Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na vrásky je kosmetika krátká

  10:43aktualizováno  10:43
- Je jen málo žen, které se dokážou smířit s přibývajícími vráskami. Těm, které proti nim vytáhnou do boje nabízí nejjednodušší, ale také poměrně drahou zbraň výrobci očních krémů. Není těžké uvěřit jejich slibům, zvláště když velmi květnatě vychvalují zázračné účinky svého produktu a vyvolávají nejednu naději. Ani sebelepší krém či gel ale bohužel vrásky odčarovat nedokáže. Vyplývá to z výsledků březnového testu německého spotřebitelského časopisu Test (Stiftung Warentest 3/2000).
Z celkem jedenácti očních krémů a gelů vybraných do testu si větší pozornost zaslouží díky svým účinkům, ale i nižší ceně pouze tři - Jade Hautactiv Straffende Augencreme, oční gel Synergie Biocontour od Laboratoires Garnier a Nivea Visage Anti-Falten Q 10 Augenpflege. I když byly nejlepší, ani jeden z nich si přesto z celkového hodnocení neodnášel nejvyšší možný počet bodů.

I když se krémy proti vráskám zlepšily, zázraky nedokážou

Stejný test protivráskových krémů před šesti lety přinesl velké zklamání - žádný z testovaných produktů tehdy hloubku vrásek nezmírnil a o jejich zmizení nemohlo být ani řeči. Od té doby se speciální prostředky pro citlivou pokožku kolem očí každopádně zlepšily. Ani u těch, které v letošním testu dopadly nejlépe, však nelze očekávat velké protivráskové zázraky. Kdo snáší bez problémů obyčejný krém na obličej, i když se dostane do blízkosti očí, může si peníze za nákup drahých očních krémů proti vráskám klidně ušetřit. Tyto krémy totiž neobsahují žádné zvláštní účinné látky, vyvinuté speciálně pro citlivou kůži kolem očí. Při používání dobrého a často levnějšího krému na obličej se kůže vyhladí stejně. Na rozdíl od běžných prostředků pro péči o obličej se ale do speciálních očních krémů nepřidávají žádné "vypínací" oleje, které mohou u někoho způsobit podráždění očí. Většina výrobců z tohoto důvodu krémy také neparfémuje, což se potvrdilo u všech testovaných krémů kromě výrobku Quenty.

Vyhlazení vrásek je minimální

Kdo doufá, že bude mít po několika namazáních speciálním krémem kůži jako batole, bude zklamán. I ty nejlepší kosmetické prostředky dokážou přechodně zmírnit vrásky nejvýše o setinu milimetru, což je velikost, která je sice měřitelná, ale viditelná - pokud vůbec - jen školeným okem. Navíc se dají kosmeticky ovlivnit jen malé vrásky způsobené suchos-tí. S takzvanými vráskami smí-chu, vyvolanými mimikou, je nutné se smířit. Vznikají totiž ve spodních vrstvách pokožky, tedy v místech, kde žádná kosmetika již neúčinkuje.

Kosmetiku vyzkoušelo třicet dobrovolnic

Celkové známky, které si krémy a gely nakonec z testu odnášely, nejvíce ovlivnilo hodnocení jejich kosmetických vlastností. Každý z jedenácti krémů či gelů vyzkoušelo postupně třicet žen. Po dobu šesti týdnů se vždy jedním z nich krémovaly ráno i večer v partii kolem očí. Před začátkem doby používání a dvanáct hodin po posledním nanesení krému se prováděla rozhodující měření. Prvním bylo zjišťování vlhkosti pokožky pomocí speciálního přístroje. Velmi dobrý byl v tomto bodě pouze výrobek značky L'Oréal. Druhé měření mělo prověřit slibované vyhlazení kůže. Podkladem pro vyhodnocení byly trojrozměrné fotografie pokožky na postranní partii oka každé z testujících žen před a po použití testovaných krémů a gelů. Kromě tří vítězů dostaly tentokrát lepší známky ještě dva krémy - od firmy Lidl, který je k dostání jen v Německu, a Vichy. Ten však nelze doporučit tomu, kdo má suchou pokožku, neboť dopadl při měření vlkosti ze všech nejhůře.

Údaje o složení je dobré si přečíst ještě před nákupem

U krémů, jež se používají v partii kolem očí, je mimořádně důležité, aby obsahovaly látky, které je chrání před zkažením nebo napadením zárodky. Tyto chemické látky pro udržení trvanlivosti mohou na druhé straně u někoho vyvolávat záněty pokožky nebo alergie. Proto je dobré přečíst si vždy na obalu, jaké konzervační látky krém obsahuje,a předejít tak chybném u nákupu. U očních krémů test ověřil, že jejich výrobci všechny obsažené látky na obalech deklarují. Údaje na obalu by měl prostudovat i ten, komu vadí látky sloužící jako ochranné světelné filtry. Přidávají se do většiny krémů, neboť sluneční záření, před kterým mají chránit, má na vytváření vrásek významný podíl. U někoho však mohou dráždit oči nebo pokožku. Krém s ochranným světelným filtrem nepotřebuje ani ten, kdo se jím maže jen na noc. Z testovaných výrobků filtry neobsahovaly jen čtyři krémy (Laboratoires Garnier, Schlecker, Helena Rubinstein a Vichy).

Velké obaly neodpovídají množství obsahu

Nezanedbatelný podíl na celkovém hodnocení mělo posouzení obalů. Dózičky, dávkovače či tuby jsou sice mnohdy díky svému vzhledu ozdobou pro koupelnu, ale na druhou stranu výrobci dělají vše pro to, aby se z malého obsahu 15 mililitrů stalo cosi nepřehlédnutelného a významného. Neodrazuje je dokonce ani zákon, který bohužel platí jen v Německu. Podle něj nesmí hotové obaly předstírat větší množství náplně, než je v nich obsaženo. Velikost obalu by měla být omezena na rozměr, který je nutný pro ochranu náplně a její prodej. Proto bylo také toto hodnocení velmi přísné a výsledky nijak potěšující - kromě krému od firmy Schlecker dostaly všechny výrobky nedostatečnou. Není divu, když některé z obalů vážily až čtyřikrát tolik co jejich obsah.

Podle časopisu TEST (Stiftung Warentest 3/2000) připravila (aku)

Číslo Název Cena (Kč)/ Cena (Kč)
Obsah (ml) za 10 ml
Kosmetické Obal - 15% 1) Celkové
posouzení - 85%1) hodnocení

1 Jade Hautactiv Straffende Augencreme 299,90/15 200
**** * ****
2 Laboratoires Garnier Synergie Biocontour Augen-Gel 439/15 293
**** * ****
3 Nivea Visage Anti-Falten Q 10 Augenpflege 280/15 187
**** * ****
4 L'Oréal Plénitude Revitalift Augen 429/15 286
**** * ***
5 Schlecker/Rilanja vital Glättende Augencreme 148 2) /30 49 2)
**** ** ***
6 Lidl/Cien Beauty Intensiv Augen Konturen Creme 93 2) /15 62 2)
**** * ***
7 Elizabeth Arden Ceramide Eyes 1369/15 913
**** * ***
8 Eucerin Q 10 Active Augencreme 535,90/15 357
**** * ***
9 Helena Rubinstein Skin Life T.P.A. Anti-Wrinkle Force 1596 2) /15 1064 2)
**** * ***
10 Quenty balance Fältchenmildernde Augencreme 490/15 327
**** * ***
11 Vichy LiftActiv Augen 576,70/15 385
*** * ***

Poznámky: Kosmetické posouzení zahrnuje následující kritéria: obohacení pokožky vlhkostí, vyhlazení pokožky na postranní partii oka. Hodnocení obalu zahrnuje posouzení účelnosti (manipulace, stabilita) a nákladů na jeho pořízení. Pokud byl obal příliš velký, byl posudek za náklad na obal snížen na nedostatečnou a celková známka za obal snížena také na nedostatečnou. 1) Číslo udává procentuální podíl na celkovém hodnocení, 2) Cena je přepočtena z německých marek. Stupnice hodnocení ***** velmi dobrý, **** dobrý, *** uspokojivý, ** postačující, * nedostatečný

Pramen: TEST (Stiftung Warentest 3/2000)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Benzina přejmenovala benzin Natural 95 na Efecta 95.
Nezlevňují. Ceny pohonných hmot v Česku se drží na hladině z minulého týdne

Ceny pohonných hmot v ČR od minulého týdne mírně vzrostly. Nejprodávanější benzin Natural 95 zdražil pouze o haléř na průměrných 30,23 Kč za litr. Jeho cena se...  celý článek

kiwi
Hitparáda cenových extrémů potravin: nejvíc podražilo kiwi a máslo

Co mají společného melouny, pomeranče a kiwi? Kromě exotiky je to i vysoká cena, kterou si za ně zákazníci připlácejí v obchodech. Kilo kiwi zdražilo na sto...  celý článek

Ilustrační snímek
Místo deseti druhů másel dvě, zato rakouská. Jak se liší obchody u sousedů

Velký supermarket v Dolních Rakousích je v pátek dopoledne plný penzistů úplně stejně jako o pár kilometrů dál za českou hranicí. A ani nabídka v regálech se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.