Kolony na dálnici D11 před Prahou. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

  • 378
Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu podmínek provozu pro řidiče nákladních aut zkoumá na dálnici D1. Mělo by tak ubýt agresivních řidičů, kteří se snaží nahnat čas ztracený předjíždějícím kamionem.

Ještě dva kilometry po ukončení částečné uzavírky, tedy například stažení dopravy do jednoho pruhu, by kamiony nesměly na vybraném úseku kamiony předjíždět. Pokud se opatření osvědčí, zákaz bude platit i na dalších místech.

Centrum dopravního výzkumu začalo chování řidičů zkoumat minulý týden na dálnici D1 mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. Hodnota zakázky je 290 tisíc korun. „Analýza bude sloužit jako podklad pro zavedení zákazu předjíždění nákladních vozidel nad 3,5 tuny na dálnicích v úseku za uzavírkou,“ uvedlo ministerstvo ve smlouvě.

Cílem analýzy je podle mluvčího resortu Tomáše Neřolda zjistit, kolik řidičů osobních a nákladních aut bezprostředně po skončení uzavírky předjíždí, když dohánějí čas ztracený kvůli omezení rychlosti na 80 kilometrů v hodině.

„Chceme předejít případům agresivní jízdy za uzavírkou, kterou řidiči reagují na to, že jim v jízdě brání pomalu jedoucí vozidlo nebo nákladní auto, jehož řidič se rozhodl pro předjíždění dalšího nákladního vozidla,“ vysvětlil Neřold.

Řešením nemá být plošné pravidlo, ale možný zákaz předjíždění nákladních aut těsně za dopravní uzavírkou v délce jednoho až dvou kilometrů. „To by mohlo umožnit plynulejší rozjezd dopravního proudu po uzavírce,“ dodal Neřold.

Centrum dopravního výzkumu bude měřit rychlost radary a kamerami dvakrát po dobu tří týdnů. Nyní měří bez značky zakazující předjíždění, poté bude měřit s ní.

Podívejte se na nebezpečné předjíždění kamionů:

7. července 2016

Expert: má to smysl, ale jen někdy

Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti nemusí být takové opatření od věci především v místech, kde je delší úsek s dopravním omezením a současně intenzivnější doprava. „Bezprostředně po projetí inkriminovaného úseku se může stávat, že netrpěliví řidiči kamionů začnou předjíždět své o ­chlup pomalejší kolegy. To ovšem nějakou dobu trvá. Za předjíždějícími náklaďáky se pak hromadí další vozidla,“ upozornil Budský.

Zákaz by podle něj umožnil rychlejší rozjezd a snížil riziko vzniku zbytečných zácp. „Ideální by bylo osazovat zákazy předjíždění v podobě proměnných dopravních značek. Bude tak možné zákazovou značku aktivovat jen v době, kdy je to skutečně potřebné. Naopak v ­nočních hodinách by bylo zbytečné nákladním vozidlům předjíždění zakazovat,“ míní Budský.

Řidiče na D1 čeká letos velký počet uzavírek. Jedno výrazné omezení proběhlo o tomto víkendu, kdy byl provoz na D1 kvůli demolici tří mostů zastaven a řidiči museli jet po objízdných trasách (více o uzavírce D1 zde).