Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na trati u Jindřichovic pod Smrkem

Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na trati u Jindřichovic pod Smrkem | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na tratě Libereckého kraje vyjedou moderní švýcarské vlaky

  • 81
Na koleje v Libereckém kraji nasadí České dráhy moderní švýcarské soupravy. Od 4. listopadu bude do hor jezdit zatím jedna souprava. Od Nového roku jí přibude 15 kolegyň. Nové vlaky zvládnou i nejstrmější trať v republice mezi Tanvaldem a Kořenovem.

"Naposledy jsme na zdejší tratě pustili nové vlaky v polovině 90. let. V regionu téměř zmizí staré motorové vozy 810. Liberecký kraj bude mít jeden z nejmladších vozových parků u nás," řekl Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele Českých drah, když v pátek dráhy při propagační jízdě vlak představily novinářům a VIP hostům.

Moderní vlaky Vlaky Regio-Shuttle RS 1 Stadler vyrábí berlínský závod Pankow švýcarské firmy Stadler. Jde o osvědčený typ poprvé nasazený do provozu v roce 1996. V Německu jich jezdí čtyři stovky. Zde dosáhnou i stokilometrové rychlosti, což však na zastaralých tratích Libereckého kraje není možné.

Uvnitř se "eresjedničky" příliš neliší například od vlaků německé společnosti Vogtlandbahn. Jen plasty čpí vůní novoty. Do jednoho plně klimatizovaného a bezbariérového vozu si může sednout 71 lidí, 20 sedaček je sklopných.

Regio-Shuttle RS1 Stadler

Vlaky vyrábí berlínský závod Pankow švýcarské firmy Stadler. Jde o osvědčený typ poprvé nasazený do provozu v roce 1996. V Německu jich jezdí čtyři stovky. Zde dosáhnou i stokilometrové rychlosti, což však na zastaralých tratích Libereckého kraje není možné. Vlak je plně klimatizovaný a bezbariérový. Od nového roku vyjede na Jizerskohorské železnici 16 vlaků.

"Jsem velice ráda, že jsou zde i místa pro jízdní kola a lyže. To je určitě pozitivní zpráva pro cestovní ruch," myslí si Lidie Vajnerová, náměstkyně hejtmana.

Pozornost upoutají záchody. Najdete tu nádoby na třídění odpadu i přebalovací pult. Ulevit si tu lidé mohou, i když vlak stojí v zastávce, což bylo dříve zakázané. "Toalety jsou totiž vybaveny vakuovým systémem," vysvětluje Blažek. Monotónní hlas z nahrávky vás také upozorní, že uvnitř zrovna někdo je.

Nelze si nevšimnout kamery v blízkosti prosklené kabiny řidiče. "Žádné video tu ovšem nemám. Záznam z kamery se vytáhne v případě, kdyby někdo třeba poškodil vybavení vozu," vysvětluje strojvedoucí Roman Kvíčala.

K dispozici má ovládací kabiny na obou koncích vlaku, který se tak nemusí na konečné otáčet. A navíc, když sedíte uvnitř, téměř neslyšíte motor, a to má dva - dieselové.

Ve vlaku si také můžete nabít mobilní telefon či zapojit notebook. Jsou zde totiž elektrické zásuvky. Wi-fi síť na připojení k internetu tu však schází.