Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na lyžích s požitkem, přesto bezpečně

aktualizováno 
Ačkoliv se při sjíždění na lyžích či snowboardu pohybujeme tempem srovnatelným s rychlostí auta v obci a někdy i rychleji, nemáme na rozdíl od silniční dopravy žádný zákon, který by zásady takové jízdy upravoval.
Ačkoliv se při sjíždění na lyžích či snowboardu pohybujeme tempem srovnatelným s rychlostí auta v obci a někdy i rychleji, nemáme na rozdíl od silniční dopravy žádný zákon, který by zásady takové jízdy upravoval. Základní desatero bezpečnosti na sjezdovce, vydané mezinárodní lyžařskou federací FIS, je už letité a mnohokrát opakované. Tato pravidla ovšem nemají sílu zákona, a i když se na ně odvolá provozní řád lyžařského střediska, je v tuzemsku jejich vynutitelnost spíše teoretická. Všichni dobře víme, že mezi nejčastější nectnosti patří postávání a polehávání na nevhodných místech, vjíždění do trati bez rozhlédnutí, bezohledné předjíždění a vyhýbání, šusování, vjíždění na tratě uzavřené a do tréninkových slalomů. Vlastně samé banality, na něž by měl stačit prostý selský rozum. Určitým novým nebezpečím na tratích je moderní technika. Stojí tam sněhová děla, občas jezdí rolby a nejnověji i sněžné skútry s ne vždy ohleduplnými řidiči. Rolbistu efektními obloučky těsně před radlicí nebo za strojem neohromíte, zato můžete chytit zmrzlou hrudku nebo ledovou plotnu. Kdo asi vyjde z případné kolize lépe? Pokud jsou děla v provozu i během dne, padající sníh s oblibou "zalepí" skla brýlí, můžete také najednou najet do čerstvé vrstvy hutného technického sněhu, v níž lyže obtížně točí. Rekreační lyžaři si ještě úplně nezvykli na carvingové lyže, na nichž lze bez velkého a patrného úsilí náhle zatočit a překvapit tak toho, kdo přijíždí shora. Je třeba s tím počítat a lyžař-carver by tak neměl jezdit na zaplněném svahu nebo mezi začátečníky. Měl by používat dostatečně panoramatické brýle a před radikálnějšími oblouky si ohlédnutím zkontrolovat situaci. Omezený prostor našich hor i sjezdovek přináší značnou frekvenci lyžařů. Plocha 330 až 760 m 2, kterou podle starších výzkumů pro bezpečnou jízdu lyžař potřebuje, je mnohdy nesplnitelným snem. Proto není opatrnosti a ohleduplnosti nikdy dost. Mezi prvky pasivní bezpečnosti patří vedle funkční výzbroje i kvalitní oblečení, nezamlžené brýle, a zejména u dětí lyžařská přilba. Pozitivně působí moderní kratší lyže. Jsou točivější, ovladatelnější a nabízejí požitek z oblouku i v pomalejší absolutní rychlosti. Aktivně můžeme bezpečnost ovlivnit způsobem jízdy, volbou přiměřeného terénu, dobrým fyzickým stavem (nejvíce úrazů přináší později odpoledne únava), vyrovnanou psychikou (snaha předvést se nebo ukázat, že to zvládnu taky) i obyčejnou soudností. Kvalitní úprava tratí přispěla v minulosti ke snížení počtu úrazů, široká a rovná "dálnice" naopak láká k rychlosti. Nezvládnutá rychlost může být hlavně pro ostatní horší než pád v boulích. Na plochých dojezdech tratí se běžně rozjede i více než padesátkou kdekdo. Proč taky ne, když na nich postrádáme úseky nařizující pomalou jízdu.

Autor je spolupracovníkem redakce skisports@volny.cz


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Všemi smysly. Nové kino 4DX v obchodním centru Chodov přináší do kinosálu déšť,...
Nový král mezi chrámy konzumu. Centrum Chodov láká na kino, kde sněží

V Praze se ve středu otevírá „nové“ - a do počtu prodejen největší - obchodní centrum v Česku. Zmodernizované Centrum Chodov se rozrostlo o třetinu na 300...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Giganti požírají výrobce řemeslných piv. Čeká to i české minipivovary?

Ve světě je to trend. Velké průmyslové pivovary si razí cestu ke speciálním pivům tím, že přebírají malé minipivovary. V Česku se to zatím neděje. Ale i zde...  celý článek

(ilustrační snímek)
Cena vajec prudce roste, protože slepic je málo kvůli aféře s fipronilem

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého statistického úřadu nyní jedno stojí 3,6 koruny, na začátku roku bylo o dvacetník levnější. Podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.