Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Na Vánoce do Česka přijíždějí staré dárky, firmy doprodávají

  • 75
Méně skutečných novinek, starší zboží ze skladu vydávané za poslední modely a užší výběr. Tak budou vypadat předvánoční regály v českých obchodech. Vyplývá to z meziročního srovnání dovozů z významných zemí, které plní funkci světových továren a z vyjádření obchodníků i výrobců pro MF DNES.

Důvod? Krizová maloobchodní spirála se točí: lidé se bojí a méně utrácejí, obchodníci v očekávání horších tržeb raději neobjednávají, a firmám proto klesají zisky. Aby je nabudily, šetří na inovacích a dodávají na trh starší zboží, které už má zaplacené náklady na vývoj.

"Většina výrobců přestala investovat do inovací. Lyže budou třeba jinak nabarvené, ale konstrukce bude stejná jako loni," říká Tomáš Sgalitzer, majitel firmy Snow-How ČR, která dováží hlavně lyže Blizzard. Podle něj se dříve obměňovaly kolekce nových modelů každoročně třeba o dvě třetiny. "Letos to bude podstatně méně, i když nějaké novinky výrobci prostě ukázat musí," dodává.

Zaprášené novinky

Zákazníci, kteří si potrpí na novinky pod stromečkem, tak budou muset podstatně pečlivěji vybírat. Stejně jako výrobci lyží se totiž chovají prakticky všechny firmy.

"Dva z největších producentů počítačů výrazně omezili své inovace a minimálně v Česku se zaměřili na prodej zboží středního proudu, tedy levnějších a méně vybavených notebooků," uvedl Jan Samko, marketingový ředitel největšího tuzemského internetového obchodu Alza.cz.

O Novinkách

"Většina výrobců přestala investovat do inovací. Lyže budou třeba jinak nabarvené, ale konstrukce bude stejná jako loni," říká Tomáš Sgalitzer, majitel firmy Snow-How ČR.

Podobně jsou na tom prodejci jízdních kol, kteří na letošek přepálili objednávky a mají plné sklady neprodaných bicyklů. "Zhruba čtyřicet procent dovezených kol teď stojí ve skladech," popisuje spolumajitel firmy 4Ever Radim Brož.

Podle něj je situace tak špatná, že cyklofirmy i na příští rok jen provedou dotisk letošních katalogů, kde změní ročník a budou vydávat současné modely za novinky sezony 2010.

Stejně jako elektronika a sportovní náčiní je na tom oblečení.

"Většina firem doufá, že prodá zboží, které se jim nepodařilo prodat na jaře. Když to nejsou kraťasy či letní bundy, tak to jde," potvrdil Jindřich Melichar, spolumajitel firmy Bushman. Zimní kolekce se objednávají vždy téměř s ročním předstihem, tedy někdy loni v prosinci či na počátku letoška. Tehdy krize ještě nebyla v Česku tolik vidět, a pokud byli oděvníci příliš optimističtí a objednali stejně zboží jako předloni, musí teď jen doufat, že lidé budou utrácet na Vánoce více než dosud.

Společnosti, které nemusí objednávat s tak velkým předstihem, už nákupy stoply, protože čekají špatné tržby.

Jen hraček se k nám zatím od počátku roku dovezlo z Číny, která je jejich hlavním výrobcem, téměř o desetinu méně než loni. Ještě horší je situace u telefonů, které propadly o čtvrtinu, nebo u televizorů, jejichž celkový dovoz do Česka se meziročně snížil za prvních osm měsíců o 33 procent.

O strategii na zimu

"Většina firem doufá, že prodá zboží, které se jim nepodařilo prodat na jaře. Když to nejsou kraťasy či letní bundy, tak to jde," potvrdil Jindřich Melichar, spolumajitel firmy Bushman

Podle odborníků by přitom již většina zboží určeného pro vánoční trh měla být v zemi. "Vánoční zboží už je tady, zatímco loni se ještě dováželo. Odhaduji, že pokles jeho dovozu, hlavně z Asie, je minimálně patnáct procent," říká Jakub Kříž z nadnárodní transportní firmy "K" Line.

Menší poptávka postihla tvrdě celou námořní kontejnerovou dopravu. "Je přebytek kapacit, lodě se uvazují, abychom mohli trochu zvýšit ceny," vysvětluje Kříž.

Nižší tržby spotřebního zboží předpovídá i prezident svazu obchodu Zdeněk Juračka. "Češi raději na Vánoce naplní starou ledničku jídlem,
než by si koupili novou," dodává.