Hard Rock Cafe

Hard Rock Cafe | foto: Hard Rock Cafe

Na pivo za padesát Češi přijdou, věří šéf Hard Rock Café

  • 87
Známý řetězec restaurací s rockovou image Hard Rock Café dorazil do Česka. Svoji pobočku otevřel v pražském domě U Rotta, nedaleko Staroměstského náměstí. Za jídlo dají hosté více než 250 korun a za pivo padesát.

"Nejsme kavárna, café je zkratka pro cafeterii, restauraci. Vaříme klasickou americkou kuchyni – burgry, kuřecí křidýlka, steaky," vysvětlil šéf amerického řetězce Hard Rock International Hamish Dodds.

Sázka na dekorace

Hard Rock Café sází na to, že jeho pobočky jsou něco mezi restaurací a muzeem hudebních suvenýrů. V každé pobočce visí na stěnách jako dekorace desítky předmětů, které patřily slavným rockovým hudebníkům. V Praze jsou k vidění například džíny Bono Voxe z U2, kytara Boba Dylana nebo kalhoty Elvise Presleyho. Z tuzemských šatníků přibyla bunda Davida Kollera nebo klobouk Ondřeje Hejmy.

V interiéru hraje rocková hudba, ať už z cédéčka nebo naživo – uprostřed třípatrové budovy je totiž koncertní pódium. Otevírání každé nové pobočky provází rozbíjení kytar – v Praze jich bylo pět a vedle zástupců firmy rozbili po jedné kytaře také primátor Pavel Bém a Vilém Čok.

Řetězec na Prahu hodně sází – pobočka je největší v Evropě, vejde se do ní 600 lidí a má téměř 200 zaměstnanců. Vybavení přišlo na devět milionů dolarů a jeho součástí je také z USA dovezený pětimetrový křišťálový lustr ve tvaru kytary.

Okolnosti, za jakých podnik v centru hlavního města otevřel, nejsou příliš povzbudivé. Počet turistů v Česku loni mírně poklesl, Američanů, kteří znají značku Hard Rock Café nejdůvěrněji, přijelo o pět procent méně. V centru Prahy za poslední rok skončilo přes dvacet restaurací.

Přesto se Dodds nebojí, že si obří restaurace s barem a obchodem na sebe nevydělá. "Nechodí k nám jen turisté, ale i místní. Kdyby to bylo malé město, byl bych víc nervózní. Navíc naše cena hamburgrů i alkoholu je nižší než v okolních restauracích zaměřených na turisty," tvrdí. Jídlo v Hard Rock Café stojí od 250 korun výš, půllitr piva vyjde na padesátikorunu.

Hard Rock Café si podle Úřadu průmyslového vlastnictví registrovalo v Česku svou ochrannou známku už v roce 1990. Přesto v centru Prahy existuje klub, jehož jméno zní podobně – Batalion Hard Rock Café. Věc nyní mají v rukou právníci americké strany. "Jsme dost velká značka, nikdo nemůže zkopírovat způsob, jakým věci děláme," neobává se záměny šéf řetězce.

Hard Rock hotel? Možná

Společnost Hard Rock International, kterou před dvěma lety získal floridský indiánský kmen Seminolů, loni utržila zhruba 600 milionů dolarů. Čtyřicet procent tržeb generuje prodej upomínkových předmětů s logem Hard Rock Café v obchodech jednotlivých poboček.

Kromě 125 restaurací patří do skupiny také devět Hard Rock hotelů s kasiny. Nejnovější otevře v červnu v asijské Mekce hazardu v Macau. Právě díky hazardu, který indiáni už dříve sami provozovali, si mohli dovolit byznys pod značkou Hard Rock koupit za téměř miliardu dolarů. Přestože se pražské hotely momentálně potýkají s klesající obsazeností, která u těch "lepších" meziročně klesla zhruba o čtvrtinu, uvažuje zde americká společnost o otevření Hard Rock hotelu.

"Praha je jedno z top 10 měst v Evropě, kde bych chtěl mít hotel – vedle Paříže, Barcelony nebo Amsterdamu," říká Dodds. Najít správnou lokalitu podle něj může trvat léta.

Žádný z hotelů firmě nepatří ze sta procent, uděluje franšízy, případně zakládá společné podniky s partnery. "Pro vlastníky hotelů nastala doba přemýšlet o nových čerstvých značkách. Nejsme jako Sheraton nebo Hilton," povzbuzuje šéf potenciální zájemce o značku.

Loni měly provozovny Hard Rock po celém světě 54 milionů návštěvníků, letos šéf společnosti ve stávajících pobočkách očekává v průměru pokles tři až pět procent. Výrazný dopad krize firma už teď pociťuje v Římě či v Paříži. Na druhé straně v Londýně prý rocková hospoda prosperuje lépe. "Zisk možná o pár procent klesne, ale to není tragédie, když budeme stále v černých číslech. Jsme tu dlouhodobě, není to byznys na chvíli," říká Dodds.

Společnost je podle něj "velmi výdělečná" – konkrétní číslo však nezveřejní a ani nemusí, protože se akcie firmy neobchodují na burze.

Většinu výnosu vlastníci reinvestují do další expanze. Cílem firmy je mít maximálně 200 až 250 restaurací. Další v pořadí otevřou v květnu v indickém Dillí a v létě v Krakově.