Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na dovolenou v cizině zamíří každý druhý

  0:01aktualizováno  0:01
Lidé v Česku utrácejí za rekreaci stále více peněz. Každý druhý chce letos prožít dovolenou za hranicemi, pokud možno u moře. A ne jeden, ale dva týdny. Jen polovina Čechů letos stráví dovolenou v tuzemsku a jejich podíl klesá.

Dovolenou v tuzemsku si loni podle průzkumu agentury Median vybralo 65 procent oslovených lidí, letos ji takto plánuje pouze 52 procent lidí. S tím souvisí i výrazný propad počtu lidí trávících volno na chalupě - před třemi lety to bylo 35 procent, loni pouze pětina lidí.

Češi vyrážející do zahraničí míří letos stejně jako v předchozích letech zejména do Chorvatska, Řecka, Španělska a Itálie. A to hlavně k moři. Postupně však vzrůstá zájem i o vysokohorskou turistiku a exotičtější kraje - Afriku či Asii.

"Podle mých zkušeností se trh polarizuje, sílí skupina lidí, kteří dávají výhradně přednost leteckým zájezdům a vybírají z dražšího ubytování. Vedle nich je ale další skupina lidí, kteří čekají na zájezdy na poslední chvíli. Stoupá také zájem o drahou exotickou dovolenou," říká prezident Asociace soukromých cestovních kanceláří Vlastimil Světlík.

To potvrzují i cestovní kanceláře. Podle mluvčího Čedoku Petra Ulrycha dává více klientů oproti předchozím rokům přednost letecké přepravě před vlastním autem či společným autokarem. Lidé také volí delší dovolenou než pouze týdenní. 

Zájezdy zdražily, ale jen mírně
Ceny zahraničních zájezdů drží na uzdě konkurence. Kvůli ní si cestovní kanceláře nemohou v průběhu roku dovolit zvýšit ceny, nechtějí-li ztratit klienty.

Ani silný dolar, ani drahá ropa nepřimějou již letos zřejmě cestovní kanceláře ke zdražení zahraničních zájezdů. V porovnání s loňským rokem však i bez toho zaplatí lidé v průměru za stejný zájezd o tři až deset procent více než loni.

Mluvčí cestovní kanceláře Fischer Věra Kudynová odhaduje letošní navýšení cen zhruba o tři až pět procent. V Čedoku půjde "maximálně o deset procent," říká jeho mluvčí Petr Ulrych.

Na dražší ropu, nepříznivý kurs koruny k dolaru či zavedené povinné pojištění proti krachu oba konkurenti shodně nemíní reagovat. Podle odborníků právě díky soupeření, které mezi nimi panuje.

Náchylnější k úpravě cen bývají v průběhu roku menší cestovní kanceláře, které případné větší změny kursu či jiných faktorů nemohu pokrýt ze svých zdrojů.

Tajemník Asociace českých cestovních kanceláří Miroslav Ehl proto vítá, že se například podařilo odložit zavedení silniční daně v Rakousku. To původně Rakousko ohlásilo na červenec, začne však platit až od listopadu.

"Cestovní kanceláře byly zděšené," říká Ehl. Podle něho by zavedené silniční daně již od léta zkomplikovalo například odbavení v Chorvatsku. "Ceny si dodatečně nechce nikdo upravovat," říká Ehl.

Podle ekonomů se však již v květnu promítly do cen zájezdů vyšší ceny ropy či povinné pojištění. Oproti stejnému období loni zájezdy podražily o více než deset procent, a výrazně tak přispěly k růstu inflace.

Obvyklý je takto výrazný růst cen zájezdů podle Davida Marka z Patria Finance až v červnu a červenci, což souvisí s nastupující letní sezonou.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.