Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na koleje vyjedou soukromé rychlíky

  1:00aktualizováno  1:00
České železnice čeká další revoluce. Za rok se Češi svezou prvními soukromými rychlíky. Cestujícím má přinést větší komfort i více spojů, státu ušetřit peníze.

Lidi bude vozit na tratích ten, kdo nabídne nejlepší podmínky. Ilustrační foto | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Po otevření některých regionálních tratí a nákladní dopravy stát pouští soukromé železniční společnosti také na rychlíkové tratě. Ministerstvo dopravy vyhlásilo veřejnou soutěž na provozování rychlíků od prosince 2006.

Zatím na dvou tratích: mezi Plzní a Mostem a Libercem a Pardubicemi. Konkurenti Českých drah nabídli podstatně větší komfort, než na jaký jsou cestující zvyklí.

"Trh s veřejnou osobní dopravou chceme v budoucnu liberalizovat," vysvětlila mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

Ministerští úředníci záměrně vybrali dvě tratě, kde čekali zájem více firem. Ten, kdo vyhraje, dostane smlouvu na jeden rok, a pokud se osvědčí, po dalších osm let se mu bude smlouva obnovovat. Pak proběhne další soutěž.

Jen na expresy a rychlíky stát ročně Českým drahám doplácí téměř 2,5 miliardy. Osobní doprava je prakticky všude na světě ztrátová a stát ji musí dotovat.

Dosud téměř monopolní dopravce získává peníze, aniž vyhrál nějaké výběrové řízení. To se teď změní. Lidi bude vozit na tratích ten, kdo nabídne nejlepší podmínky.

Jak rozhýbat trh
Soukromé firmy vypsání soutěže vítají.

"Snažili jsme se o to dlouho. Je to jediná cesta, jak ukázat skutečné náklady na dopravu a rozhýbat trh," míní předseda sdružení železničních společností Jiří Mužík. Podle něho tak může stát na dotacích na železnici podstatně ušetřit.

Do soutěže na rychlíky se přihlásily kromě Českých drah firmy Connex a Viamont.

Soukromí dopravci nabídli do soutěže moderní soupravy Siemens Desiro. Jsou tišší a pohodlnější, s větším zrychlením než vozy, kterými dosud vozí lidi České dráhy. Ty přišly s nabídkou starých, ale opravených vozů.

"Soupravy jsou po kompletní rekonstrukci, cestující si bude připadat jako v novém," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle neoficiálních informací České dráhy nabídly o téměř polovinu nižší cenu než jejich konkurenti. Konkrétní částka však není známa.

"Cena není jediné kritérium, hodnotí se i kvalita," řekl Petr Seidner z Connexu. 

Společnost Viamont nedávno zvítězila nad Českými drahami v soutěži na provozování regionální tratě mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi.

"Nenabízíme nižší cenu, ale podstatně vyšší kvalitu než dosud," dodal člen představenstva František Kozel.

O vstupu do železniční dopravy uvažuje i Student Agency, které se nasazením luxusních vozů úspěšně podařilo proniknout na trh dálkových autobusových spojů. "Pracujeme na tom," řekl majitel firmy Radim Jančura.

České dráhy mají s osobní dopravou až na pár výjimek na železnici monopol. Ztráty jim doplácí stát i kraje. Nebojí se, že přijdou o monopol? "Je to soutěž," říká mluvčí drah.

I kraje chtějí soutěž
O své dominantní postavení mohou přijít i na menších regionálních tratích. Krajské úřady také chystají na železnice veřejné soutěže. 

"Chceme vypsat soutěž na trať z Liberce do Rybniště," potvrdila vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Stanislava Jakešová. 

Dopravci mají zájem i o tyto tratě - například soukromá společnost Railtrans, která už provozuje vlaky mezi Libercem a německou Žitavou. Na rozdíl od Českých drah jezdí bez dotací, přesto jsou levnější. 

"Lišíme se hlavně přístupem k cestujícím," vysvětlil jednatel firmy Radan Stift.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....

Nová sklizeň zlevňuje jablka, kilogram je v průměru za 33 korun

Ilustrační snímek

Ceny jablek s novou sklizní klesly z červencových rekordních 43,23 koruny za kilogram na nynějších průměrných přibližně...

Otevírací doba obchodů o svátcích 28. září, 28. října a 17. listopadu

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 m² musí mít zavřeno...



Najdete na iDNES.cz