Ve většině případů jde o zpoždění právě okolo půl hodiny. To se týká i Českých aerolinií.
"Zpoždění vzniknou jednoduše. Letadla leteckých společností jsou maximálně vytížena, a pak jen drobné zpoždění jednoho stroje na sebe nabalí další," říká Anna Kovaříková z České správy letišť.
Ve chvíli, kdy se něco neobvyklého přihodí, začnou pro organizátory na letišti perné chvilky. "Musí se totiž aktuálně předělávat plán odletů, stání, odbavování cestujících, který je sestaven s minimálními rezervami," vysvětluje Kovaříková.
Letištní plánovači si na řetězová zpoždění už zvykají, jsou skoro na denním pořádku.
Přeborníkem ve zpožděních byl ještě v polovině loňského roku Aeroflot, u něhož průměrně hodina čekání nebyla nic neobvyklého.
Na začátku letošního roku se však zlepšil na půl hodiny, a tím se zařadil mezi běžná zpoždění většiny leteckých společností. Nyní se na Ruzyni nejdéle čeká na běloruské aerolinie Belavia, které mají průměrné zpoždění 77 minut.
ČSA se mírně, asi o pět minut, zhoršují, a průměrné zpoždění mají třicet minut. Ve srovnání s ostatními aerolinkami však mají desetinásobně více odletů. "Jedním z důvodů zpožďování je stále rostoucí zahušťování leteckého provozu nad Českem," připomíná Dana Dvořáková z ČSA.
Provoz nad Českem meziročně vzrostl o sedmnáct procent. Český vzdušný prostor je pro letecké společnosti zajímavý nejen díky poloze, ale i ceně. Přelet stojí zhruba polovinu toho, co si účtují sousední státy.
Letecké společnosti také zdržují přísnější kontroly, které kvůli vyšší bezpečnosti všechny aerolinky začaly před odletem provádět. Mezi nejpřesnější na Ruzyni patří slovenské SkyEurope a skandinávská SAS, s průměrnými zhruba dvacetiminutovými zpožděními.