ČTĚTE TAKÉ:
Ministr rozhodl o mýtném, výsledek zatím tají
Než dorazí olomoucké syrečky od výrobce do skladu některého z obchodních řetězců v Praze, bude celý náklad o jedenáct set korun dražší. Tolik zhruba zaplatí kamion za cestu po dálnici, až začne za rok platit mýtné.
Vítěze obrovské státní zakázky kolegům z kabinetu doporučil ministr dopravy Milan Šimonovský na základě posudku výběrové komise. Ta vyřadila tři ze čtyř uchazečů, kteří nesplnili podmínky zadávacího řízení.
"Zakázku přidělil zbývajícímu ze čtyř uchazečů," řekla bez uvedení jména vítěze mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.
Podle informací MF DNES se vítězem stal Kapsch, který podal až třetí nejnižší nabídku. Ostatní zájemci o výběr mýtného zvažují, že se odvolají. Zatím však nedostali od ministerstva oficiální zprávu o výsledku výběrového řízení. Tu rozešle ministerstvo dopravy do pondělí.
Od ledna 2007 se má vybírat mýtné od náklaďáků nad dvanáct tun na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Na vybrané tahy první třídy by se zpoplatnění mělo rozšířit od roku 2008. Platilo by se pak na 2100 kilometrech českých silnic.
Stát si od toho slibuje kromě dalšího příjmu na opravy silnic i omezení těžké nákladní dopravy, která po vstupu do Unie vzrostla až o polovinu. O mýtu pro osobní automobily se zatím neuvažuje.
Stát by měl v prvním roce fungování systému vybrat osm miliard korun. Ministerstvo dopravy konkrétní sazby ještě nenavrhlo, ale zatím se počítá s tím, že by se měly pohybovat v průměru kolem 4,05 koruny za kilometr dálnice a 1,90 koruny na vybraných silnicích 1. třídy.
Odvoláme se...
Neúspěšní zájemci o výběr mýtného mají patnáct dnů na odvolání. Pokud by jejich odvolání bylo u ministra dopravy neúspěšné, bude na řadě antimonopolní úřad. Posledním arbitrem by byly instituce Evropské unie. Odvolání by mohlo i odložit předpokládaný start výběru mýta, se kterým se počítá v lednu roku 2007.
Například společnost Autostrade už oznámila, že se odvolá.
"Naše práva jsme připraveni hájit nejen na úrovni českého právního řádu, ale i s využitím řízení u Evropské komise," řekl mluvčí společnosti Francesco De Lorenzo, která za výběr mýtného chtěla inkasovat 17,5 miliardy.
Sdružení Ascom Fela s Damovem a ABD Group nabídlo ještě nižší cenu, 15 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Cena měla při volbě vítěze 60procentní váhu. - více zde
Systém mýtného má částečně ovlivnit i hustotu dopravy. Například pomocí vyšší ceny aktuálně omezit provoz v době dopravních špiček.
Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia vzrostl počet kamionů přejíždějících republiku od vstupu země do Unie zhruba o patnáct procent. Václav Špička z Autoklubu ČR tvrdí, že jich je celkem o polovinu více.
Český systém mýtného se zpoplatněním osobních aut nepočítá. I v okolních zemích se o něm zatím jen diskutuje. Pravděpodobnější je zavedení takzvaného městského mýta, které by platilo pro všechny, tedy i pro osobní auta. O něm se v poslední době stále častěji zmiňuje i pražský primátor Pavel Bém.