Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Vybereme mýto levněji než Kapsch. Čisté řešení ale není, říká SkyToll

  • 19
Slovenská společnost SkyToll nabídla státu výběr mýta zhruha o pětinu levněji, než kolik platí dosud společnost Kapsch. Firma poprvé zveřejnila i cenu, za kterou chce své služby nabízet. Nyní provoz mýta stojí zhruba dvě miliardy ročně, aktuální smlouva na výběr mýtného vyprší na konci tohoto roku a ministerstvo dopravy ji navrhuje prodloužit bez výběrového řízení firmě Kapsch.

„Ministerstvo už teď nemá dobré řešení, proto jsme se rozhodli přijít s nějakou nabídkou,“ řekl předseda představenstva SkyTollu Matej Okáli.

KOMENTÁŘ: Ťokovy omyly a lži s mýtem

Firma v úterý poprvé představila i detailnější parametry nabídky. Za provoz mýtného systému požaduje zhruba o dvacet procent nižší cenu, než dosud dostává za provoz sdružení vedené Kapschem. K výběru mýta chce používat mýtné brány, které jsou ve vlastnictví státu.

Součástí ceny je i zavedení takzvané Evropské elektronické mýtné služby, která by umožnila zahraničním dopravcům platit, aniž by museli používat palubní jednotku pro výběr českého mýta. Dosud stát počítal s tím, že by její provoz stál zhruba 300 milionů korun.

„Chápeme, že nejméně rizikové je pro stát pokračovat s Kapschem. I proto garantujeme státu v případně problémů s fungováním systému, že doplatíme částku rovnou tříměsíčnímu výběru mýta,“ řekl Okáli. To by znamenalo necelé tři miliardy korun. SkyToll má základní jmění 15 milionů euro, podle Okáliho by šlo o kombinaci bankovní a právní garance.

Výběr mýta

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.

Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun.

Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

SkyToll předložil nabídku bez udání konkrétní ceny už v únoru, dosud ale nedostal z ministerstva dopravy žádnou reakci. „Když si dobrý hospodář jde koupit auto, vybírá si z nabídek více prodejců. Proto nám připadá divné, že stát, který by mohl dosáhnout finanční úspory, kdyby vybíral z více nabídek, chce pokračovat se stejným dodavatelem,“ dodal Okáli.

Nabídka je závazná do 30. září. „Chceme, aby měl stát alternativu k nabídce Kapsche,“ dodal zástupce SkyTollu. Podle něj v tuto chvíli neexistuje už žádné řešení provozu mýta v příštím roce, které by bylo právně zcela čisté.

SkyToll uvádí, že stoprocentním majitelem je liberecký podnikatel Petr Syrovátko, který mimo jiné vlastní stavební společnost Syner a vede hokejové Bílé Tygry. Podle výpisů z obchodního rejstříku firmu ovládá přes firmy v Nizozemsku a na Kypru. Ve statutárních orgánech firmy jsou zástupci PPF, což podle Okáliho souvisí s tím, že Syrovátkovi pomáhali s financováním transakce.

Řádný tendr už příští rok

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce, aby se řádný tendr na výběr provozovatele mýtného systému konal už v příštím roce. Ministerstvo dopravy dosud plánovalo jeho start na leden 2018. Aktuální smlouva na výběr mýtného vyprší na konci tohoto roku, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) navrhuje prodloužení kontraktu bez výběrového řízení společnosti Kapsch.

Zadání zakázky současnému provozovateli systému bez výběrového řízení považuje Ťok za krizovou a v současné situaci jedinou možnou variantu. Situaci prý nelze řešit jinak kvůli chybějící dohodě s Kapschem na spolupráci při předání systému novému provozovateli.

Návrh se stal předmětem jednoho z koaličních sporů, kritizují ho sociální demokraté i lidovci. „Pokud se tendr nestihl v tomto ruce, tak musí být řádný technologicky neutrální tendr být vyhlášen v roce 2017,“ řekl v úterý Sobotka.

Ministerstvo předpokládalo začátek soutěže v podobě vydání předběžných informací ve věstníku zakázek v lednu 2018 s tím, že smlouvu s vítězem tendru podepíše v lednu 2019. Na spuštění vlastního systému pak má mít provozovatel téměř rok času.

Vláda minulý týden kvůli výhradám jednání o návrhu ministerstva dopravy přerušila. „My jsme měli koaliční jednání, řekli jsme panu ministru Ťokovi, jak má materiál upravit, dnes budou mít koaliční experti možnost se k návrhu vyjádřit,“ řekl Sobotka. Premiér by byl rád, aby se projednávání podařilo dokončit na středečním jednání vlády.

Nynější desetiletý kontrakt s firmou Kapsch vyprší na konci letošního roku. Pokud do té doby nebude správce systému známý, může stát na ušlém mýtu přijít o stovky milionů korun každý měsíc. Ministerstvo proto chce smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit o dva až tři roky a během této doby pracovat na výběrovém řízení na provozovatele systému po roce 2019.