ÚOHS rozhodne o tendru na mýto, ministerstvo poskytne finální posudek

  1:00aktualizováno  1:00
Výběr nového provozovatele elektronického mýta jde po téměř 4,5 roku do finále. Ještě tento týden by mohl o regulérnosti zakázky ministerstva dopravy rozhodnout Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Resort bude před rozhodnutím úřadu hájit to, jak v tendru postupoval.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Ministerstvo dokončuje poslední posudek, jímž se pokusí úřad přesvědčit, aby soutěž na nového správce systému nerušil. Původní lhůta na podání posledních připomínek v ostře sledovaném řízení uplynula, ministerstvo ale požádalo o její odložení. Nový termín vyprší v polovině týdne.

„Požádali jsme o prodloužení termínu, protože se v posledních týdnech ve spisu objevilo několik nových dokumentů od firmy Kapsch, chceme na ně reagovat. Spis k mýtnému tendru už má nyní stovky stran, takže potřebujeme celý spis podrobně prostudovat. Zároveň ještě připravujeme k uplatnění znalecký posudek,“ prohlásil mluvčí ministerstva Jakub Stadler.

Oficiálně ministerstvo obsah připravovaného posudku nechtělo komentovat. Podle zjištění MF DNES se v něm ale úřad snaží dokázat, že se ničím protizákonným neprovinilo, když loni v létě rozdávalo účastníkům přihlášeným do soutěže podklady k tendru na flash discích.

Skutečnost, že úřad rozdával dokumentaci na tomto médiu, totiž napadl současný provozovatel mýtného systému, společnost Kapsch. Ta tvrdila, že není možné dokázat, že všechny flešky předané jednotlivým účastníkům obsahovaly totožné informace.

PŘEHLEDNĚ: Otazníky nad miliardovým mýtem. Kellner ještě nemá vyhráno

Částečně za pravdu firmě dala skutečnost, že někteří uchazeči dostali některá data v dokumentaci začerněná a jiní ne. Podle ministerstva šlo ale pouze o odstranění osobních údajů lidí, kteří jednotlivé materiály zpracovávali. Jejich nacionále se v některých vydaných dokumentech omylem objevily.

Vítězem výběrového řízení resort dopravy vyhlásil konsorcium společnosti CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenského mýtného výběrčího, společnosti SkyToll. Sdružení uvedených firem zvítězilo díky nejnižší ceně.

Výběrové řízení se ještě může vrátit na začátek

Za desetiletou správu systému požadovalo 10,75 miliardy korun, což představuje téměř třetinu peněz, které ministerstvo dopravy předpokládalo na správu mýta vynaložit. Zatím ale ještě vyhráno nemá. Pokud ÚOHS výběrové řízení zruší, výběr nového provozovatele se vrátí na začátek.

Československé konsorcium se proto zapojilo do řízení a snaží se podpořit argumentaci ministerstva dopravy, k čemuž využívá zkušenosti z obdobného výběrového řízení, které vyhlásilo sousední Německo. I v něm totiž úředníci vydávali dokumentaci na přepisovatelných discích, konkrétně na externích počítačových harddiscích. Na rozdíl od Česka tam tuto praxi nikdo nerozporoval, a to se mezi trojicí finalistů umístili i hlavní rivalové z Česka, tedy Kapsch a sdružení vedené firmou CzechToll. Obě strany se nyní obviňují z účelového jednání.

Podle mluvčího CzechTollu Miroslava Beneše stojí za pozornost, že nikdo jiný kromě Kapsche, který dokumentaci pro stát připravoval, si na způsob vydávání materiálů nestěžoval. Kapsch poukazuje na skutečnost, že československý konkurent není účastníkem řízení, a jeho podání tak nemají žádnou závaznost.

Kromě právního sporu, zda zadavatel použil pro vydávání dokumentace správné médium, má spor ještě politické pozadí. Dokončení tendru se stávajícími parametry má totiž řadu vlivných nepřátel, kteří by nejraději viděli, aby ministerstvo soutěž vypsalo znovu, ale bez požadavku na rozšíření zpoplatněných silnic o 900 kilometrů.

Omezení zpoplatněné sítě nejvíce požadují autodopravci a kraje, které se obávají, že zavedení mýta na silnicích první třídy vyžene kamiony na silnice nižších tříd. A ty nejsou na takovou zátěž konstruované. Do hry by se navíc vrátila mikrovlnná technologie, kterou v aktuálním tendru vytlačilo satelitní řešení.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Silnice a dálnice stále lemují billboardy, někde jich dokonce přibývá

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).

V okolí tuzemských dálnic a silnic první třídy stále zůstává více než tisícovka nelegálních billboardů, z toho zhruba...

Podvodníci v Plzeňském kraji se vydávají za berňák. Chtějí po lidech peníze

Ilustrační snímek

Plzeňským krajem se se šíří e-maily, které se tváří jako oficiální obsílka finančních úřadů. Dopis vypadá jako...

Otevírací doba obchodů o svátcích

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Najdete na iDNES.cz