Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na tratě vyjel unikát pro sprint

aktualizováno 
Více než rok práce a pak pár vteřin radosti.
Více než rok práce a pak pár vteřin radosti. To je motocyklový sprint v podání české legendy této motoristické disciplíny Václava Hutly z Přelouče. Ten se totiž vloni rozhodl pro stavbu unikátního speciálního stroje Indian 3000 výhradně pro závody v motocyklovém sprintu. A když letos se strojem vyjel na tratě? Například v soutěži na osminu míle na letišti v Plešnicích na Plzeňsku byl v cíli za šest vteřin, při tréninku ještě o okamžik dříve.

Václav Hutla tvrdí: "Čas není rozhodující, důležité je, že jsem byl v cíli pokaždé první." A hned dodává: "Motorka ale ještě nejede podle mých představ. Premiéru si odbyla v Německu, kde jsem radost neměl vůbec žádnou. Motor se doslova rozletěl. Utrhl se píst, ohnula se ojnice... Nevzdal jsem se, už za tři týdny byl agregát opravený." Pětapadesátiletý nestor sprinterských klání našel inspiraci pro jedinečný dvouválcový V-motor, který má objem rovné tři litry, při zahraničních startech. "Při evropských závodech jsem si všiml, že špičkové stroje zahraničních závodníků v prestižní kategorii Competetion mají objem válců 2.5 až 2.7 litru. Měl jsem v té době Indiana 1600, což bylo evidentně málo. A tak jsem si řekl, že by trojka na začátku byla docela pěkná," vzpomíná jezdec. Nejprve půl roku pracoval na výkresech, do kterých vložil ví- ce než dvacetileté zkušenosti ze staveb sprinterských strojů. Pak se dal s libereckým specialistou na závodní motocykly Sašou Kopeckým do práce. Nejvíce starostí měli s pohonným agregátem. Srdce speciálu je totiž jedinečné téměř ve všech dílech. "Na motoru jsou sériového provedení jen šrouby a matice. Například ventilové pružiny pocházejí z plochodrážního Esa, ostatní součástky nemají obdoby," vysvětluje Václav Hutla. "Píst váží kilogram, ojnice má ještě o 0,7 kilogramu více. Na každý díl jsme vymýšleli výrobní postup. Největší starosti byly s odlitky a výkovky. Nebýt dlouholetých zkušeností a kontaktů na všechna možná řemesla, tak bychom agregát asi nedali dohromady." Speciál nebyl levný, nicméně přeloučský závodník přesně neví, co ho stál. "Jen spojka zahraniční provenience přišla na šest tisíc německých marek. Za materiál na motor jsem vydal zhruba 200 tisíc korun," vypočítává. "Pochopitelně nehovořím o hodinách v dílně či na cestách k Sašovi Kopeckému. Ani to nesčítám, ještě jsem všem řemeslníkům nezaplatil. Kdyby všechny sumy slyšela manželka, tak to mám spočítané jinak," žertuje Václav Hutla.

Autor je spolupracovník redakce

Motocykl Indian 3000

Motor - čtyřdobý dvouválec do V
objem - 3000 cm3 (vrtání 120,4 mm, zdvih 132 mm)
rozvod - OHC, 4 ventily na válec
maximální výkon - 250 PS
největší točivý moment - 400 Nm při 6000 ot/min
délka - 2,5 metru
váha - 200 kg dráhu 1/4
míle - za 9,5 vt. dráhu 1/8
míle - za 6 vt.
převodovka - dvou- nebo třístupňová vlastní konstrukce
rám - trubkový vlastní konstrukce
přední vidlice - Aprilia
zadní pneumatika - 28 x 9 palců

Autor:


Témata: Test iDNES.cz


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Všemi smysly. Nové kino 4DX v obchodním centru Chodov přináší do kinosálu déšť,...
Nový král mezi chrámy konzumu. Centrum Chodov láká na kino, kde sněží

V Praze se ve středu otevírá „nové“ - a do počtu prodejen největší - obchodní centrum v Česku. Zmodernizované Centrum Chodov se rozrostlo o třetinu na 300...  celý článek

(Ilustrační foto)
Už nejen vejce. Toxický fipronil našli Němci i v dalších potravinách

V Německu se vedle vajec toxický insekticid fipronil našel i v dalších potravinách, včetně pečiva, vaječných salátů nebo vaječných likérů. S odvoláním na...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání tripartity 17....
Řešení dvojí kvality potravin si žádá revizi směrnice EU, prohlásil Sobotka

Řešení problému dvojí kvality zboží v zemích evropské osmadvacítky podle českého premiéra Bohuslava Sobotky vyžaduje revizi unijní směrnice o nekalých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.