se rozhodli přijít s nějakou nabídkou,“ řekl předseda představenstva SkyTollu Matej Okáli.

KOMENTÁŘ: Ťokovy omyly a lži s mýtem

Firma v úterý poprvé představila i detailnější parametry nabídky. Za provoz mýtného systému požaduje zhruba o dvacet procent nižší cenu, než dosud dostává za provoz sdružení vedené Kapschem. K výběru mýta chce používat mýtné brány, které jsou ve vlastnictví státu.

Součástí ceny je i zavedení takzvané Evropské elektronické mýtné služby, která by umožnila zahraničním dopravcům platit, aniž by museli používat palubní jednotku pro výběr českého mýta. Dosud stát počítal s tím, že by její provoz stál zhruba 300 milionů korun.

„Chápeme, že nejméně rizikové je pro stát pokračovat s Kapschem. I proto garantujeme státu v případně problémů s fungováním systému, že doplatíme částku rovnou tříměsíčnímu výběru mýta,“ řekl Okáli. To by znamenalo necelé tři miliardy korun. SkyToll má základní jmění 15 milionů euro, podle Okáliho by šlo o kombinaci bankovní a právní garance.

Výběr mýta

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.

Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun.

Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

SkyToll předložil nabídku bez udání konkrétní ceny už v únoru, dosud ale nedostal z ministerstva dopravy žádnou reakci. „Když si dobrý hospodář jde koupit auto, vybírá si z nabídek více prodejců. Proto nám připadá divné, že stát, který by mohl dosáhnout finanční úspory, kdyby vybíral z více nabídek, chce pokračovat se stejným dodavatelem,“ dodal Okáli.

Nabídka je závazná do 30. září. „Chceme, aby měl stát alternativu k nabídce Kapsche,“ dodal zástupce SkyTollu. Podle něj v tuto chvíli neexistuje už žádné řešení provozu mýta v příštím roce, které by bylo právně zcela čisté.

SkyToll uvádí, že stoprocentním majitelem je liberecký podnikatel Petr Syrovátko, který mimo jiné vlastní stavební společnost Syner a vede hokejové Bílé Tygry. Podle výpisů z obchodního rejstříku firmu ovládá přes firmy v Nizozemsku a na Kypru. Ve statutárních orgánech firmy jsou zástupci PPF, což podle Okáliho souvisí s tím, že Syrovátkovi pomáhali s financováním transakce.

Řádný tendr už příští rok

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce, aby se řádný tendr na výběr provozovatele mýtného systému konal už v příštím roce. Ministerstvo dopravy dosud plánovalo jeho start na leden 2018. Aktuální smlouva na výběr mýtného vyprší na konci tohoto roku, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) navrhuje prodloužení kontraktu bez výběrového řízení společnosti Kapsch.

Zadání zakázky současnému provozovateli systému bez výběrového řízení považuje Ťok za krizovou a v současné situaci jedinou možnou variantu. Situaci prý nelze řešit jinak kvůli chybějící dohodě s Kapschem na spolupráci při předání systému novému provozovateli.

Návrh se stal předmětem jednoho z koaličních sporů, kritizují ho sociální demokraté i lidovci. „Pokud se tendr nestihl v tomto ruce, tak musí být řádný technologicky neutrální tendr být vyhlášen v roce 2017,“ řekl v úterý Sobotka.

Ministerstvo předpokládalo začátek soutěže v podobě vydání předběžných informací ve věstníku zakázek v lednu 2018 s tím, že smlouvu s vítězem tendru podepíše v lednu 2019. Na spuštění vlastního systému pak má mít provozovatel téměř rok času.

Vláda minulý týden kvůli výhradám jednání o návrhu ministerstva dopravy přerušila. „My jsme měli koaliční jednání, řekli jsme panu ministru Ťokovi, jak má materiál upravit, dnes budou mít koaliční experti možnost se k návrhu vyjádřit,“ řekl Sobotka. Premiér by byl rád, aby se projednávání podařilo dokončit na středečním jednání vlády.

Nynější desetiletý kontrakt s firmou Kapsch vyprší na konci letošního roku. Pokud do té doby nebude správce systému známý, může stát na ušlém mýtu přijít o stovky milionů korun každý měsíc. Ministerstvo proto chce smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit o dva až tři roky a během této doby pracovat na výběrovém řízení na provozovatele systému po roce 2019.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...



Další z rubriky

Z automobilek v tuzemsku roste jen Škoda. TPCA výrazně ztrácí

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek)

V tuzemsku se od začátku roku do konce října vyrobilo už 1,17 milionu vozů. Výsledný nárůst o 4,4 procenta zajistila...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Potrubní doprava pro lidi? Nejdřív v arabské poušti, pak v Brně

Vizualizace dopravní „kapsle“ dráhy hyperloop.

Už brzy má být zveřejněná studie, která ukáže, za jakých podmínek se vyplatí v arabské poušti přeprava budoucnosti....



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.