Předvánoční nákupní horečky jsou ideální příležitostí pro některé obchodníky, aby se zbavili zboží, které neoplývá přílišnou kvalitou. Zákazníci si však bohužel za mnohé potíže s takovými výrobky mohou sami, neboť ve snaze sehnat všechny dárky nakupují v rychlosti a nevěnují výběru zboží dostatečnou pozornost. "Právě v okamžiku nákupu má zákazník největší příležitost se příštím problémům vyhnout. Lidé však často zboží neprohlédnou dostatečně a až doma se diví, co to vlastně koupili," potvrzuje František Lobovský ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). "Zákazníci také často kupují zboží s falešnou představou, že je budou moci kdykoli vrátit nebo vyměnit. Ani v případě řady firem, které tuto možnost v reklamní kampani výslovně slibují, to přitom nebývá bez problémů," varuje Lobovský. Přestože již v mnoha městech existují poradny pro spotřebitele, mnozí zákazníci do nich přicházejí až poté, co jejich reklamaci v prodejně zamítli. A to je pozdě. "Pouze jeden z deseti spotřebitelů se přijde poradit o svém problému předtím, než zboží nebo službu reklamuje," říká z vlastní zkušenosti František Lobovský. Známé nákupní zásady, které jsou v předvánočním období dvojnásob aktuální, sice riziko nevýhodné koupě zcela nevyloučí, ale tomu, kdo se jimi bude řídit, mohou pomoci je alespoň omezit.
***
* Nenechte se zlákat k unáhleným nákupům zboží, které nepotřebujete a které se vám obchodníci snaží vnutit.
* Důvěřujte spíše kamenným obchodům. Riziko špatného nákupu a problémů s reklamací je u stánků mnohem vyšší.
* Každý prodejce musí podle zákona své zboží řádně označit. Nekupujte výrobky, kterým chybí základní označení: název výrobku, jméno výrobce (dovozce, dodavatele), údaje o množství, hmotnosti či velikosti, konečná cena a případně návod v češtině. U potravin nesmí chybět ani označení minimální trvanlivosti či data spotřeby, u textilních výrobků údaje o složení materiálu, u bot o materiálech použitých v hlavních částech.
* Každému zboží začíná v okamžiku nákupu běžet záruční doba, standardní trvá šest měsíců. Záruční doba se vztahuje i na opravy a úpravy a je tříměsíční.
* Cena, která se vymyká průměru, je podezřelá. Nápadně nízká může například varovat před skrytou vadou.
* Po zaplacení máte právo na pokladní blok. Ten je užitečný (ale nikoli ze zákona nutný) při reklamaci.
* Každou smlouvu před podepsáním pečlivě prostudujte. Důležitá je možnost odstoupení od smlouvy.
* Informujte se o nabízeném zboží a službách před jejich nákupem. Nevíte-li si rady, zajděte do některé poradny pro spotřebitele. Jejich služby jsou zdarma.
- středa 20. prosince 2000