Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PŘEHLEDNĚ: Otazníky nad miliardovým mýtem. Kellner ještě nemá vyhráno

  9:57aktualizováno  9:57
Boj firem o jednu z největších zakázek posledních let je ve finále. Mýto má na dosah vítězné konsorcium PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera s názvem CzechToll. V následujícím přehledu se dozvíte, proč ještě nemá vyhráno, co hrozí v případě zrušení soutěže a také proč si stát nespravuje mýto sám.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Mnohamiliardovou veřejnou soutěž prověřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a do konečného verdiktu nesmí resort dopravy s vybraným uchazečem podepsat smlouvu. Přinášíme odpovědi na nejzákladnější otázky, které výběr nástupce dosavadního správce mýta vyvolává.

1.Kdo je kandidátem na správce mýta a jak jej resort vybral?

Vítězem tendru je konsorcium firem CzechToll, které stoprocentně vlastní skupina PPF Petra Kellnera, a společnosti SkyToll, kterou ovládá Petr Syrovátko prostřednictvím společnosti Sevenra. SkyToll provozuje slovenský mýtný systém a technickou správu bude mít na starosti i v Česku.

Konsorcium nabídlo nejnižší cenu – 10,7 miliardy korun. Za deset let provozu bude zhruba o tři miliardy nižší, než kolik požadovali konkurenti – dosavadní provozovatel Kapsch a konsorcium české firmy Eltodo a maďarské National Toll Payment Services. Naopak německá T-Systems správu českého mýta ocenila na téměř padesát miliard korun. Ministerstvo dopravy se dražšími nabídkami nezabývalo a před vyhlášením soutěže pouze prověřilo, zda nabídka CzechTollu splňuje všechny požadavky soutěže.

2.Je možné, že CzechToll se nakonec správcem mýta nestane?

Proti rozhodnutí ministerstva se mohou neúspěšní uchazeči odvolat. Zároveň tendr prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který i po vyhlášení vítěze může celou soutěž zrušit a výběr mýta tím vrátit na začátek. To by vyhovovalo dosavadnímu správci, společnosti Kapsch, který by se tím přiblížil dalšímu prodloužení smlouvy. Opakování soutěže by podle ministerstva zabralo zhruba tři roky.

3.Proč by mohl antimonopolní úřad soutěž zrušit?

Nejvážnějším argumentem je stížnost společnosti Kapsch, která poukázala na to, že všichni uchazeči o zakázku nedostali od ministerstva stejné informace. Změny v průběhu vydávání dokumentace k soutěži úřad připustil. Podle ministerstva šlo ale o to, že úředníci začernili osobní údaje zpracovatelů dokumentace, které se v prvních exemplářích vydaným uchazečům objevily.

4.Mýto se týká kamionů a autobusů. Proč by běžného řidiče, který za dálnice platí prostřednictvím dálniční známky, mělo zajímat, kdo a zda vůbec mýto na českých silnicích vybírá?

Kromě výběru peněz má mýtné i regulační funkci. Pokud by se mýtné nevybíralo, představoval by bezplatný průjezd Českem magnet pro řadu tranzitujících kamionů, které by za jiných okolností Česko objely. Tato vozidla by pak zhoršila průjezdnost už nyní mnohde přetížených dopravních tahů. Mýto je navíc silné politické téma.

5.Komu vadí dokončení nynějšího výběrového řízení?

Proti soutěži v této podobě se staví obce a města a zástupci dopravních společností především kvůli plánu vlády na rozšíření zpoplatněné sítě o zhruba devět set kilometrů prvních tříd. Zatímco dopravci argumentují zdražením služeb, a tím pádem i přepravovaného zboží kvůli vyšším nákladům na přepravu, obce se naopak obávají, že větší počet zpoplatněných silnic první třídy vytlačí kamiony z těchto komunikací do center měst a na silnice nižších tříd.

6.Nebylo by rychlejší, aby stát místo nové soutěže odkoupil část Kapsche a spravoval systém sám?

Snaha provozovat mýtný systém státem, jako je tomu například v Rakousku, provází přípravu tendru už řadu let. Nyní resort dopravy argumentuje tím, že na odkup a přípravu státu na správu systému není dost času. Stát by se tím rovněž zcela nezbavil závislosti na soukromých společnostech. Minimálně by musel s telekomunikačními firmami jednat o přenosu dat a s bankami o vedení mýtných účtů. Dalším problematickým bodem je skutečnost, že by tím zaplatil firmě Kapsch další peníze bez výběrového řízení.

7.Proč je problém v případě nutnosti prodloužit bez soutěže kontrakt se stávajícím provozovatelem?

Stát už to jednou udělal v roce 2016. Porušil tím ale zákon, za což od antimonopolního úřadu dostal milionovou pokutu. Ministr Ťok zároveň musel tento krok vysvětlovat Evropské komisi. Je pravděpodobné, že napodruhé by takovýto postup nezůstal bez reakce Evropské unie. 

Správa mýtného systému po roce 2019 může výrazně zlevnit:





Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Méně vzteku na letištích. Ztracených zavazadel extrémně ubylo

Během otevření zavazadla může dojít k jeho poškození a nemožnosti toto...

Aerolinky hlásí, že se jim v porovnání s rokem 2007 podařilo výrazně snížit počet ztracených kufrů. Nyní chtějí, aby si...

Slevy v dopravě budou nejspíš později, odklad projedná vláda

(Ilustrační snímek)

Slevy pro studenty a seniory se nejspíš odloží na září. Zástupci krajů vyzvali vládu, aby odložila start 75...

Dálnice z Karlových Varů do Prahy bude hotová nejdřív za osm let

Zahájení stavby obchvatu Lubence na D6.

Dálnice D6 nebude podle ministra dopravy Dana Ťoka dokončena před rokem 2026. Přípravu zbývajících úseků ve...

Najdete na iDNES.cz