Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americký hliníkářský průmysl se přesouvá na Island. Láká ho levný proud

  12:14aktualizováno  12:14
Dříve vyrábělo hliník ve Spojených státech přes třicet obřích továren. Teď jdou všechny spočítat na prstech jedné ruky a jejich budoucnost je navíc nejistá. Kam všechny fabriky zmizely? Na Island. Je tam totiž levnější elektřina, která je pro výrobu hliníku klíčová, píše americký server The New York Times.

Továrna Fjarðaál Smelter, Island | foto: Profimedia.cz

Americký prezident Donald Trump pravidelně obviňuje Čínu za zaplavení globálních trhů státním dotovaným hliníkem. V dubnu požádal ministerstvo obchodu, aby zvážilo kvóty či cla, které by ochránily americké výrobce hliníku před zahraniční konkurencí. Trump tehdy slíbil změnu, díky které by vznikla práce pro „spoustu nádherných amerických dělníků.“ Změna s nástupem Trumpa skutečně přišla, ovšem ne taková, jakou by si představoval, píše server amerického deníku The New York Times.

Americká hliníkářská společnost (ALCOA) i jiné americké továrny totiž zavřely své výrobny v USA a otevřely nové na Islandu. V tomto roce se tak na drsném ostrově poprvé vyrobí více hliníku než v USA.

Elektřina na Islandu je přibližně o 30 procent levnější, než by společnost ALCOA zaplatila ve Spojených státech. A to je pro továrnu zásadní. Každý rok spotřebuje více než pět milionů megawatthodin elektrické energie. To je přibližně stejně, jako spotřeba půl milionu obyvatel a veškerých podniků ve městě Colorado Springs.

Fotogalerie

Ekonomové by takový příklad globalizace určitě považovali za prospěšný. Lidé na Islandu dostanou práci, akcionářům továren se zvýší zisky a zákazníci ve Spojených státech budou platit nižší ceny za hliník a z něj vyrobené zboží.

Samozřejmě je tu i odvrácená strana, továrny v Americe se zavřely a dělníci byli propuštěni. ALCOA byla dříve v USA jeden z největších zaměstnavatelů, nyní tam provozuje pouze dvě továrny. Ty jsou navíc udržovány v chodu jen díky tomu, že stát New York platí 73 milionů dolarů (v přepočtu přes miliardu a půl korun) za to, aby udržel provoz v továrně až do roku 2019.

Nicméně nový trend má jedno zásadní plus, které může americký průmysl a dělníky těšit, píše s nadsázkou New York Times: je zde naděje, že tento krok pomůže přežívajícím firmám obstát proti čínské konkurenci.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pilotní kabina airbusu A320 (ilustrační snímek)
Problémy Ryanairu jsou jen špičkou ledovce. Svět hledá 600 tisíc pilotů

Potíže Ryanairu s nedostatkem pilotů jsou předzvěstí globálních problémů. Světové aerolinky začínají být v úzkých se sháněním pilotů, kteří mají nahradit...  celý článek

Ilustrační foto
Šéf Samsungu rezignoval. Krátce poté, co firma avizovala rekordní zisk

Šéf jihokorejské společnosti Samsung Electronics Kwon O-hjon v pátek nečekaně nabídl rezignaci. Vedení podniku chce přenechat mladší generaci, která podle něj...  celý článek

Tesla Model 3
Tesla propustila stovky lidí. Běžná praxe, komentuje to suše automobilka

Výrobce luxusních elektromobilů Tesla minulý týden propustil stovky zaměstnanců, včetně vedoucích pracovníků. Uvedla to agentura Reuters a další média....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.