Úpravy čtyř patrových vozů stály 16 milionů korun. První tři jsou již v provozu od začátku prázdnin na trati České Budějovice - Černý Kříž - Nové Údolí. Čtvrtý, který byl ve středu představen na budějovickém nádraží, bude jezdit z Českých Budějovic přes Kájov do Volar.
Vagony pocházejí z Německa a jsou staré téměř 40 let. Opravovaly se v Českých Velenicích.
Modernizované vozyKde jezdí: České Budějovice - Černý Kříž - Nové Údolí, České Budějovice - Kájov - Volary Rychlost: až 120km/h Počet míst k sezení: 128 Délka: 26,8 metrů Hmotnost: 40,5 tuny |
"Nejsložitější byla modernizace dveří, které se předělaly z mechanického otevírání na elektronické tlačítkové ovládání. Pro ochranu před sevřením je v prostoru pohybové čidlo a kontaktní lišta. Zmodernizovali jsme i WC, kompletně celý interiér od potažení sedaček po nové protiskluzové podlahy, nový lak i krytinu," řekl Pavel Novák, vedoucí obchodního odboru společnosti PMV Servis.
Snížený vstup do vlaku ocení maminky s kočárky a tělesně postižení. Ve vagonu je i větší prostor pro přepravu jízdních kol. Proto bude i tento vůz jezdit na trati, kterou využívají turisté při cestě na Lipno a Šumavu.
Jižní Čechy jsou druhým regionem v republice, kde takto opravené vozy jezdí. Prvním krajem, v němž se objevily, byla Vysočina.
Na trať z Rybníka na Lipno vagon nesmí, je prý příliš dlouhý
Zástupci Jihočeského kraje chtěli, aby alespoň jeden zmodernizovaný vůz jezdil na trati Rybník - Lipno nad Vltavou. Tam ho ale z technických důvodů nechce pustit Správa železniční dopravní cesty.
"Mají obavy z toho, aby nevykolejil kvůli velké vzdálenosti středů podvozků a poloměru oblouků. My jsme za asistence odborníků absolvovali na této trati zkušební jízdu a vše bylo v pořádku," konstatoval poradce jihočeského hejtmana pro železniční dopravu Ivan Študlar.
"Jde původně o tramvajovou trať s největšími poloměry oblouků v kombinaci s klesáním a stoupáním. Na ni směla již za dob CK Jihozápadní dráhy vyjíždět pouze kratší vozidla.
My jako současný provozovatel této dráhy tuto normu také dodržujeme," řekl mluvčí Železniční dopravní cesty Pavel Halla a dodal: "Navíc vůz, který by na této trati chtěly České dráhy provozovat, je paradoxně nejdelším vozidlem v jejich vozovém parku. Jejich úsilí lze přirovnat ke snaze provozovat autobusovou dopravu na cyklostezce."