Na storno poplatek nemá firma právo

Manželé Pláteníkovi z Brna si na předváděcí akci objednali za výhodných podmínek matrace.
Manželé Pláteníkovi z Brna si na předváděcí akci objednali za výhodných podmínek matrace. Při podpisu smlouvy, ve které bylo stanoveno také datum dodání, zaplatili zálohu 200 korun. Krátce před dohodnutým termínem telefonoval pracovník firmy, že objednané matrace přivezou den po termínu. To se však nestalo. Týden po uplynutí náhradního termínu manželé stále ještě matrace neměli, a tak pan Pláteník písemně zrušil objednávku, odstoupil od smlouvy a žádal vrácení zálohy. Asi za tři týdny dostali Pláteníkovi dopis, ve kterém firma požaduje zaplacení storno poplatku ve výši 10 % z dohodnuté ceny. O vrácení zálohy nebyla v dopise ani zmínka. Pan Pláteník chtěl vědět, zda je v právu, nebo jestli musí zaplatit požadovaný storno poplatek.

Storno poplatky jsou v obdobných smlouvách stanoveny pro případ, že objednatel - kupující odstoupí od smlouvy. Přestože neznám přesný obsah smlouvy, lze obecně říci, že tato povinnost kupujícímu nevzniká v případě, že má pro odstoupení od smlouvy zákonný důvod. Podle občanského zákoníku je prodejce při prodeji zboží na objednávku povinen obstarat zboží v dohodnuté lhůtě. Pokud ji nedodrží, má zákazník právo od smlouvy odstoupit. V případě pana Pláteníka firma na storno poplatků nemá právo.

Občanský zákoník, § 613: Věci lze prodávat i na objednávku. Prodávající je povinen obstarat objednané zboží v dohodnuté lhůtě, a není-li lhůta dohodnuta, ve lhůtě přiměřené okolnostem. Nestane-li se tak, objednatel je oprávněn od smlouvy odstoupit. Odstoupením objednatele od smlouvy není dotčeno jeho právo na náhradu škody.