Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mýto začne za rok vybírat Kapsch

  1:00aktualizováno  1:00
Vláda ve středu vybrala provozovatele systému mýtného na českých dálnicích. Je jím rakouská firma Kapsch. Ta za 22 miliard korun vybuduje síť sledující pohyb kamionů, deset let ji bude spravovat a vybírat pro stát mýto.
Poražené firmy se hodlají proti výběru odvolat. Ilustrační foto.

Poražené firmy se hodlají proti výběru odvolat. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

ČTĚTE TAKÉ:
Ministr rozhodl o mýtném, výsledek zatím tají

Než dorazí olomoucké syrečky od výrobce do skladu některého z obchodních řetězců v Praze, bude celý náklad o jedenáct set korun dražší. Tolik zhruba zaplatí kamion za cestu po dálnici, až začne za rok platit mýtné.

Vítěze obrovské státní zakázky kolegům z kabinetu doporučil ministr dopravy Milan Šimonovský na základě posudku výběrové komise. Ta vyřadila tři ze čtyř uchazečů, kteří nesplnili podmínky zadávacího řízení.

"Zakázku přidělil zbývajícímu ze čtyř uchazečů," řekla bez uvedení jména vítěze mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

Podle informací MF DNES se vítězem stal Kapsch, který podal až třetí nejnižší nabídku. Ostatní zájemci o výběr mýtného zvažují, že se odvolají. Zatím však nedostali od ministerstva oficiální zprávu o výsledku výběrového řízení. Tu rozešle ministerstvo dopravy do pondělí.

Od ledna 2007 se má vybírat mýtné od náklaďáků nad dvanáct tun na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Na vybrané tahy první třídy by se zpoplatnění mělo rozšířit od roku 2008. Platilo by se pak na 2100 kilometrech českých silnic.

Stát si od toho slibuje kromě dalšího příjmu na opravy silnic i omezení těžké nákladní dopravy, která po vstupu do Unie vzrostla až o polovinu. O mýtu pro osobní automobily se zatím neuvažuje.

Stát by měl v prvním roce fungování systému vybrat osm miliard korun. Ministerstvo dopravy konkrétní sazby ještě nenavrhlo, ale zatím se počítá s tím, že by se měly pohybovat v průměru kolem 4,05 koruny za kilometr dálnice a 1,90 koruny na vybraných silnicích 1. třídy.

Odvoláme se...
Neúspěšní zájemci o výběr mýtného mají patnáct dnů na odvolání. Pokud by jejich odvolání bylo u ministra dopravy neúspěšné, bude na řadě antimonopolní úřad. Posledním arbitrem by byly instituce Evropské unie. Odvolání by mohlo i odložit předpokládaný start výběru mýta, se kterým se počítá v lednu roku 2007.

Například společnost Autostrade už oznámila, že se odvolá.

"Naše práva jsme připraveni hájit nejen na úrovni českého právního řádu, ale i s využitím řízení u Evropské komise," řekl mluvčí společnosti Francesco De Lorenzo, která za výběr mýtného chtěla inkasovat 17,5 miliardy.

Sdružení Ascom Fela s Damovem a ABD Group nabídlo ještě nižší cenu, 15 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Cena měla při volbě vítěze 60procentní váhu. - více zde

Systém mýtného má částečně ovlivnit i hustotu dopravy. Například pomocí vyšší ceny aktuálně omezit provoz v době dopravních špiček.

Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia vzrostl počet kamionů přejíždějících republiku od vstupu země do Unie zhruba o patnáct procent. Václav Špička z Autoklubu ČR tvrdí, že jich je celkem o polovinu více.

Český systém mýtného se zpoplatněním osobních aut nepočítá. I v okolních zemích se o něm zatím jen diskutuje. Pravděpodobnější je zavedení takzvaného městského mýta, které by platilo pro všechny, tedy i pro osobní auta. O něm se v poslední době stále častěji zmiňuje i pražský primátor Pavel Bém.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Obce dostanou třikrát víc peněz. Na hřiště či silnici se přidá i těm malým

Na fotbalovém hřišti ve Větrném Jeníkově řádí krtci. Travnatou plochu rozryli...

Ministerstvo pro místní rozvoj rozdělí příští rok výrazně víc peněz na národních dotacích než letos. Především do...

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...

Topná sezóna může začít již příští týden a kominíci nestíhají

(ilustrační foto)

Letošní topná sezóna začne na většině území České republiky již příští týden. Ti, kteří ještě nestihli povinnou revizi...

Najdete na iDNES.cz