"Prodáváme zboží, které sloužilo jako výstavní vzorek nebo jde o výběhový model," vysvětluje Jan Plíšek z ústecké prodejny.
Dá se počítat s celou šíří zboží a slevami nejčastěji kolem 30 procent, ale někdy až 60 procent. V nabídce budou kromě nejžhavějších novinek televize, pračky či lednice. Nabídka se bude rychle měnit.
"Když se dozvíme, že za týden bude Electrolux chtít dovézt nové pračky, ty stávající pošleme do tohoto obchodu," dodává šéf společnosti Datart Pavel Sláma. Záruka zůstává dvouletá, může se však prodloužit až na pět let.
Last minute nebo outlet
Skupina Datart nehodlá otevírat těchto obchodů více a pro severní Čechy se rozhodla z několika důvodů. "Je zde nižší kupní síla, lidé jsou citlivější na cenu. V Praze jsme tu nutnost necítili, zatímco Ústí to ocení," říká mluvčí.
Prodejny se slevou, takzvané outlety, využívají podle zahraničního vzoru například v Hatích na jižní Moravě výrobci oděvů, bot i porcelánu. Většina ostatních obchodů prodává nové zboží zároveň se starším.
"Lidé si tak mohou porovnat starší kusy se stávající nabídkou a případně koupit zlevněnou televizi a nový DVD přehrávač," říká Jiří Řízek, šéf konkurenční sítě Electroworld.
"Já jsem zastánce toho, aby zákazník v každém našem obchodě našel stejnou úroveň prodeje a zboží. Navíc si nedovedu představit obchod pouze z výprodejových kusů, protože jsou období, kdy toho na výprodej mnoho není," dodává.
Další prodejce spotřební elektroniky, síť Proton, nevidí v otevření obchodu v Ústí velkou novinku. "Jde o běžnou prodejní záležitost, kterou dělají větší elektroprodejny. Jenom to každý nazývá trochu jinak," uvádí Bohuslav Komín, mluvčí Protonu.
Všichni prodejci se už chystají na vánoční nákupy. Lákají zvýhodněným prodejem na splátky, odborným servisem či prodlouženými záručními lhůtami. "Tahákem budou letos digitální foťáky a kamery, kávovary, DVD přehrávače a nahrávače a ploché obrazovky," vyjmenovává mluvčí Protonu.