"Cestující si mohou v pokladnách vybraných stanic, v automatu ve vlaku nebo u strojvedoucího koupit jízdenky různých tarifů, podle toho, kam jedou. Ty pak označí ve strojku, který na ně vytiskne datum, čas a kód nebo název cílové stanice. Namátkovou kontrolu obstarají revizoři," popsal systém manažer Českých drah Michal Štěpán.
Podle něj by se nemělo stát, že by si cestující neměl u koho jízdenku koupit.
"Automat je přímo ve voze. Připouštím, že jeho obsluha je trochu složitější. Cestující musí správně navolit tarif a jaké jízdné chce. Pro lidi, kteří s tím mají problémy, nebo pro případ poruchy automatu jízdenky prodávají i strojvedoucí," řekl Štěpán.
České dráhy tak v Pardubickém kraji ušetří desítky tisíc korun měsíčně za platy devíti průvodčích. "Neznamená to ale, že jsme je propustili ze zaměstnání. Dva z nich se přeškolili na revizory a ostatní pracují na jiných tratí, kde nahradili zaměstnance, kteří od Českých drah odešli," dodává Štěpán.
Trať z Chrudimi do Přelouče a Prachovic je zatím v Pardubickém kraji jediná, kde jezdí motorové vlaky bez průvodčích. Podle Štěpána není vyloučené, že během několika let přibudou další. "Konkurence v dopravě je stále ostřejší, takže je možné, že budeme nuceni snížit náklady na provoz dalších, zejména regionálních tratí," řekl Štěpán.
Na českých železnicích jezdí v současnosti vlaky bez průvodčích celkem na třiačtyřiceti tratích. Tento systém je osvědčený v Německu, Rakousku a hlavně ve Švýcarsku, kde se z průvodčích stalo téměř zapomenuté povolání.