Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

  1:00aktualizováno  1:00
Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu podmínek provozu pro řidiče nákladních aut zkoumá na dálnici D1. Mělo by tak ubýt agresivních řidičů, kteří se snaží nahnat čas ztracený předjíždějícím kamionem.
Kolony na dálnici D11 před Prahou.

Kolony na dálnici D11 před Prahou. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Ještě dva kilometry po ukončení částečné uzavírky, tedy například stažení dopravy do jednoho pruhu, by kamiony nesměly na vybraném úseku kamiony předjíždět. Pokud se opatření osvědčí, zákaz bude platit i na dalších místech.

Centrum dopravního výzkumu začalo chování řidičů zkoumat minulý týden na dálnici D1 mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. Hodnota zakázky je 290 tisíc korun. „Analýza bude sloužit jako podklad pro zavedení zákazu předjíždění nákladních vozidel nad 3,5 tuny na dálnicích v úseku za uzavírkou,“ uvedlo ministerstvo ve smlouvě.

Cílem analýzy je podle mluvčího resortu Tomáše Neřolda zjistit, kolik řidičů osobních a nákladních aut bezprostředně po skončení uzavírky předjíždí, když dohánějí čas ztracený kvůli omezení rychlosti na 80 kilometrů v hodině.

„Chceme předejít případům agresivní jízdy za uzavírkou, kterou řidiči reagují na to, že jim v jízdě brání pomalu jedoucí vozidlo nebo nákladní auto, jehož řidič se rozhodl pro předjíždění dalšího nákladního vozidla,“ vysvětlil Neřold.

Řešením nemá být plošné pravidlo, ale možný zákaz předjíždění nákladních aut těsně za dopravní uzavírkou v délce jednoho až dvou kilometrů. „To by mohlo umožnit plynulejší rozjezd dopravního proudu po uzavírce,“ dodal Neřold.

Centrum dopravního výzkumu bude měřit rychlost radary a kamerami dvakrát po dobu tří týdnů. Nyní měří bez značky zakazující předjíždění, poté bude měřit s ní.

Podívejte se na nebezpečné předjíždění kamionů:

Expert: má to smysl, ale jen někdy

Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti nemusí být takové opatření od věci především v místech, kde je delší úsek s dopravním omezením a současně intenzivnější doprava. „Bezprostředně po projetí inkriminovaného úseku se může stávat, že netrpěliví řidiči kamionů začnou předjíždět své o ­chlup pomalejší kolegy. To ovšem nějakou dobu trvá. Za předjíždějícími náklaďáky se pak hromadí další vozidla,“ upozornil Budský.

Zákaz by podle něj umožnil rychlejší rozjezd a snížil riziko vzniku zbytečných zácp. „Ideální by bylo osazovat zákazy předjíždění v podobě proměnných dopravních značek. Bude tak možné zákazovou značku aktivovat jen v době, kdy je to skutečně potřebné. Naopak v ­nočních hodinách by bylo zbytečné nákladním vozidlům předjíždění zakazovat,“ míní Budský.

Řidiče na D1 čeká letos velký počet uzavírek. Jedno výrazné omezení proběhlo o tomto víkendu, kdy byl provoz na D1 kvůli demolici tří mostů zastaven a řidiči museli jet po objízdných trasách (více o uzavírce D1 zde).

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Nejen minimální mzda. Češi jsou dál pokutováni i za přespání v kamionu

(Ilustrační snímek)

Česká kamionová doprava může být nahrazena kvůli žalobám na dorovnání minimální mzdy, obává se tajemník sdružení ČESMAD...

Ruzyně praská ve švech. Letiště přidá místa na odbavování i parkoviště

Letiště Václava Havla.

Pražskému letišti přibývají pasažéři osmý rok v řadě. Letos vedení letiště očekává nárůst o dalších téměř 1,4 milionu...

Budování rychlotrati mezi Prahou a Brnem se hnulo z místa

Rychlovlak AVE - Španělsko

Příprava vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví má šanci pokračovat. Předseda antimonopolního úřadu...

Najdete na iDNES.cz