Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na pokutu od revizora se nevyplatí zapomenout, jinak se stovky změní v tisíce

  11:23aktualizováno  11:23
- Cestovat bez lístku v autobuse nebo tramvaji je poněkud riskantní cesta k úspoře peněz.Stačí natrefit na revizora a stane se pravý opak - jízdu načerno v autobuse »odmění« až tisícovkou, v tramvaji, trolejbuse či metru dvěma sty korunami.
Od okamžiku, kdy revizor přistihl černého pasažéra, začíná běžet asi čtrnáctidenní lhůta, kterou má člověk na úhradu dluhu. Když v ní zaplatí, sankce se nezvyšuje. Smůlu má ovšem ten, kdo se snaží na celou záležitost zapomenout - částka pak postupně narůstá a naděje, že pokuta půjde do ztracena, je malá.

Z třiceti korun se stalo třináct set

Cestující, která si nepřála být jmenována, neboť její dluh u Dopravních podniků stále trvá, také »zapomněla«. Z pokuty ve výši třicet korun za to, že při kontrole revizora u sebe neměla tramvajenku s ročním kuponem, se za pět let stalo třináct set korun. Leckdo se asi zeptá, proč se pět let vyhýbala zaplacení mizerných tří desetikorun? Odpověď je jednoduchá: myslela, že se na její prohřešek zapomnělo. Zhruba po půl roce od chvíle, kdy ji přistihl revizor, dostala výzvu k zaplacení zmíněné pokuty plus penále, dohromady tři sta korun. Měsíc dopis nosila v kabelce a pak ho někde vytratila. Čtyři roky byl klid. Před měsícem dostala obálku se sumou, která ji vyděsila: má zaplatit 1300 korun. Začala pátrat po příčinách vysokého penále - zjistila, že dopis obíhal po různých poštách asi dva roky. Protože nebydlí na adrese svého trvalého bydliště, obálka ji nenašla. »Penále mi obludně narostlo, ale já jsem o tom, že mě Dopravní podniky stále vedou na seznamu dlužníků, nic nevěděla,« brání se žena. Podle vyjádření Šárky Petříčkové z advokátní kanceláře má smůlu. »Když není v případě zásilky do vlastních rukou adresát zastižen ani v náhradním termínu a uplyne třídenní lhůta pro vyzvednutí na poště, považuje se poslední den této lhůty za den doručení. A to i přesto, že se adresát o uložení písemnosti na poště nedozvěděl,« uvádí Petříčková. Spor o zaplacení pokuty se tedy může táhnout celá léta. A pokud je prohřešků více, je konečná srážka z výplaty uskutečněná v jediný den svou výší dost nepříjemná. »Pokutu a soudní výlohy za přestupek z roku 1994 mi strhli z výplaty o čtyři roky později - společně se sankcemi za černou jízdu v dalších letech,« říká Tomáš Janda z Prahy. Soud mu naúčtoval celkem šest tisíc korun - za čtyři jízdy načerno v letech 1994 až 1996. »Všechny čtyři částky mi soud strhl z výplaty v jediný den, pochopitelně přesně před odjezdem na dovolenou. »Navíc jsem se nevyhnul diskusím v zaměstnání, mzdová účetní na mě křičela, že jsem ostuda podniku.« říká Janda.

Postup jednotlivých firem se někdy liší

Pražský dopravní podnik podle mluvčí Zuzany Knoblochové jízdu načerno zaeviduje v počítači jako přestupek. »Pokud ji někdo do patnácti dnů nezaplatí, předáme věc advokátní kanceláři,« říká. V tom okamžiku je třeba vedle původních dvou set korun počítat s další stokorunou výdajů. Částka zahrnuje výlohy za právní zastoupení a poštovné. Advokátní kancelář pak na své náklady člověka vyzve, aby dluhy zaplatil - pokud ani potom nereaguje, záležitost řeší soud. »Velice snadno se pak pokuta může vyšplhat až na tisíc tři sta korun,« uvádí Zuzana Knoblochová. Dopravní podnik pak navíc může použít i velice účinný nástroj k uhrazení svých pohledávek exekuci, tedy zabavení majetku či přímou srážku ze mzdy. »Věřitel přitom není před podáním žaloby povinen dlužníka znovu upomínat. Argument cestující, že o žalobě nevěděla, a tudíž nebude platit úrok z prodlení, nebude mít v případném soudním řízení naději na úspěch,« říká Petříčková. Podobně se chová i brněnský Dopravní podnik. Jeho mluvčí Hana Pohanová vysvětluje: »Po čtrnácti dnech, kdy nebyla pokuta za černou jízdu zaplacena, se částka zvyšuje z dvou set korun na na čtyři sta a u ostatních linek zůstává na dvou stovkách.« Cestující pak má dalších třicet dnů na zaplacení dluhu. Když ani tato cesta není úspěšná, poslední instancí je opět soud. U něj se však už hraje o 600 korun za jízdu načerno na autobusové lince a o dvě stě korun při jízdě tramvají nebo trolejbusem.

Kolik stojí jízda načerno?

Město Pokuta (v Kč) Podmínky zaplacení
v autobuse v tramvaji ostatní

Brno 200 200 200 úhrada do 14 dnů, po 30 dnech
je věc předána soudu
Hradec Králové 200 - 200 úhrada do 3 dnů, po 30 dnech
je věc předána advokátní kanceláři
Ostrava 200 200 200 úhrada do 7 dnů, jinak se platí až
1000 korun u soudu
Praha 400 200 200 úhrada do 15 dnů, potom je záležitost
předána advokátní kanceláři

Pramen: Dopravní podniky

Co může dělat revizor?

* Provádět kontrolu v dodržování přepravních podmínek
* V případě nedostatků ukládat peněžité pokuty
* Odebírat neplatné a falešné cestovní doklady
* Dávat cestujícím rady, pokyny, upozornění nutné k zachování bezpečnosti při přepravě
* Rozhodovat o právu přepravit cestujícího nebo jeho zavazadlo

Autor:


Nejčtenější

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Mladík šel do práce 22 kilometrů pěšky. Šéf mu za oddanost daroval auto

Americký student Walter Carr byl z nečekaného daru dojatý.

Walter Carr, osmnáctiletý nováček ve stěhovací firmě Bellhops, měl svou první práci odvést v domě v americkém Pelhamu....



Čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru, mezery se neosvědčily

Čokoláda Toblerone

Tradiční švýcarská čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru. Její americký majitel předloni zvětšil mezery...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Další z rubriky

Kultovní Májku Češi mažou i v dnešní biodobě, je extrémně trvanlivá

Podniková prodejna Hamé v Kunovicích nabízí kolem 700 produktů.

Paštiky Májka se na Moravě vyrábějí přes padesát let. Teoreticky je možné i ty první vyrobené pozřít ještě dnes. V...

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

Pivo při degustaci musím spolknout, ochutnávám od rána, říká kontrolorka

Kontrolorka piva Dana Hriczová pracuje v pivovaru Gambrinus už třicet let. (13....

Výroba piva je tak trochu alchymie, ale výsledek by měl být vždy stejný. Proto je třeba ho neustále kontrolovat a na...

Najdete na iDNES.cz