Soukromníci tak sice nebudou dělat přímo vězeňské dozorce, ale mohou se starat například o provoz budovy nebo o práci kamerových systémů.
Za pětadvacet let provozu by se dodavateli stavby měly v nájemném a platbách za služby uhradit všechny pořizovací náklady i s přiměřeným ziskem.
Stát tak získá objekt, na jehož vybudování by teď těžko hledal peníze, soukromník zase bude mít jistotu pětadvacetileté zakázky. "Navíc by provoz této věznice měl být levnější než u státních zařízení," říká Veronika Vokounová z ministerstva spravedlnosti.
"Jeden vězeň nás dnes stojí pět set korun denně. Předpokládáme, že zájemci o tuto zakázku do výběrového řízení nabídnou obhospodařování jednoho uvězněného za výhodnější cenu. Ukázaly to zkušenosti ze zahraničí, hlavně z Velké Británie, která je v tomto směru průkopníkem," dodává.
Nová věznice je jedním z pilotních projektů veřejně soukromého partnerství (public-private-partnership, tedy PPP), které při své schůzi v noci na čtvrtek schválila vláda.
Kabinet dal zelenou ještě dalším třem pilotním projektům PPP. Soukromníci mají za své peníze začít už napřesrok stavět soudní budovy v Ústí nad Labem a Karlových Varech – obě celkem asi za 600 milionů korun. A také úsek dálnice mezi Táborem a obcí Bošilec. Zatímco soudy se budou splácet podobně jako věznice, tedy nájemným a službami, dálnici pomůže splácet i mýtné vybrané od řidičů.
Koncesní zákon, který pro projekty veřejně soukromého partnerství vymezí podmínky, ještě neprošel Sněmovnou. Přesto se však v Česku chystá už šest těchto staveb. První dvě – novou silnici z Prahy na ruzyňské letiště a ubytovnu s parkovištěm v pražské Ústřední vojenské nemocnici ve Střešovicích – schválila vláda na jaře.
Ještě letos by k těmto pilotním projektům měly přibýt další: tentokrát by mělo jít o stavby zadané ministerstvy školství a zdravotnictví.
Schválení dalších projektů vítá Asociace PPP sdružující firmy, které mají o účast na nich zájem. Ředitel Asociace Jan Šnajdr považuje v této chvíli za vhodné hlavně stavby nemovitostí. "Stavby justičních areálů a věznice jsou v zahraničí odzkoušené, jsou to jednodušší typy PPP projektů. Podobné objekty se tímto systémem stavějí například v Maďarsku a ve většině zemí Evropské unie. U dopravní infrastruktury je ale situace komplikovanější," říká.
Pro větší využití veřejně-soukromého partnerství u nových dálničních úseků u nás podle něj totiž ještě chybějí podmínky – hlavně zákon o vyvlastňování pozemků ve veřejném zájmu, což může zdržet včasné předávání stavebních pozemků investorovi, a také zákon o mýtném. "Zatím bychom se měli soustředit hlavně na ty projekty, které se už dají realizovat," říká Jan Švagr.