Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na komfort jaguara má právo každý

  9:37aktualizováno  9:37
Čechy začal učit jezdit autobusem jinak, než jak byli zvyklí. S občerstvením, hosteskou a promítáním filmů. A přitom levněji než dosud. Řada dopravců proto Radimu Jančurovi nemůže přijít na jméno.
Spor mezi ČSAD a Student agency

Spor mezi ČSAD a Student agency - Spor o možnosti využití autobusového nádraží v Liberci mezi ČSAD a Student agency, (1. únor 2005) | foto: Bořivoj ČernýMF DNES

Jeho luxusní autobusy, s kterými začal před rokem jezdit mezi Brnem a Prahou, už na této vytížené lince převálcovaly konkurenci. Po Brnu a Plzni začala v úterý jeho společnost Student Agency jezdit z Liberce. "Chystáme další linky, zatím z Ostravy a Zlína do Prahy," říká jediný majitel firmy Radim Jančura.

* Z Liberce do Prahy jezdíte teď jen za korunu. Proč?
ČSAD Liberec nás nechce pustit na nádraží a odmítá s námi uzavřít smlouvu. Budeme jezdit za korunu tak dlouho, dokud smlouvu nepodepíší. Nemůžeme do stanice, lidi o nás nemusí vědět a musíme je nějak přitáhnout. Budeme tak jezdit třeba rok. Ztrátu na nich pak budeme soudně vymáhat. Na druhou stranu nám svým přístupem dělají velmi dobrou reklamu.

* I na jiných spojích patříte k nejlevnějším, přitom nabízíte nesrovnatelný komfort. Nejdete pod cenu?
Máme větší autobusy, takže se nám do nich vejde více lidí. Zhruba o patnáct cestujících více, náklady jsou přitom zhruba stejné. Vydělává vlastně počet sedaček navíc. Přitom by se jich tam vešlo ještě více. Máme takové služby, že jsou autobusy plné a nejezdíme prázdní.

* Proč jste se vrhli na autobusovou dopravu?
Je tu obrovský prostor pro růst. V Česku chybí kvalitní autobusová přeprava. Interview

* Inspirovali jste se někde?
Všechno je náš model. V zahraničí jsou kvalitní autobusy, ale všechno další je naše. Vymýšleli jsme to dlouho a snažili jsme se do našeho systému dát co nejvíce prvků. Tři roky jsme sbírali zkušenosti z našich linek po Evropě. Porovnával jsem to s mým jaguarem, kterým jezdím. Má kožené sedačky, televizi. Říkal jsem si, že na takový standard má právo každý. Podle toho vypadají naše autobusy.

* Lidé si z autobusu mohou odnést i velmi drahé časopisy, které stojí více než jízdenka. Kde na to berete?
Je to dohoda s vydavateli, bereme výtisky z remitendy. Pro ně je to reklama.

* Máte od cestujících na vaše služby nějaké stížnosti?
Trošku jsme si je rozmazlili. Píší každý detail, ale píší to v dobrém. Motivujeme je k tomu, za stížnost mohou i vyhrát.

* Když si cestující stěžuje na hostesku, dostane hosteska padáka?
Hledáme pravdu. Pokud je to ojedinělá stížnost, tak ne. Ale pokud to napíše deset lidí na jednom spoji, tak si to s ní vyřídíme. Jak ještě budete vylepšovat služby?

* Rádi bychom do autobusů zavedli internet, ale je trošku potíž s připojením.
Ostatní dopravci vám vyčítají, že jen slíznete smetanu ze ziskových linek a nejezdíte na ztrátových regionálních trasách...

* Jenže tu smetanu si mohl slíznout kdokoliv.
Nemáme na ty linky patent.

* Nebojíte se, že váš model okopírují ostatní dopravci?
Ne. Dopravci s námi mohou bojovat jedině stejnými zbraněmi, jako máme my, ale ne závorami. Najednou i ČSAD Liberec má stevardku.

* Nebudou vám konkurovat České dráhy, až začne jezdit pendolino?
Bude záležet, s jakou cenou přijdou. Pokud přijdou s nízkou cenou, půjdeme na lince Brno - Praha pod stokorunu, i kdyby to bylo asi na úkor kvality služeb.

* Jezdíte i po Evropě. Jak jste se vypořádali s nástupem nízkorozpočtových aerolinií?
Stále je silná skupina lidí, kteří jezdí autobusy. Například do Londýna nám cestující neubyli. Navíc do spousty destinací jsou autobusové jízdenky ještě přehnaně drahé.

* O vlastní letecké společnosti jste neuvažoval?
Měli jsme projekt, ale je to příliš riskantní. Chtěli jsme létat z Brna do Mnichova nebo Amsterdamu či Curychu.

* Nízkonákladové aerolinie vytvářejí nový typ zákazníků, kteří by jinak nelétali. Platí to i u vás?
Je to vidět na lince mezi Brnem a Prahou. Jezdí na ní čím dál víc lidí, kteří dříve jezdili auty.

* Chystáte další linky?
Letos začneme jezdit z Ostravy a Zlína, přemýšlíme i o dalších městech. Spustíme další linky do Švýcarska, Německa a Holandska.

* Patříte mezi podnikatele, kteří se od nuly vypracovali k milionům. Jak jste vůbec začínal?
Jako student jsem jel v létě 1993 pracovat načerno do Anglie. Malovali jsme tam pokoje. Seznámil jsem se tam s jednou Češkou, která tam pracovala jako au-pair. Tehdy to byla ještě neznámá profese. Založil jsem proto agenturu, která zprostředkovávala pro au-pair pobyty. Za tři roky jsme byli největší na světě.

* Dnes už prodáváte letenky a další služby, jezdíte autobusy po Česku i Evropě. Jak je firma velká?
Loni jsme měli obrat 1,4 miliardy korun, máme už asi 400 zaměstnanců. Téměř samé ženy ve věku od 20 do 30 let. Počítám do toho i firmu Orbix, která se zaměřuje na firemní klientelu. Největší obrat máme stále z letenek.

* Jste stále česká firma?
Ano, stoprocentně. Slyšel jsem už o sobě řadu věcí, například že za mnou stojí kosovská mafie nebo Arabové. Dokonce mě měl financovat i Václav Fischer. Jsou to nesmysly.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a...

Další z rubriky

Česká národní banka už potřetí zavelela ke zdražení půjček

Guvernér České národní banky Jiří Rusnok v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel....

Česká národní banka podle očekávání oznámila další, letos v pořadí třetí zvýšení úrokových sazeb. Základní sazba se...

Majitelé chat dosáhnou na dotace z Dešťovky, musí tam však trvale bydlet

Turnerova chata

O peníze na využívání dešťové vody v dotačním programu Dešťovka budou moci od října žádat i majitelé rekreačních...

Přeplněné koleje a dlouhé čekací listiny. Studentům se komplikuje ubytování

Olomoucké vysokoškolské koleje nabízejí 4550 míst. Na snímku je jeden z pokojů...

Navzdory tomu, že na české vysoké školy momentálně nastupují nejslabší populační ročníky za více než třicet let,...



Najdete na iDNES.cz