Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

  1:00aktualizováno  1:00
Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu podmínek provozu pro řidiče nákladních aut zkoumá na dálnici D1. Mělo by tak ubýt agresivních řidičů, kteří se snaží nahnat čas ztracený předjíždějícím kamionem.
Kolony na dálnici D11 před Prahou.

Kolony na dálnici D11 před Prahou. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Ještě dva kilometry po ukončení částečné uzavírky, tedy například stažení dopravy do jednoho pruhu, by kamiony nesměly na vybraném úseku kamiony předjíždět. Pokud se opatření osvědčí, zákaz bude platit i na dalších místech.

Centrum dopravního výzkumu začalo chování řidičů zkoumat minulý týden na dálnici D1 mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. Hodnota zakázky je 290 tisíc korun. „Analýza bude sloužit jako podklad pro zavedení zákazu předjíždění nákladních vozidel nad 3,5 tuny na dálnicích v úseku za uzavírkou,“ uvedlo ministerstvo ve smlouvě.

Cílem analýzy je podle mluvčího resortu Tomáše Neřolda zjistit, kolik řidičů osobních a nákladních aut bezprostředně po skončení uzavírky předjíždí, když dohánějí čas ztracený kvůli omezení rychlosti na 80 kilometrů v hodině.

„Chceme předejít případům agresivní jízdy za uzavírkou, kterou řidiči reagují na to, že jim v jízdě brání pomalu jedoucí vozidlo nebo nákladní auto, jehož řidič se rozhodl pro předjíždění dalšího nákladního vozidla,“ vysvětlil Neřold.

Řešením nemá být plošné pravidlo, ale možný zákaz předjíždění nákladních aut těsně za dopravní uzavírkou v délce jednoho až dvou kilometrů. „To by mohlo umožnit plynulejší rozjezd dopravního proudu po uzavírce,“ dodal Neřold.

Centrum dopravního výzkumu bude měřit rychlost radary a kamerami dvakrát po dobu tří týdnů. Nyní měří bez značky zakazující předjíždění, poté bude měřit s ní.

Podívejte se na nebezpečné předjíždění kamionů:

Expert: má to smysl, ale jen někdy

Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti nemusí být takové opatření od věci především v místech, kde je delší úsek s dopravním omezením a současně intenzivnější doprava. „Bezprostředně po projetí inkriminovaného úseku se může stávat, že netrpěliví řidiči kamionů začnou předjíždět své o ­chlup pomalejší kolegy. To ovšem nějakou dobu trvá. Za předjíždějícími náklaďáky se pak hromadí další vozidla,“ upozornil Budský.

Zákaz by podle něj umožnil rychlejší rozjezd a snížil riziko vzniku zbytečných zácp. „Ideální by bylo osazovat zákazy předjíždění v podobě proměnných dopravních značek. Bude tak možné zákazovou značku aktivovat jen v době, kdy je to skutečně potřebné. Naopak v ­nočních hodinách by bylo zbytečné nákladním vozidlům předjíždění zakazovat,“ míní Budský.

Řidiče na D1 čeká letos velký počet uzavírek. Jedno výrazné omezení proběhlo o tomto víkendu, kdy byl provoz na D1 kvůli demolici tří mostů zastaven a řidiči museli jet po objízdných trasách (více o uzavírce D1 zde).

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Jiný úřad, jiná pravidla. Část billboardů u dálnic možná bourání unikne

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Část billboardů u silnic a dálnic možná unikne bourání, které vyžaduje rok stará novela zákona o provozu na pozemních...

V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

V Nizozemsku mají první cyklostezku z plastů. V budoucnu se stejnou technologií...

Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou...

Plavba 21. století: dvoupatrové apartmány a panoramatický výhled na oceán

Nová výletní loď Celebrity Edge je pro 2900 pasažérů, vyplout by měla poprvé v...

Dvoupatrové apartmány s bazénem, výsuvná terasa a „létající restaurace“, která se pohybuje po obvodu paluby. Výletní...

Najdete na iDNES.cz