Kritici mýtného tendru u Babiše narazili. Soutěž se měnit nebude

  14:59aktualizováno  14:59
Výběrové řízení na provoz mýtného systému bude pokračovat i po úterní schůzce jeho kritiků s premiérem Andrejem Babišem. Zástupcům byznysu a hejtmanům, kterým vadí plán na rozšíření zpoplatněné sítě silnic o 900 kilometrů, se nepodařilo předsedu vlády přesvědčit, aby tendr stopl.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Podle Babiše Česko už nemůže zastavit rozběhnutou soutěž, do které se přihlásili zahraniční uchazeči.

Zhruba za měsíc tak může ministerstvo dopravy otevřít obálky s cenovými nabídkami, pokud výběrové řízení za téměř 30 miliard korun mezitím nezruší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Plán na rozšíření sítě zpoplatněných silnic první třídy vznikl za minulé vlády premiéra Bohuslava Sobotky. Nyní se k nápadu na zvýšení počtu zpoplatněných kilometrů pro kamiony a autobusy nikdo nehlásí.

Sobotkova věc, míní Babiš

„Já jsem se ptal té delegace, proč nebyla takto iniciativní v době, kdy tady toto tlačil pan premiér Sobotka,“ uvedl Babiš. Podle něj za kritizovaným návrhem stálo rozhodnutí bývalých koaličních partnerů.

Rekordní rok. Kamiony v Česku zaplatily na mýtném 10,4 miliardy

Hospodářská komora i Svaz průmyslu a dopravy ale nadále trvají na zrušení tendru a vypsání nové soutěže. 

„Je nyní na politické reprezentaci, aby nalezla řešení, které zabrání rozšíření mýta na silnice I. třídy. Takové zpoplatnění totiž poškodí hlavně drobné podnikatele, protože jim zvýší jejich náklady. Druhotným efektem bude vytlačení dopravy na nezpoplatněné úseky silnic II. a III. tříd, což bude mít zase negativní dopady na města a obce,“ uvedl tajemník hospodářské komory Tomáš Vrbík.

Ministerstvo dopravy uvádí, že problém devastace krajských silnic těžkou nákladní technikou nebere na lehkou váhu. Pokud by kamiony skutečně začaly nově zpoplatněné úseky silnic první třídy objíždět, je připraven krajům a obcím na opravy silnic nižších tříd přispět. V zákulisí se mluví o částce kolem tří až pěti miliard korun.

Do výběrového řízení na správu mýta v Česku se přihlásili čtyři uchazeči - dosavadní provozovatel Kapsch, slovenský SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Vítěze tendru potřebuje ministerstvo vybrat do srpna. Stále ale platí opatření antimonopolního úřadu, které resortu zakazuje do rozhodnutí o regulérnosti tendru s vítězem podepsat smlouvu.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Bezzubé pokuty na D1. Stát zatím nevymohl ani jedno penále za zpoždění

Rekonstrukce dálnice D1 v srpnu 2017

Během pěti let rekonstrukce brněnské dálnice se zatím nepodařilo vymoci penále za zpoždění ani z prvních opravovaných...

Raději vlakem než autobusem. Na železnici přibyly tři miliony cestujících

Ilustrační snímek

Trend postupného úbytku cestujících v autobusech doprovázený oživením zájmu o cestování po železnici je patrný...

Pryč s mýtem na silnicích první třídy. Ťok chce vyjít vstříc krajům i obcím

Ministr dopravy Dan Ťok

Mýto na většině silnic první třídy bude nejspíš bez poplatku, tedy s nulovou sazbou. Ministerstvo dopravy tím chce...



Najdete na iDNES.cz